کد خبر: ۱۰۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹ 27 September 2015
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با تأکید بر ضرورت تقویت مساجد در ایام ماه محرم، گفت: طی ایام ماه محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در فاصله 400 تا 500 متری مساجد نباید هیئت‌های عزاداری ایجاد شود به گونه‌ای که مساجد خالی بماند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام والمسلمین جمال یاری ظهر امروز در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی استان و هیئت‌های مذهبی گیلان با حضور ائمه جمعه استان، هیئت‌های مذهبی، مدیران کل دستگاه‌ها، فرمانداران و دیگر مسئولان در محل بیت امام جمعه رشت با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی رزمندگان سلحشور با مجاهدت، ایثار و فداکاری بینی دشمن را به خاک مالیدند.

وی با تسلیت فاجعه منا افزود: بر اثر واقعه منا غم و اندوه مردم کشور را فرا گرفته و امیدواریم خداوند به بازماندگان صبر عنایت و مسببان این حادثه را مجازات کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان در آستانه ماه محرم تصریح کرد: همواره مناسبت‌های مذهبی با تهدید، آسیب و خطراتی در طول تاریخ مواجه بوده و امیدواریم چنین مراسم‌هایی منتج به نتیجه مثبت شود.

وی فعالیت ستاد مذکور را تشریح کرد و افزود: در 11 اردیبهشت سال 86 فعالیت ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مراسم‌های مذهبی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، دانشگاه، انتظامی، کانون مداحان و شاعران آیینی و... از اعضای اصلی این ستاد هستند.

یاری اهداف ستاد مذکور را توجه جدی به اندیشه‌های امام راحل پیرامون فعالیت‌های مناسبتی، تقویت بنیادهای فکری و برجسته‌سازی آنها، افزایش جذابیت‌ها و معرفت‌افزایی به منظور ایجاد فضای مفرح عنوان کرد.

وی مستند سازی مذهبی، مقابله با بدعت و تهاجم فرهنگی توجه ویژه به جوانان، بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها و... را از دیگر اهداف ستاد ساماندهی شئون فرهنگی ذکر کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) را عادی ندانست و تصریح کرد: این عزاداری‌ها به باورهای دینی برمی‌گردد بنابراین باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه خطراتی پشت پرده مناسبت‌های مذهبی احساس می‌شود، ادامه داد: برخی آگاهانه و یا ناآگاهانه مواردی را در مراسم‌های عزاداری ایجاد می‌کنند و در این راستا شورای کانون مداحان استان تشکیل شده و نتایج خوبی داشته است.

یاری تنزل قمه‌زنی و خرافه‌گویی را از نتایج تشکیل شورای کانون مداحان عنوان کرد و گفت: برخی مسایل خرافه‌گویی در عزاداری‌های ماه محرم کاهش یافته است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی امسال برای برگزاری بهتر مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: امسال در ماه محرم به‌ویژه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در فاصله 400 تا 500 مساجد نباید هیئت‌های عزاداری راه‌اندازی شود.

این مسئول با تأکید بر ضرورت تقویت مساجد در ایام ماه محرم، افزود: در مجاورت مساجد نباید بیرق زده شود به گونه‌ای که مساجد خالی بماند و همه در هیئت‌ها جمع شوند و ایستگاه‌های صلواتی نیز باید با نظر کمیته سه‌گانه انتظامی، شهرداری و تبلیغات اسلامی برپا شود.

وی برپایی ایستگاه‌های صلواتی به صورت خیمه و چادر را نادرست خواند و یادآور شد: ایستگاه‌های صلواتی در فضای باز باشد و هیئت‌های مذهبی در برگزاری شایسته عزاداری‌های ماه محرم تلاش کنند.

یاری خاطرنشان کرد: در حاشیه خیابان به گونه‌ای که موجب مسدود شدن راه و تردد شود و نیز در مجاورت مساجد نباید هیئت‌‌های عزاداری ایجاد شود.

مهرداد مهرگان جانشین فرمانده انتظامی گیلان نیز در مراسم مذکور خواستار انسجام هیئت‌های عزاداری در مرکز این استان شد و اظهار کرد: بدحجابی پدیده نامطلوبی است که در کنار هیئت‌های مذهبی ایجاد می‌شود و باید به نحوی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش فارس، در مراسم مذکور توسط یکی از اعضای شورای کانون مداحان پیشنهاد شد در ایستگاه‌های صلواتی کتاب درباره زندگی امام حسین (ره) به عنوان یک اقدام فرهنگی به کودکان و مردم ارائه شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سرباز گمنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
مهر ۷, ۱۳۹۴ در ۱:۵۷ ق.ظ این بچه های هیاتی تونستن افرادی رو که اصلا مسجد نمیرن رو جذب روضه امام حسین کنند که این خودش بزرگترین کار فرهنگیه بهتر بود به جای این کار هیات امنای مساجد رو با حضور جوانان به روز تر وپویاتر کنند .حالا هم قوانین طوری شده که حتی کسی که شربت میخواهدبدهدبایدبرودمجوزبگیرد! آقایان مواظب باشند مراسم عزاداری مردمی را دولتی نکنند.
حسین
|
United States
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
بعضی هیت.ها مثل هیت عزاداران حسینی چمارسرا ک یکی از هیت های قدیمی رشت علاوه بر مسجد کنار مسجد هم هیت تکیه میزنه،هیچ.کس هم از هیت امنای مسجد اعتراض نداره.این نوع هیت ها باید چیکار کنن.؟؟؟؟؟تروخدا با این قانون ها هیت ها و مساجد رو ب جون هم نندازيد.
محمدپوربخش زاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
هیت فقط هیت عزاداران حسینی چمارسرا. جز قدیمی ترین هیت هاس .پرچمش بالاست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار