زرین آبادی که زرین نیست
یکی از مناطقی که هنوز با گذشت سالها از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی همچنان در محرومیت به سر می برد، بخش زرین آبادشهرستان دهلران است که از بسیاری از جهات محرومیت و فقدان های بسیاری را در خود نهفته دارد.
کد خبر: ۹۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹ 21 September 2015
یکی از مناطقی که هنوز با گذشت سالها از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی همچنان در محرومیت به سر می برد، بخش زرین آبادشهرستان دهلران است که از بسیاری از جهات محرومیت و فقدان های بسیاری را در خود نهفته دارد.

به گزراش تابناک ایلام،این بخش علیرغم اینکه یکی از باسابقه ترین بخش های استان می باشد اما متاسفانه از توجه مسئولان کشوری و استانی از سالها پیش دور مانده و به دست فراموشی سپرده شده است.

این بخش با وجود اینکه در دوران جنگ تحمیلی شهدای بسیاری را تقدیم نظام و انقلاب نموده اما در جایگاه شایسته خود قرار نداشته و سایه سنگین محرومیت را با تمام وجود احساس می کند. این بخش دارای امام زادگان بزرگواری است که متاسفانه با وجود این ظرفیت های ویژه همچنان بارگاههای ملکوتی این بزرگان دین اسلام و مذهب تشیع، برای بسیاری از مردم استان و کشور ناشناخته می باشند. به عنوان مثال امام زاده سیدابراهیم(ع) که فرزند بلافصل امام باقر(ع) می باشد را کمتر کسی در استان می شناسد در حالیکه مردم با سایر امام زادگان استان آشنایی بیشتری دارند و این وظیفه و رسالت صدا و سیمای مرکز استان است که با پخش برنامه هایی به معرفی اماکن مذهبی بخش زرین آباد بپردازد اما متاسفانه تاکنون چنین اقدامی به صورت هدفمند انجام نگرفته است.

از دیگر مشکلاتی که گریبانگیر مردم بخش زرین آباد شده، جاده مواصلاتی جدید این بخش به دهلران است که در دوران دولت اصلاحات کلنگ زنی شده و پس از گذشت 16 سال اقدامی قابل توجه و عامه پسند برای تکمیل آن انجام نشده و با اینکه اسم جاده جدید روی آن به صورت غیر رسمی از سوی مردم نهاده شده اما رنگ فرسودگی و قدمت به خود گرفته و قبل از بهره برداری در حال زوال و نابودی است. اگر یکبار هم که شده مسئولان از این جاده عبور کنند، شاید درک نمایند که مردم این بخش که تردد روزانه آنان از این راه انجام می گیرد، چه رنجها و سختی هایی را متحمل می شوند.

مضاف بر آن، می توان به جاده زرین آباد به ایلام اشاره کرد که آسفالت نامناسب و پیچ های خطرناک آن، همواره جان مسافران و ترددکنندگان را تهدید می کند و متاسفانه همچنان مردم این دیار منتظرند دستی از غیب برآید و اوضاع این جاده مرگبار را ساماندهی نماید. نبود آسفالت جاده های مواصلاتی حتی در سطح روستاهای بخش نیز مشهود و نمایان است و برخی از روستاها همانند روستای خربزان که قدمت زیادی نیز دارد، فاقد جاده ای تماماً آسفالت هستند و در فصول بارندگی و خصوصاً زمستان به دلیل نبود پل بر روی رودخانه های فصلی و آبراهه ها، مردم مجبورند پاهای خود را به این آبها بزنند و از عرض آنان عبور کنند.

این بخش همچنین به زیرساخت های بهداشتی و درمانی نیز نیاز دارد و تجهیز این بخش به امکانات تشخیصی مناسب شامل سونوگرافی، رادیولوژی و آزمایشگاه می تواند رضایتمندی مردم را در این حوزه به ارمغان آورد و از سفر مردم به مرکز استان و دیگر شهرستان های اطراف برای دریافت خدمات بهتر در حوزه بهداشت و درمان جلوگیری کند.

در بخش میراث فرهنگی و گردشگری اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم، زرین آباد از نقاطی است که دارای مکان های تاریخی، زیارتی و تفریحی زیادی می باشد که می تواند در طول سال گردشگران و زائران بسیاری را به سوی خود بکشاند اما متاسفانه کاستی هایی شامل عدم معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود این بخش، عدم توجه مسئولان و عدم دسترسی مناسب به لحاظ جاده مواصلاتی و... صنعت گردشگری در این دیار مغفول مانده و حتی از یادها نیز رفته است.

مکان های زیارتی امام زادگان، قلعه شیاخ(شاخ)دوره ساسانی، قلعه انجیر، آبشارهای هفتگانه روستای خربزان، آبشار رودخانه میمه حدفاصل شهرمیمه و پهله و همچنین منطقه خوش آب وهوای سراب میمه از جمله جاذبه های زیارتی، تاریخی و گردشگری این بخش می باشند که نیاز به معرفی بیشتری در سطح استان و حتی کشور دارند.

از دیگر معضلاتی که این بخش با آن روبروست، مبحث بیکاری جوانان است که بیش از هر موضوع دیگری مردم این دیار را می آزارد و به دغدغه ای لاینحل مبدل شده است. این بخش فاقد صنعت و تولید است بنابراین میزان بیکاری جوانان جویای کار در آن نیز مشهودتر از هرجای دیگری می باشد.

با توجه به اینکه بخش اعظمی از جمعیت منطقه روستانشین می باشند، لازم است که به مشکلات یادشده در سطوح فوق بیشتر توجه شود تا از مهاجرت مردم از روستاها به مرکز بخش و نهایتاً به دیگر شهرستان ها و مرکز استان جلوگیری شود. به عنوان مثال در برخی از مناطق بخش مانند روستای بردی که یکی از بزرگترین روستاهای استان است، مشکلاتی آنتن دهی موبایل و خرابی مکرر تلفن های ثابت، عدم وجود بانک، عدم وجود پاسگاه انتظامی، عدم وجود آسفالت در سطح کوچه ها و معابر آن و دیگر روستاهای زمینه های مهاجرت ساکنان به دیگر مناطق شهرستان و استان را فراهم می سازد.

از این رو شایسته است که مسئولان دولت تدبیر و امید در سطح شهرستان و استان با نگاه و رویکردی جدید و متفاوت تر از سابق به مشکلات، نیازها و داشته های بخش زرین آباد توجه نموده و با ایجاد زیرساختها و شرایط رشد و بالندگی در این بخش، موجبات رضایتمندی مردمان آن را فراهم آورند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار