این بقعه متبرکه در 2 طبقه ساخته شده که آرامگاه «بی بی خدیجه» است اما به دلیل اینکه در گذشته، دختران دم بخت با بستن پارچه و نخ به ضریح این امامزاده، حاجت می طلبیدند به «بی بی دختران» معروف شده و مسجد ایلخانی نیز در نزدیکی آن واقع شده است.
کد خبر: ۹۵۰۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷ 23 March 2021

تابناک فارس به نقل از شبستان: محله «سنگ سیاه» در شیراز با برخورداری از آثار تاریخی و مذهبی و کوچه های کهن، سند دیرینه شهر شیراز به شمار می رود که نقش مهمی در گردشگری دارد.

یکی از اماکن تاریخی-مذهبی این محله در بافت تاریخی شیراز، بقعه ای است که به «بی بی دخترون» شهرت دارد و به دلیل قرار گرفتن در میان بافت تاریخی و اماکن گردشگری و هتل های سنتی، هر مسافر و عابری را که از این گذر رد می شود به خود جذب می کند و در این گزارش، این بقعه متبرک همچون برگی از یک گردشگری مجازی مورد توصیف قرار می گیرد.

یک راهنمای گردشگری با معرفی این بقعه متبرکه می گوید: آرامگاه «بی بی خدیجه» یا «ام عبدالله»، نوه امام سجاد (ع) معروف به «بی بی دختران» در محله «سنگ سیاه» قرار دارد و «بیک خاتون»، مادر «شاه شجاع» در دوره آل مظفر دستور به ساخت این آرامگاه می دهد.

«آذر جانعلی پور» ادامه می دهد: ولی بنا به خاطر زلزله تخریب می شود و «محمدقلی خان ایلخانی» دستور می دهد که بنا را تعمیر کنند و به همین دلیل، آرامگاه کنونی را به دوره ایلخانی نسبت می دهند.

وی اضافه می کند: اطراف این آرامگاه، قبرستانی قرار داشته که امروزه تعدادی از سنگ قبرها را روی ازاره‌ها کار گذاشته اند و با وجود اینکه معماری و تزئینات بقعه ساده است اما مسافران در کنار زیارت، جذب معماری منحصر به فرد این آرامگاه نیز می شوند.

بنایی برای دختران

این بقعه متبرکه در 2 طبقه ساخته شده که آرامگاه «بی بی خدیجه» است اما به دلیل اینکه در گذشته، دختران دم بخت با بستن پارچه و نخ به ضریح این امامزاده، حاجت می طلبیدند به «بی بی دختران» معروف شده و مسجد ایلخانی نیز در نزدیکی آن واقع شده است.

«بی بی دختران» در سال 47 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده و مامن دلدادگان اهل بیت (ع) است و امروزه برخی از مراسم ها و جشن های مذهبی نیز در این آرامگاه برگزار می شود.

 

 

بنایی با معماری ساده و دلنشین

به گفته جانعلی پور در معماری این بقعه متبرکه شاهد استفاده از تزئینات ساده و منحصر به فردی هستیم که به زائر، حس آرامش می دهد:

این راهنمای گردشگری با اشاره به چندوجهی بودن بنا می گوید: بنا چندوجهی و دارای گنبدی بلند و ساده است و درون بقعه نیز شاهد به کار گرفتن هنرهای منبت کاری، کاشی کاری و سنگ نوشته هایی هستیم.

وی ادامه می دهد: آرامگاه آجری و دارای ۲ طبقه است و باغچه زیبایی در حیاط خود دارد که در نوع خود بی نظیر بوده و در دل شلوغی شهر یک مکان دنج برای بازدیدکنندگان و زائران ایجاد کرده است.

جانعلی پور اضافه می کند: این بنای مربعی شکل در چهار طرف خود در ورودی دارد که در هر ورودی ایوانی تعبیه شده است که طاق آنها تزئینات زیبایی دارد.

با ورود به داخل بنا نیز کتیبه ای به خط نسخ، کاشی کاری، گچ بری و منبت کاری به چشم می خورد و در میانه صحن محفظه ای چوبی است و آرامگاه «بی بی دخترون» در زیرزمین ساختمان قرار گرفته که درش به روی عموم بسته است.

در طبقه دوم اما شاهد اجرای بالکن های متعدد هستیم که با مقرنس های گچ بری و نرده مشبک چوبی مزین شده اند.

با رفتن به بلوار «شهید دستغیب» و ایستگاه اتوبوس «احمدی» می توانید راه بقعه متبرکه «بی بی دخترو» را در پیش بگیرید و از اماکن تاریخی دیگری مانند خانه «فروغ الملک»، حمام و بازار «وکیل»، خانه تاریخی «منطقی نژاد» و ... نیز که در نزدیکی آن واقع شده در این مسیر بازدید کنید.

خاطر نشان می شود در اطراف این جاذبه ارزشمند، اقامتگاه بومگردی، هتل، رستوران و سفره خانه سنتی نیز وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار