بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و ازدحام معابر و تکمیل‌شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی لرستان در روزهای اخیر، دوگانه‌ای نامعقول را رقم زده که به روند صعودی ابتلا و مرگ کرونایی در این استان منجر شده است.
کد خبر: ۹۸۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱ 12 August 2021

به گزارش تابناک لرستان، بر خلاف ماه های نخستین شیوع کووید ۱۹ که ترس از ابتلا بازار و معابر را خلوت کرده بود و هراس از ویروس کرونا افراد را  به محیط امن خانه روانه کرده بود اکنون در کمال ناباوری هر چه بیشتر بر آمار ابتلا و بستری و حتی جان باختگان افزوده می شود رفت و آمدهای غیر ضروری و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در میان مردم نیز بیشتر شده است.

گویی دیگر هراسی از گریبان گیری ویروس مهلک کرونا و داغدار شدن خانواده ها در میان مردم امری عادی شده و آنچه که در روزهای گذشته دردناک تر از کرونا شده است همزیستی و همگامی مردم با این ویروس است و روایت یک بام و دوهوا این روزها مصداق خوبی از  وضعیت لرستان را به ترسیم کشیده است.

شرکت در مراسم های عزا و سوگواری فامیل و آشنایان و از طرفی حضور در مهمانی ها و دورهمی ها به بهانه های مختلف نیز در دوران کرونا سبک جدیدی از دید و بازدیدها را رقم زده است.

سالگرد برخی از اقوام را که سال گذشته به دلیل ابتلا به این ویروس ویرانگر جان خود را از دست دادند، گذشته است اما هنوز دوری از تجمعات و دورهمی ها نه تنها در میان جامعه نهادینه نشده بلکه این گونه مرگ و میرها و مراسمات عزا نیز بهانه جدیدی برای دید و بازدید های فامیلی و تازه شدن دیدارها شده است.

اکنون که با فرا رسیدن ماه محرم آیین های عروسی و تالارهای پذیرایی رو به تعطیلی نهاده باید مواظب بود برگزاری مراسم های عزاداری ماه محرم و تجمعات دسته جات عزاداری  و کم توجهی به پروتکل های بهداشتی ابتلاهای جدیدی را رقم نزند و عرصه را بیش از این بر کادر درمان تنگ تر نکند.

کارشناسان و متخصصان امر در طی روزهای گذشته بر ضرورت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از افزایش آمار ابتلا و بستری تاکید بسیار کردند و مصرانه از مردم تقاضای توجه به این مهم را دارند اما آیا به راستی امکان رعایت این پروتکل ها در هیات ها و دسته جات عزاداری در لرستان و اجرای آئین های سنتی  همچون گل مالی در لرستان مقدور است.

با برپایی خیمه ها و تکیه های عزاداری در خیابان های خرم آباد توزیع نذری و شربت نیز آغاز شده است و از طرفی بی توجهی به پروتکل های بهداشتی توسط برخی افراد به وضوح قابل مشاهده است.

با وجود اینکه در روز گذشته برخی مسولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان خبر از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ها در برخی شهرهای استان خبر دادند توجه دقیق بر لزوم کنترل شرایط موجود و پیشگیری از ابتلای بیشتر یک ضرورت است که در این مسیر بیش از هر چیز همراهی و همگامی مردم استان را می طلبد.

مرکز لرستان در شرایط بحرانی کرونا  قرار دارد

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره به ایرنا گفت: در طی روزهای گذشته لرستان به ویژه مرکز استان در شرایط سختی قرار گرفته است و آمار ابتلا و بستری کرونایی روز به روز در حال افزایش است.

دکتر"علی فرهادی" اظهار داشت: اکنون علاوه بر مرکز استان شهرهای بروجرد و پلدختر نیز در وضعیت بحرانی قرار دارند و تقریبا تمام تخت های آی سی یود در استان پر شده است.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۴۰۰ بیمار بصورت سرپایی در استان تحت درمان قراردارند اظهار داشت: در صورتیکه این بیماران نیازمند تخت بیمارستانی شوند شرایط واقعا سختی در استان ایجاد خواهد شد.

فرهادی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان تمام توان خود را برای ارایه خدمت به بیماران استان به کار گرفته است و تاکنون هیچ بیماری بدون تخت نمانده است ادامه داد: همراهی مردم برای مهار وشعیت موجود عامل بسیار مهمی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: اکنون  ظرفیت تمام بیمارستان های خرم آباد تکمیل شده است و از هفته جاری بخش های داخلی و مصدومیت را به بخش کرونا تبدیل کردیم و این در حالی است که دیگر بیماران استان نیازمند تخت و ارایه خدمات هستند.

وی با اشاره به فشار تحمیل شده بر کادر درمان استان  و انتقاداز عادی انگاری مردم اظهار داشت: ۳۰ تخت به بخش اورژانسی کرونا در بیمارستان شهید رحیمی افزوده شده است و تقریبا تمام ظرفیت این بیمارستان برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.

فرهادی با اشاره به استفاده از ظرفیت بیمارستان ارتش در خرم آباد گفت: در صورت نیاز در هفته آینده در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد بیمارستان صحرایی راه اندازی می شود.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات اظهار داشت: در تیرماه گذشته میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به کمتر از ۴۰ درصد رسید که اکنون تا حدود کمی این میزان افزایش داشته است.

فرهادی با بیان اینکه برخی به تصور اشتباه که ویروس کرونا در فضای باز منتقل نمی شود از ماسک استفاده نمی کنند اظهار داشت: سرایت ویروس کرونای دلتا نسبت انواع قبلی در فضای باز چندین برابر بیشتر است و انتظار می رود که مردم به هشدار و پروتکل های بهداشتی بیش از پیش توجه کنند.

وی برگزاری مراسم های عزا و عروسی را یکی از عوامل اصلی انتشار ویروس کرونا در لرستان برشمرد و عنوان کرد: همراهی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی موثرین گام در کنترل وضعیت موجود است.

میزان ابتلا به کرونا در لرستان سه برابر شده است

 قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: میزان ابتلا به کرونا در استان طی مرداد ماه جاری نسبت به تیرماه گذشته سه برابر شده است.

 فرهادی بیان کرد: روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سطح لرستان رو به افزایش است تا حدی که در روزهای اخیر این میزان در برخی شهرستان های استان نسبت به ماه گذشته تا پنج برابر نیز افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در تیرماه امسال متوسط ابتلای روزانه در استان ۱۶۹ نفر بود  که اکنون این رقم به ۸۶۶ نفر رسیده است اظهار داشت: میانگین بستری روزانه بیماران کرونا در استان طی ماه گذشته ۹۱ نفر بود که اکنون این میزان به ۲۲۰ نفر رسیده است.

فرهادی با تاکید بر اینکه متوسط بستری در استان بطور چشمگیری رو به افزایش است  ادامه داد: در حال حاضر بطور متوسط روزانه ۲۱۵ نفر از بیماران کرونایی بصورت سرپایی در استان تحت درمان قرار می گیرند.

وی افزود: در صورت تداوم روند افزایشی ابتلا در استان طی هفته آینده تخت های بیمارستانی  تکمیل می شوند و شرایط بحرانی را شاهد خواهیم بود.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد جان باختگان مبتلا به کرونا در استان شتاب گرفته است و روز گذشته ۶ نفر در استان قربانی کووید ۱۹ شدند و تعداد فوتی ها از مرز ۲ هزار نفر نیز گذشته است.

وی افزود: متوسط مرگ بیماران کرونایی در استان طی ماه گذشته روزانه ۲ نفر بود که اکنون این میانگین به ۳.۳ نفر رسیده است.

فرهادی با انتقاد از بی توجهی برخی افراد به پروتکل های بهداشتی تاکید کرد: در صورت تداوم عادی انگاری ها، استان در شرایط بحرانی قرار خواهد گرفت و این در حالی است که رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به زیر ۵۰ درصد و در برخی شهرستان ها به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در حالیکه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان به حد ضعیفی رسیده است بر اساس گزارش های موجود هیچ گروه سنی در برابر موج پنجم کرونا در امان نیست و حتی افراد واکسینه شده نیز در معرض ابتلا قرار دارند.

فرهادی اظهار داشت: براساس تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا در صورت تداوم شرایط موجود به مدت یک هفته در استان تعطیلی و محدودیت اعمال خواهد شد.

مراسم عزاداری محرم باید در فضای باز برگزار شود

 قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: عزاداری های ایام محرم همانند سال گذشته با شیوع گسترده ویروس کرونا همراه است که باید در برگزاری این مراسم رعایت پروتکل های بهداشتی به دقت مورد توجه قرار گیرد.

وی  با بیان اینکه دستورالعمل های بهداشتی مراسم عزاداری محرم از طرف ستاد ملی کرونا اعلام شده است افزود: برگزاری این آیین در فضای باز و با حداقل ظرفیت مورد تاکید قرار گرفته است چراکه فضای بسته، شیوع بیماری کووید ۱۹ را تا حدود ۲۰ برابر بیشتر می کند.

فرهادی با تاکید بر اینکه زمان برگزاری مراسم باید حداکثر ۲ ساعت باشد گفت: فاصله اجتماعی مناسب بین افراد ۱.۵ تا ۲ متر است و از حرکت هیات ها در مسیرهای  متداول هر سال خودداری شود.

وی افزود: افراد دارای علائم سرماخوردگی، گلودرد، سردرد، تب، بی اشتهایی و مشکلات گوارشی از شرکت در مراسم خودداری نمایند، شهروندان به هیچ عنوان بدون ماسک حضور نداشته باشند و افراد مسن، دارای بیماری های زمینه ای یا مشکلات قلبی در این مراسم شرکت نکنند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص توزیع نذورات گفت: نذورات بصورت مواد خشک و در بسته بندی های بهداشتی توزیع شود و در صورت توزیع مواد گرم حتما در بسته بندی های بهداشتی و مواد آلومینومی باشد و از ایجاد تجمع و صف به طور جدی پرهیز شود.

وی افزود: افرادی که علیه کرونا واکسینه شده اند به هیچ عنوان تصور ایمنی کامل در برابر این ویروس نداشته باشند و بدون ماسک در معابر و مراسم حاضر نشوند چراکه واکسن، افراد را در برابر علایم شدید محافظت می کند و هیچ تضمینی برای عدم ابتلا به کرونا وجود ندارد.

کمبود دارو برای بیمارن کرونایی لرستان وجود ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز  اظهار داشت: همه بیمارستان های استان اعلام کردند که در زمینه داروهای کرونا کمبودی ندارند.

دکتر "محمدرضا نیکبخت" تصریح کرد: کادر بهداشت و درمان استان تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی به بیماران بکار گرفته اند اما وضعیت شیوع در استان موجب افزایش حجم ورودی در بیمارستان ها و مراکز درمانی شده است.

وی افزود: باید در زمینه واکسیناسیون از تمام ظرفیت های دانشگاه استفاده کنیم که افراد در اولویت سنی را واکسینه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ابلاغ دستوری به رئیس سازمان اورژانس استان،خواستار همکاری این مجموعه برای انجام واکسیناسیون شد  و گفت:در این راستا یک مرکز اورژانس برای انجام واکسیناسیون اختصاص داده  می شود که علاوه بر مراکز فعلی، این مرکز هم روزانه در روند واکسیناسیون همکاری لازم را به عمل آورد.

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۴۲ هزار و ۶۱۷ نفر رسید

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یکهزار و ۱۴۹بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۴۲ هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

 دکتر"مریم کوشکی"  اعلام کرد: با مرگ ۶ بیمار کرونایی طی شبانه روز گذشته در این استان، تعداد قربانیان این ویروس نیز به ۲ هزار و ۴۱ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: اکنون یکهزار و ۱۰۱ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

کوشکی ادامه داد: تاکنون ۴۳۵ هزار و ۷۳۸ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع ۴۲۹ هزار و ۵۵۱ مورد پاسخ داده شده و ۲۸۶ هزار و ۹۳۲ نمونه آن منفی بوده است.

اکنون شهرستان‌های ازنا، دورود، چگنی، خرم‌آباد، پلدختر، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و بروجرد در وضعیت قرمز و رومشگان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار