فعالان محیط‌زیست اصفهان مطرح کردند
فعالان محیط‌زیست اصفهان در نامه‌های خواستار رسیدگی قوه‌قضائیه به مساله فرونشست زمین در این استان شدند.
کد خبر: ۹۹۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶ 05 October 2021

 شماری از سمن‌های محیط‌زیست استان اصفهان در این نامه از معاون دادستان کل کشور رسیدگی فوری و لازم دستگاه قضا در پیشگیری از فاجعه زیست محیطی ناشی از فرونشست زمین را خواستار شده اند و بر تعقیب کیفری متهمان ناقض حقوق عامه تاکید کرده اند.

در بخشی از این نامه آمده است:

عدم جریان دائمی رودخانه زاینده رود، استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی و افت شدید سطح ایستایی از عمده‌ترین دلایل گسترش پدیده فرونشست در دشت اصفهان- برخوار و فراتر از آن سراسر استان اصفهان است به طوری که علاوه بر خسارت وارده بر محیط‌زیست، کشاورزی، صنعت و ابنیه از جمله آثار تاریخی که بخشی از هویت و شناسنامه ملی ما می‌باشد، حیات جمعیت ۲.۵ میلیون نفری کلانشهر اصفهان را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

این مخاطرات مهیب با پایش‌های گوناگون از قبیل GPS و تصاویر ماهواره‌ای که سازمان زمین شناسی کشور با همکاری سازمان‌ها و مراکز متولی و مسئول پایش فرونشست انجام داده و نتایج اطلاعات شبکه GPS شهرداری نیز آن را تأیید می‌کند، به ثبت رسیده‌اند.

در بخش پایانی نامه خطاب به دستگاه قضا آمده است:

نظر به اینکه مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای تدابیر پیشگیرانه در این مورد با دولت و احیای حقوق عامه از مسئولیت‌های قوه قضائیه است... «مسئله فرونشست زمین در اصفهان را با توجه به عوارض غیرقابل جبران آن، مورد پیگیری قرار داده و ضمن تعقیب کیفری متهمان ناقض حقوق عامه، دستور اقدامات عاجل لازم را جهت پیشگیری از افزایش بیشتر فرونشست» صادر فرمایید.

تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر باعث شد تا از حدود ۶۰۰ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در شرایط بحرانی فرونشست زمین قرار گیرند و استان‌های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه از نظر برداشت منابع آبی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار