معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی گفت: کمپ‌های گردشگری خراسان‌جنوبی رو به گسترش است.
کد خبر: ۱۰۲۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 28 September 2015

مرتضی عربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: در بیشتر شهرستان‌ها، کمپ‌های گردشگری موقت راه‌اندازی شده و یا در دست اقدام است و با استقبال خوبی همراه بوده که می‌توان به کمپ گردشگری تون فردوس، شوکت آباد بیرجند، خضری، درمیان، بشرویه، دیهوک، کریموی سرایان، سربیشه، قاین، مسجد ابوالفضل نهبندان و کمپ گردشگری نهبندان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت‌ها و جاذبه‌های فراوان، آداب و رسوم، کویر زیبا و منحصر بفرد، این استان موقعیت خوبی در جذب گردشگر خارجی دارد. وجود جاذبه‌های گردشگری دلیل ورود مسافر و گردشگر نیست و امروزه مهم‌ترین مبحث در جریان گردشگری توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل مناسب هوایی، ریلی و زمینی است.

وی افزود: اگر بسیاری از استان‌های همجوار، گوی سبقت را در گردشگری از استان ما ربوده‌اند، به دلیل وجود همین زیرساخت‌ها است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی ادامه داد: توسعه شبکه پروازی و داشتن پروازهای متعدد، وجود شبکه ریلی، داشتن راه‌های استاندارد و مناسب و آزادراه و بزرگراه به عنوان شاهرگ اصلی جریان گردشگری محسوب می‌شود که اگر این مهم فراهم نباشد، چرخه گردشگری ناقص مانده و گردشگر با مقاصد مشابه، استان‌های همجوار را انتخاب خواهد کرد. توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برعهده تمامی متولیان توسعه استان است و رونق زیرساخت‌ها رونق گردشگری را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌جنوبی به داشتن مردمی مهمان‌نواز، شهره عام و خاص است، اظهار کرد: در تاریخ و فرهنگ این دیار مهمان‌نوازی همیشه مطرح بوده و با توجه به شرایط و حساسیت‌های خاص گردشگر خارجی تعامل و همکاری بسیار خوب بخش دولتی، خصوصی و مردم باید برقرار باشد تا گردشگران خارجی با خاطر خوش از استان خارج شوند.

عربی یادآور شد: خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای ۱۵۰۰ اثر شناسایی شده که از این تعداد ۶۸۶ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این استان دارای ۱۲۰ اثر طبیعی، ۱۰ منطقه گردشگری، ۱۳ روستای هدف گردشگری، ۷ کویر شاخص و منحصر بفرد، ۳ مجموعه آبگرم معدنی، ۱۴ موزه فعال در سطح استان، روستاهای ییلاقی پراکنده در سطح استان، وجود بقاع متبرکه امام زادگان از جمله طبس، فردوس، بیرجند، خوسف، نهبندان، مناطق حفاظت شده و سایر جاذبه‌ها است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی افزود: طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی تولیت آستان مقدس امام‌زاده حسین بن موسی‌الکاظم (ع) و شهرداری طبس، تعداد یک میلیون نفر در طول ایام نوروز موفق به زیارت این مکان مقدس شده‌اند.

عربی تاکید کرد: در زمینه گردشگر خارجی نیز ملاک تعداد گردشگران خارجی هستند که از خارج از مرزهای ایران وارد خاک کشورمان شده‌اند. برخی تفاوتی بین گردشگر، بازدیدکننده داخلی و گردشگر خارجی قائل نمی‌شوند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۴ سهم گردشگری ایران ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است، تصریح کرد: سهم خراسان جنوبی از این تعداد بسیار اندک بوده، اما با این حال خراسان‌جنوبی با توجه به دارا بودن قابلیت‌ها و جاذبه‌های فراوان، موقعیت خوبی در جذب گردشگر خارجی دارد. اسفند سال گذشته و ۲ ماه ابتدای امسال شاهد ورود تعدادی از گردشگران خارجی از کشور‌های فرانسه، لیتوانی، لهستان، آلمان و پاکستان به استان بودیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی یادآور شد: آمار ارائه شده توسط مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص رشد ۱۰۰ درصدی ورود گردشگر خارجی به استان به دلیل این است که در سال‌های گذشته تورهای هدفمند خارجی نداشتیم ولی امسال با ورود دفا‌تر خدمات مسافرتی، تورهای برنامه‌ریزی شده‌ای از کشورهای لیتوانی و فرانسه وارد استان شده‌اند و اواخر شهریور و اوایل مهر امسال نیز یک گروه ۲۰ نفره از کشورهای مختلف وارد استان خواهند شد و می‌توان گفت در رشد گردشگر خارجی در سال ۹۴ جهشی عظیم روی داده است.

عربی خاطرنشان کرد: برای آمارگیری ستاد سفر، مکانیزم دقیق و علمی وجود ندارد و هدف نیز بازی با ارقام نیست، بلکه هدف از این آمار بررسی چالش‌ها، مشکلات و کاستی‌ها و شناسایی ظرفیت‌ها است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار