کد خبر: ۶۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۱ 14 July 2015
طبق گفته نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نشست سالیانه زمین در شهر کرج ۱۶ سانتی متر است و این معضل در ۱۰ سال آینده فاجعه می آفریند.
به گزارش خبرنگار مهر، کاهش بارندگی چند سال اخیر در استان البرز باعث شده، تا این استان که زمانی در ردیف استانهای پر آب کشور قرار داشت، امروز به عنوان یکی از استان‌هایی که گرفتارخشکسالی است، مطرح شود. خشکسالی یا کم بارشی در البرز با ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت و به تبع آن خشک شدن بسیاری از رودخانه ها، توجه بهره برداران دو بخش کشاورزی و صنعت استان البرز را به سوی برداشت بی رویه از منابع آبی زیر زمینی معطوف شده به طوری که آمارها حکایت از وجود بیش از ۱۰ هزار حلقه چاه عمیق و غیر مجاز در این استان دارد.

از سوی دیگر افزایش جمعیت در پنج دهه اخیر سبب شده تا جمعیت البرز از حدود ۲۰۰ هزار نفر در دهه ۴۰ به حدود سه میلیون نفر در زمان کنونی برساند که تامین آب این جمعیت دست اندرکاران را به توسعه شبکه های آبرسانی در سطح منابع آبی سطحی و زیر زمینی وا می دارد.

با توجه به مشکلات ناشی از بحران کم آبی در استان تازه تاسیس البرز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به بررسی سوال عزیز اکبریان، نماینده مردم کرج در مورد علت نداشتن برنامه برای ساماندهی فاضلاب شهرها و تعلل در حل مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی مناطق روستایی و بهسازی و نگهداری سدهای کشور با حضور حمید چیت‌‌چیان وزیر نیرو اختصاص یافت.

اکبریان به بحران کم آبی در استان البرز پرداخت و اظهار کرد: ۶۰ درصد از آب شهر تهران توسط ۲ سد در استان البرز تامین می شود در حالی که ۷۰ درصد آب استان البرز به خصوص شهرها از آب چاها تامین می شود.

اکبریان افزود: در شهرهای کمالشهر، خرمدشت، محمد شهر و شهر جدید هشتگرد مردم ساعتها و شاید روزها مشکل بی آب دارند، مردم شهرستان اشتهارد آب شور دارند و این بی انصافی در حق مردم این استان است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در استان البرز مردم باید با دبه به دنبال آب بگردند و این در حالی است که آب استخرهای خصوصی آپارتمان ها و برج های تهران از آب شرب پر می شود به همین منظور باید حداقل در ۳ ماه تابستان این استخرها تعطیل شوندبه گفته نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی انتقال آب از سد طالقان با تونل وضعیت چاهها را خشک می کند و این باعث تشدید بحران کم آبی در استان البرز می شود.

اکبریان گفت: امسال با تلاش وزیر نیرو، مسئولان استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب شد شرکت آب و فاضلاب استان تشکیل شود این در صورتی است که کشاورزی و روستاهای البرز در حال نابودی است.

وی با اشاره به اینکه منطقه طالقان و جاده چالوس از مناطق پر آب این استان هستند، گفت: ولی مردم این مناطق با مشکل کم آبی و کمبود آب شرب مواجه اند مردم این مناطق را برای رهایی از این مشکل نجات دهید.

اکبریان با بیان اینکه وزارت نیرو اعلام کرده است آب رسانی در بعضی مناطق البرز با تانکر انجام شود، گفت:  ۴ سال از استان شدن البرز می گذرد ولی همچنان مدیریت سدهای امیرکبیر و طالقان با تهران است البرز آب فراوان دارد و این وزارت نیرو است که برنامه مدونی ندارد مردم نباید به خاطر این بی برنامگی دچار مشکل شوند.

اکبریان با اعلام اینکه استان البرز تا کی باید برای آب خوردن از تهران اجازه بگیرد، گفت: روستاهای جاده چالوس در حال نابودی است، مردم به دلیل مشکلات فراوان از روستاها فراری شده اند وزارت نیرو برای رودخانه های البرز ۱۵۰ متر حریم مشخص کرده است و مردم برای تعمیر و بازسازی منازل و مساجد دچار مشکل می شوند.

اکبریان با اشاره به اینکه در ۷۰ سال گذشته وزارت نیرو نتوانست روستای واریان واقع در جاده چالوس را خریداری و تخلیه کند، عنوان کرد: با متوسل شدن به قوه قضاییه، چرا بدون اطلاع به استانداری، فرمانداری و یا بخشداری تعدادی از خانه های این روستا تخریب می شود.

وی با تاکید بر اینکه البرز یک استان نوپا است باید برای پا گرفتن این استان همگی کمک کنند نه اینکه آب و برق البرز را برای تهران ببرید، گفت: قرار شد ۴ میلیارد تومان از درآمد سدهای کرج را به استان البرز بدهند این امر محقق نشد و حال میبینیم که البرز حتی بودجه برای جمع آوری زباله های جاده چالوس ندارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق نظر کارشناسان ۲۰ تا ۴۰ درصد آب سدها از گسل ها خارج می شوند، گفت: چاه ها باید در مسیر عبور گسل های آب باشند نه اینکه در دشت ها حفر شوند.

وی در ادامه خطاب به همتایان خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولیت دریاچه ارومیه را از وزارت نیرو گرفتند این نشانده این است که در مدیریت وزارت خانه مشکل وجود دارد.

وزارت نیرو استراتژی مدونی برای مسئله فاضلاب ندارد

اکبریان راه اندازی فاضلاب در بخش های کشاورزی، خانگی، صنعت و خدمات را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و گفت: استفاده از فاضلاب برای بخش های مختلف از کارهای ضروری وزارت نیرو است.

اکبریان با اشاره به اینکه وزارت نیرو استراتژی مدونی برای فاضلاب ندارد، ادامه داد: شهرستان فردیس با ۴۵۰ هزار جمعیت ۱ متر هم فاضلاب ندارد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای احداث تصفیه خانه زمین نداریم، افزود: پیمانکار خصوصی برای ساخت تصفیه خانه اعلام آمادگی کرده است ولی تنها زمین مورد استفاده در حریم داخلی محوطه نیروگاه منتظرالقائم شهرستان فردیس قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای خنک کردن نیروگاه منتظرالقائم ۸ حلقه چاه حفر شده گفت: نیروگاه و تصفیه خانه فردیس باید راه اندازی شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کلنگ فاضلاب پسآب کرج در ماهدشت ۱۰ ماه پیش به زمین خورد ولی تا امروز یک متر هم لوله گذاری نشده است، گفت: ساکنان مهرشهر، ماهدشت و محمد شهر از بوی فاضلاب دچار مشکلات زیادی هستند.

در پایان این جلسه پس از ارائه آمار و ارقام از سوی وزیر نیرو در خصوص اقدامات دولت یازدهم برای ساماندهی مشکلات آب اکبریان نماینده مردم کرج از توضیحات وی قانع شده و اعلام کرد نیازی به رأی‌گیری در این خصوص نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار