روزانه ۳۱۲ هزار لیتر آب به ۱۵ هزار نفر از جمعیت روستا‌هایی در شهرستان لردگان اختصاص پیدا می‌کند.
کد خبر: ۹۸۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴ 02 August 2021

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان لردگان با اشاره به اینکه این شهرستان نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: لردگان با دارا بودن ۲۸۵ روستا بیش‌ترین تعداد روستا در شهرستان‌های استان را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر از لحاظ آب و هوایی گرم‌ترین شهرستان در استان هم محسوب می‌شود.

یوسف حسنی با اشاره به اینکه کاهش بارش در این شهرستان در ۵۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، افزود: به‌علت کاهش نزولات جوی و تنش آبی پیش آمده در این شهرستان، تعداد روستا‌هایی که به‌صورت سیار آبرسانی می‌شدند از ۲۵ روستا به ۳۳ روستا افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر روزانه ۳۱۲ هزار لیتر آب با ۲۶ تانکر به ۱۵ هزار نفر از جمعیت روستا‌هایی در شهرستان لردگان اختصاص پیدا می‌کند.

حسنی گفت: تعداد روستا‌های دارای تنش آبی از ۳۲ درصد به ۴۲ درصد و تعداد روستا‌های بحرانی از نظر تامین آب از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان لردگان با تاکید بر اینکه در هفته‌های اخیر شاهد کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، دبی آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها در این شهرستان‌ها هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر پنج درصد از آب شرب روستا‌های این شهرستان از آب‌های سطحی و نزدیک به ۹۵ درصد از طریق چاه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها چهار درصد منابع آبی به بخش شرب اختصاص پیدا می‌کند، گفت: برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و تشدید خشکسالی باعث شده که دبی آب چاه‌ها کاهش چشمگیر داشته باشد، همچنین اقدام اساسی برای نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی صورت نگرفته است.

حسنی با اشاره به اجرای طرح‌های تامین آب در شهرستان لردگان، گفت: برای تامین آب روستا‌های منطقه بارز از رودخانه خرسان به وسیله چهار ایستگاه پمپاژ یک طرح آبرسانی تعریف شده است، همچنین برای حل مشکل تامین آب روستا‌های بخش سردشت در لردگان طرح آبرسانی از چشمه آتشگاه ردیف ملی دریافت کرده است که با اجرای این طرح مشکلات تنش آبی این روستا‌ها حل می‌شود.

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان لردگان گفت: مسئولان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای باید در بحث مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی وارد عمل شوند و از حفر چاه در بالا دست جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار