در نشست خبری مطرح شد؛
رئیس انجمن نورولوژی گفت: سالانه حدود 180 هزار نفر در ایران به خاطر بیماری سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۹۷۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷ 07 July 2021

به گزارش خبرنگار «تابناک تهران» ، حسین پاکدامن رئیس انجمن نورولوژی در نشست خبری درباره شایع‌ترین بیماری‌های نورولوژی، گفت: این بیماری‌ به پنج بیماری( مغز و اعصاب، بیماری سرع، سکته مغزی، آلزایمر و ام اس) تقسیم می شود که در کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی تصریح کرد: هم اکنون در کشور ما سالانه حدود 85 هزار نفر به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند؛ البته طی 50 سال اخیر پیشرفت های بزرگی در حوزه بخش دارویی حاصل شده است.
پاکدامن افزود: تاکنون 10 داروی مهارکننده برای کند شدن بیماری ام اس در کشور تولید شده است.
وی تصریح کرد: آمار افراد مبتلا به بیماری سرع در کشور حدود یک میلیون و 320 هزار بوده که معادل 17 درصد است که این آمار نسبت به اروپا و آمریکا رقم بالایی است. علت اصلی آن ناشی از تصادفات رانندگی و مجروحان جنگی است ؛البته عفونت های مغزی نیز باعث سرع می‌شود.
پاکدامن در خصوص بیماری سکته مغزی اظهار کرد: حدود 180 هزار نفر در ایران به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. همچنین بیماری سردرد یکی دیگر از بیماری های شایع مغز و اعصاب است که در کشور ما نسبت به کشورهای غربی ۱۶ تا ۱۸ درصد مردم از آن رنج می برند.
وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک با افزایش سن افراد آمار آلزیمر در کشور روند جهشی پیدا کند به طوریکه تاکنون۷۵۰ هزار بیمار آلزایمر در کشور شناسایی شده که بر اساس آمارهای جهانی یک سوم افراد با سن بالای ۸۰ سال به این بیماری مبتلا می شوند.
رئیس انجمن نورولوژی با بیان اینکه در کشور آمریکا سالانه 180 میلیارد دلار هزینه صرف امور تحقیقات، درمان و نگهداری می‌شود، گفت: متاسفانه این امر مهم در کشور ما بسیار جدی گرفته نشده و آمار بسیار پایین است.
وی با اشاره به بیماری کووید-19گفت: تئوری های مختلفی در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد که مبنای تجربی و کوتاه مدت بوده و در آینده نیز ممکن است این ویروس عوارض زیادی بر روح و جسم ما بگذارد.
رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران تصریح کرد: ویروس کرونا علاوه براینکه ریه تمام سیستم عصبی و مغزی حس های بویایی ، شنوایی، نخاع ، عروق ، اعصاب محیطی را تحت الشعاع قرار می‌دهد در کنار آن افراد مبتلا به این بیماری که با عوارض متفاوتی مواجه می‌شوند به طوریکه تا مدت های طولانی دچار ناتوانی های می‌شوند.
پاکدامن با بیان اینکه یک سوم افرادی که از کرونا نجات می یابند دچار اختلالات جسمی و روحی می شوند، اظهار کرد: برخی از مبتلایان به این بیماری به فشار خون بالا، مشکلات قلبی و قند مبتلا شوند.
وی تصریح کرد: ویروس کرونا به هیچ سیستمی از بدن رحم نمی کند و باعث التهاب می‌شود و درمان قطعی برای آن وجود ندارد و داروهای موجود تنها روند بیماری را کند می کند.
در ادامه این نشست احسان شریفی پور دبیر علمی کنگره نورولوژی ایران، با اشاره به بیماری آلزایمر، گفت: آلزایمر از بیماری های نام مغز و اعصاب بوده که با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد، بنابراین مراقبت های بهداشتی قبل و بعد از ابتلا به این بیماری ضروری است و بایستی مورد توجه قرار گیرد.
شریفی پور تصریح کرد: سکته مغزی نیز به همین منوال است و باید اقدامات بیشتر برای پیشگیری از آن صورت گیرد.
دبیر علمی کنگره نورولوژی ایران، تأکید کرد: اختلالات خود ایمنی طی چند سال اخیر به ویژه در بین جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال بسیار شایع شده است و زنان ۲ برابر مردان دچار این بیماری می شوند. همچنین مصرف سیگار و کمبود ویتامین دی یکی از مواردی است که باعث می شود افراد به بیماری ام اس و خود ایمنی مبتلا شوند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه چه میزان بودجه صرف تحقیقات در کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشور ما بودجه تحقیقاتی یک درصد است.
گفتنی است این نشست امروز چهارشنبه 16 تیرماه 1400 در هتل المپیک تهران برگزار شد.

مصطفی گودرزی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار