بسته ویژه خبری تابناک یزد:
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:"بیلان منفی آب در دشت های استان یزد،تعطیلی 10درصد واحدهای صنعتی یزد وازدواج دختران یزدی بامردان افغانی "رصد‌خانه امروز تابناک یزدرا تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴ 15 September 2015
بیلان منفی آب در دشت های استان یزد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به بحرانی بودن وضعیت دشت‌های استان با توجه به بیلان منفی آب، اعلام کرد: سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان سالانه نیم متر افت می‌کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به بیلان منفی 270 میلیون مترمکعبی سالانه آب در دشت‌های استان گفت: از 19 دشت موجود در استان 14 دشت در شرایطی بحرانی ممنوعه به سر می‌برند و آب 5 دشت باقیمانده نیز به دلیل قرار گرفتن در کویر، شور است.
«حسین غفوری» افزود: افت سطح آب در دشت‌های مختلف استان متفاوت است اما به طور متوسط سالانه شاهد افت نیم متری سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان هستیم.
وی ادامه داد: برای مثال افت آب‌های زیرزمینی در دشت چاهک –شهریاری سالانه 110 سانتی‌متر، دشت یزد- اردکان سالانه 83 سانتی‌متر و دشت ابرکوه 60 سانتی‌متر و دشت بهادران سالانه 68‌سانتی‌متر است.
این مسئول افزود: این آمار نشان از بحران استان در حوزه آب‌های زیرزمینی دارد که تاثیر آن در کمیت و کیفیت آب برداشتی از چا‌ه‌های استان با توجه به کاهش آبدهی چاه‌ها، مشهود و ملموس است.

تعطیلی 10درصد واحدهای صنعتی یزد
نماینده صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در استان یزد با بیان اینکه در سطح کشور 18 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی تعطیل شده‌اند، گفت: این میزان در یزد تنها 10 درصد اعلام شده است.
ذبیح‌الله زارع با بیان اینکه بیش از 92 درصد از صنایع استان یزد در زمره صنایع خرد، کوچک و متوسط به شمار می‌روند، اظهار داشت: این صنایع، حدود 60 درصد اشتغال صنعتی و 40 درصد سرمایه‌گذاری در این بخش را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه استان یزد دارای 3 هزار و 350 واحد صنعتی کوچک است، عنوان کرد: صنایع خرد، مشاغل خانگی و ... بوده که میزان اشتغالزایی آنها زیر 9 نفر است.

زارع خاطر نشان کرد: صنایعی که میزان اشتغالزایی آنها بین 9 تا 49 نفر است، صنایع کوچک و واحدهایی که میزان اشتغالزایی آنها از 50 تا 150 نفر است، واحدهای صنعتی متوسط به شمار می‌روند.

نماینده صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در استان یزد با بیان اینکه به دلایل مختلف بخشی از این واحدها به سمت تعطیلی کشیده شده‌اند و برخی دیگر همچنان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: خوشبختانه در استان یزد میزان تعطیلی واحدها کمتر از دیگر نقاط کشور است.

ازدواج دختران یزدی بامردان افغانی

استان یزد گرچه حاشیه نشینی را مانند کلانشهر‌ها تجربه نکرده اما این معضل در حال گسترش است و حضور اتباع بیگانه در این مناطق، مشکلات حاشیه نشینی در این شهر تاریخی را دو چندان کرده است.شهر یزد، مناطق حاشیه‌ای چندانی ندارد و دو یا سه منطقه از شهر اکنون درگیر معضل حاشیه نشینی است، حسن آباد، بلوار استقلال و مناطقی از آزادشهر اما همین مناطق نیز آبستن وقایعی هستند که عبور از آن‌ها به سادگی امکانپذیر نیست.بسیاری از مشکلات حاشیه نشینی در شهرهای مختلف یکسان است و مشکلات فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و اقتصادی مردم این مناطق در بسیاری از شهر‌ها مشترک است اما معضل حضور اتباع بیگانه آن هم از نوع غیرمجاز، مشکلات حاشیه نشینان یزد را دو چندان کرده و این مشکل در کمتر استانی مشاهده شده است.اتباع بیگانه طی سالهای اخیر نه تنها در بافت تاریخی بلکه در حاشیه شهر رسوخ کرده‌اند و با استفاده از موقعیت مردم این مناطق، دردسرهای بزرگی برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند.یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در حاشیه شهر یزد به وفور به چشم می‌خورد، ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به ویژه افاغنه است، دخترانی که پس از یک ازدواج نامیمون و تولد چند فرزند، شوهران خود را گم کرده‌اند و اکنون به تنهایی بار مسئولیت بزرگ کردن چند فرزند با هویت‌های نامعلوم را بر دوش می‌کشند.ریحانه یکی از زنانی است که در بلوار استقلال همه او را به خاطر شرارت فرزندان نوجوانش می‌شناسند، زنی که خود نیز در جوانی صاحب چهار فرزند قد و نیم قد است و در حاشیه شهر با امکانات کم و محدود، زندگی می‌گذراند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار