در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند: واکنش حسین مرعشی به خبر استعفایش از حزب کارگزاران / هشدار ایران به رئیس جمهور آذربایجان: حُسن همسایگی و همجواری را رعایت کنید / جریمه سنگین ایران در پرونده کرسنت / قاضی زاده هاشمی: دولت اختیارات منطقه آزاد اروند را به بنیاد شهید بسپارد و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۹۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸ 28 September 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

قاضی زاده هاشمی: دولت اختیارات منطقه آزاد اروند را به بنیاد شهید بسپارد




معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: این بنیاد آمادگی کامل برای مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند را دارد. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی دوشنبه شب در آیین انعقاد قرارداد تفاهم نامه بین بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و مناطق آزاد کشور که در منطقه آزاد اروند برگزار شد، افزود: از دولت می‌خواهیم اختیارات منطقه آزاد را به بنیاد شهید بسپارد تا را در این منطقه مستقر شویم و به اقتصاد و اشتغال آن رونق دهیم. وی ادامه داد: غیرت مردم این منطقه مربوط به تمام تاریخ است زیرا مردم آن در تمامی زمینه‌ها مجاهدت‌های زیادی داشته‌اند. رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: عمده رزمندگان کشور در جبهه‌های جنوب مقابل دشمن قرار گرفتند و جان خود را فدای وطن کردند.

طالبان ورود زنان به دانشگاه کابل را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد

طالبان پس از تفکیک دانشجویان دختر و پسر در دانشگاههای افغانستان، مشاور جدید این جنبش در دانشگاه کابل اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از ورود زنان اعم از استاد و دانشجو، به پردیس این دانشگاه جلوگیری می شود. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه الحره، محمد اشرف خیرات مشاور جدید طالبان در دانشگاه کابل در توییتر نوشت: تا زمانی که محیط اسلامی مناسب و حقیقی برای همه فراهم نشود، زنان هرگز اجازه نخواهند داشت به دانشگاه ها بیایند یا کار کنند. اول اسلام.

پناهیان: امیدوارم کل ماجرای کرونا یک سوءتفاهم بزرگ باشد

علیرضا پناهیان در یک برنامه تلویزیونی گفت: انشاءالله همان طور که برخی علائمش موجود است، کل ماجرای کرونا یک سوءتفاهم بزرگ باشد. او افزود: اگر این طور باشد آنها که افکار عمومی جهان را اداره می کنند چقدر هوشمندانه تدبیر کرده اند که توانسته اند چنین اشتباه بزرگی را جا بیندازند.

رفتارهای یک تیم ورزشی در خارج از کشور موجب سردرد وزیر ورزش شد

وزیر ورزش و جوانان نسبت به اتفاقات رخ داده در سفر یکی از تیم ها به خارج از کشور واکنش نشان داد. حمید سجادی در حاشیه مراسم تجلیل از ورزشکاران جوانمرد و مروجین اخلاق و معنویات که به همت سازمان بسیج ورزشکاران برگزار شده است اظهار داشت: در ماه محرم صفر تیمی با پول بیت المال عازم خارج از کشور می شود، در خارج از کشور باید چه چیزهایی رعایت شود؟ وی افزود: این موارد رعایت نمی شود و وقتی این مسائل به ما گزارش می شود سردرد می گیریم و ناراحت می شویم که کجا نشسته ایم. تیم ما در ایام محرم و صفر راهی خارج از کشور شده، چه گذشت بر این تیم؟ کجا هستیم؟ مربی کجاست؟سرپرست تیم کجاست؟ ورزشکار کجا است. سجادی تاکید کرد: مگر آن تیم مسابقه ندارد؟ خرید و گردش اینقدر مهم است؟ گام دوم واکنش درست است که باید آن واکنش را ببینید.

علی اکبر صالحی: ممکن بود ایران با کوچکترین اشتباه با سرنوشتی مشابه عراق مواجه شود

کتاب «تندباد حوادث» گزارش یک مأموریت در مواجهه با بحران برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به قلم دکتر علی اکبر صالحی توسط موسسه اطلاعات منتشر شد. صالحی در مقدمه این کتاب با اشاره به اهمیت برهه تاریخی آغاز پرونده هسته ای علیه کشورمان می نویسد: « شاید برای نخستین بار با یک هم آوایی جمعی میان قدرت های بزرگ و مجامع تخصصی و فنی جهان علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که در قالب خبرپردازی منافقانه نزد رسانه های غربی تصویری نامطمئن و ابهام آمیز را از فعالیت های علمی و فنی دانشمندان ایرانی برسازند و بدینگونه ایران را از حقوق حقّه خود طبق معاهده ان.پی.تی محروم کنند». یوی در بخش دیگری از مقدمه با اشاره به تجربه کم بخشی از کارگزاران و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در مورد دقایق و جزییات فنی موضوع هسته ای می نویسد: «کشور... ممکن بود با کوچکترین اشتباهی با سرنوشتی مشابه عراق-که با همین موضوع و ابزار از پای درآمد-مواجه شود».

رییس شورای تامین دام: مردم مصرف گوشت گوسفندی را حذف کرده‌اند

منصور پوریان در مورد وضعیت دام در کشور اظهار کرد: صنعت دامپروری در کشور نیاز به اکسیژن و تنفس دارد. برخی از دامداران ورشکسته شده‌اند و بسیاری از آنها در مرز ورشکستگی هستند. این موضوع دو دلیل عمده دارد که دلیل اول هزینه‌های بالای تولید و نگهداری است. گران بودن نهاده و نبود بازار مناسب از مهم‌ترین عواملی هستند که گریبان‌گیر تولیدکننده ما است. باید برای مقداری دامی که روی دست دامدار است، بازر ایجاد شود؛ بازار داخلی نیز بی‌رمق و بی‌کشش است. وی افزود: متاسفانه امروزه مصرف گوشت گوساله افزایش یافته و مصرف گوشت گوسفندی با کاهش مواجه بوده است؛ در حالی که بیشتر جمعیت دامی کشور گوسفند است. علت این امر بیشتر به تفاوت قیمت برمی‌گردد که باعث می‌شود بیشتر کسانی که گوشت مصرف می‌کنند به گوشت گوساله رو بیاورند. مردم به دلیل شرایط اقتصادی ویژه‌ای که به آنها حاکم است متاسفانه مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی اگر بخواهند گوشت بخرند گوشت گوساله خریداری می‌کنند.

جوادی حصار: روحانی می‌تواند دولت در سایه تشکیل دهد

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از جمله اقدامات مهمی که روحانی می‌تواند انجام دهد تشکیل یک دولت در سایه و یا یک حزب قدرتمند است.محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که اکنون حسن روحانی در کجا مشغول است؟ بیان کرد: طبیعی این است که عضو مجمع تشخیص شود، اما اینکه او به عنوان یک چهره سیاسی منتقد و با توجه به رفتار آقای لاریجانی بپذیرد وارد مجمع شوند یا خیر یک موضوع است.وی ادامه داد: تا جایی که از رفتار آقای روحانی برداشت می‌شود او مسیر مرحوم آقای هاشمی را طی خواهد کرد و بنای اینکه از نظام فاصله بگیرد و از امکانات سیاسی درون حاکمیت خود را دور نگه دارد را ندارد . معتقدم که اگر پیشنهاد جدی به او شود و از او بخواهند که به مجمع برود رد نخواهد کرد.جوادی حصار درباره برخی اقدامات مبنی براینکه آیا روحانی به سبب عملکردش در دولت این روزها منزوی شده است؟ بیان کرد: من به این موضوع اعتقادی ندارم، اما معتقدم که آقای روحانی در رابطه با اصلاح طلبان بهتر می توانست عمل کند، وگرنه در دولت آنچه که در توان داشت را انجام داد و غیر از این امکانی برای انجام کار نداشت.

جریمه سنگین ایران در پرونده کرسنت

شرکت اماراتی «دانا گاز» امروز اعلام کرد دیوان داوری بین المللی، شرکت ملی نفت ایران را به علت اختلاف بر سر تامین گاز با این شرکت به پرداخت جریمه 607.5 میلیون دلاری محکوم کرده است.به گزارش رویترز این اختلافات مربوط به یک قرارداد خرید و فروش گاز 25 ساله میان شرکت «کرسنت پترولیوم» وابسته به شرکت «دانا گاز» و شرکت ملی نفت ایران است. این شرکت اماراتی مدعی است که این گاز هرگز تحویل داده نشده است.خسارت های وارده مربوط به هشت و نیم سال نخست توافقنامه 25 ساله است که قرار بود در سال 2005 آغاز شود. در سال 2014 نیز حکمی به نفع دانا گاز صادر شده بود.دانا گاز در بیانیه ای اعلام کرد آخرین جلسه رسیدگی به ادعای بسیار بزرگتر، برای 16 سال و نیم باقی مانده، در اکتبر سال آینده در پاریس تعیین شده است و تصمیم گیری در مورد این جریمه در سال 2023 انجام می شود.

خطرات شفافیت آرای نمایندگان مجلس از نگاه نماینده تهران

عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه عده‌ای تلاش دارند از خارج از مجلس آرای نمایندگان را جهت‌دهی کنند، گفت: یکی از خطرهای شفافیت آرا افزایش تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن رای نمایندگان است.سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده تهران با اشاره به تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آئین نامه داخلی گفت: شفافیت یک مطالبه عمومی برای دستگاه‌های اجرایی و مجلس است. طرح تسهیل صدور مجوزها در همین راستا تدوین شده است که به ایجاد شفافیت در دستگاه‌های اجرایی کمک می‌کند.وی با تاکید بر اینکه طرح شفافیت آرا با رای خوبی در مجلس تصویب خواهد شد، افزود: عده‌ای تلاش دارند از خارج از مجلس آرای نمایندگان را جهت‌دهی کنند. در موضوعات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و پیامکی، پیام‌هایی را به صورت سازمان یافته به نمایندگان ارسال می‌کنند تا رای نمایندگان را تحت تاثیر قرار دهند. مشابهت این پیام‌ها نشان دهنده سازماندهی آنها از طرف اصحاب قدرت و ثروت است.یزدی خواه ادامه داد: یکی از خطرهای شفافیت آرا این است که تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن رای نمایندگان افزایش یابد.نماینده مردم تهران گفت: برای جلوگیری از این گونه مشکلات باید سازوکاری اندیشیده شود. به عنوان مثال جلسات دولت و مصوبات آن به صورت کامل پخش نمی‌شود. فقط مصوبات مورد نیاز مردم منتشر می‌شود. رای اعتماد نمایندگان به وزرا نیز طبق آئین نامه داخلی مخفیانه است.

در دوره‌های قبل نماینده معتاد و ترزیقی در مجلس داشتیم!

علیرضا سلیمی عضو هیئت رییسه مجلس گفت: دست هیات نظارت باز شده و منتظر نمی‌ماند تا کسی شکایت کند، خودش باید به‌صورت مکانیکی وارد و صحنه مجلس را مدیریت کند و اجازه ندهد به جایی که مجلس دهم منتهی شد برسد و بخش سوم هم در بحث‌های جدی‌تر اگر واقعاً یک عنصری عنصر نامطلوب در مجلس شناخته شود، مثلاً فرض کنید یک کسی سارق باشد، در دوره‌های قبل نماینده‌ای داشتیم که خیلی مشخص بود که معتاد و تزریقی بود و او را از خیابان‌ها جمع می‌کردند و می‌آوردند و تا پایان دوره هم نماینده بود و وقتی این مساله کشف شد، آیا او باید تا پایان دوره نماینده باقی بمانده و آبروی نظام و مجلس را ببرد؟ باید با او چه کرد؟ البته استثناء است، ممکن است در چند دوره یک نفر مانند این نماینده ورود پیدا کند، چه باید کرد؟ باید فقط نگاه کرد و حرص خورد که چرا او وارد مجلس شده است؟

هشدار ایران به رئیس جمهور آذربایجان: حُسن همسایگی و همجواری را رعایت کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برگزاری رزمایش در مناطق مرزی شمال غرب یک موضوع حاکمیتی است که برای آرامش و ثبات کل منطقه انجام می شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی حضور رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نخواهد کرد و هر اقدامی برای امنیت خود لازم بداند انجام خواهد داد.به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص مطالب بیان شده از سوی رییس جمهوری آذربایجان در فضای رسانه‌ای اظهار داشت: در حالی که روابط خوب و محترمانه‌ای میان دو کشور وجود دارد و مسیرهای معمول ارتباطات میان دوطرف در بالاترین سطح وجود دارد، بیان آن به این شیوه مایه تعجب است.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این زمینه و موضوعات دیگر مرتبط با آن در دیدار دو وزیر امور خارجه در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، رایزنی‌های جدی و دقیقی صورت گرفت و توافق شد در یک بستر مناسب این گفت وگو ها ادامه پیدا کند.خطیب زاده در ادامه خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت خود با هرگونه اشغال سرزمینی را اعلام داشته و بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و مرزهای شناخته شده بین المللی تاکید کرده است. ضمن آنکه رعایت حسن همسایگی و همجواری از مهمترین موضوعاتی است که انتظار می‌رود از سوی همه همسایگان مورد توجه قرار گیرد.

واکنش حسین مرعشی به خبر استعفایش از حزب کارگزاران

عضو شورای مرکزی و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران، کناره‌گیری خود را از این تشکل سیاسی تکذیب کرد.حسین مرعشی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا در واکنش به انتشار خبری درباره کناره‌گیری خود از حزب کارگزاران گفت: این خبر را تکذیب می‌کنم.او در این گفت‌وگو حاضر نشد درباره کناره‌گیری سایر اعضای حزب کارگزاران سازندگی اظهارنظر کند.یکی از رسانه‌ها امروز به نقل از منبع آگاه در حزب کارگزاران از تقدیم استعفای حسین مرعشی و یدالله طاهرنژاد و فرزانه ترکان به دبیرکل حزب کارگزاران خبر داده بود.۲۲ شهریور هم علی محمد نمازی با رد خبر استعفای جمعی شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، به ایرنا گفته بود که در حزب اختلافی در این سطح وجود ندارد و جلسات شورای مرکزی هر دوهفته برگزار می‌شود و در این جلسات مسائل مختلف کشور و حزب مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :