با کوچک‌ترین حادثه‌ای چند هزار خانه در البرز ویران می‌شود؟
بر اساس مطالعاتی ویژه‌ای که بر روی 600 شهر کشور صورت گرفته است، شهرهای تهران و کرج مناطقی هستند که به نسبت سایر شهرها از آسیب‌پذیری بالاتر و بیشتری برخوردار هستند.
کد خبر: ۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲ 02 March 2015
به گزارش تابناک – البرز: ایران جزو 10 کشور نخست جدول پر حادثه‌ترین‌ها در جهان است.
بزرگ‌ترین و پرتلفات‌ترین زلزله‌های جهان در ایران رخ داده که به عنوان نمونه می‌توان به زلزله‌های وحشتناک بوئین‌زهرا، رودبار و بم اشاره کرد.
بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ایران معتقد است که کشورمان ششمین کشور زلزله خیر جهان است.
وی که چندی پیش به استان البرز سفر کرده بود، طی سخنانی در همایشی به مناسبت هفته ایمنی اعلام کرد که از 40 نوع حادثه و بلایای طبیعی شناسایی شده در جهان، 30 مورد از آنها ایران را تهدید می‌کند و همین امر ضرورت توجه به پیشگیری و آمادگی در مواقع بحرانی را بیش از پیش نشان می‌دهد.
این استان دانشگاه همچنین به آمارهای رسمی اشاره کرده و گفته است: بر اساس آمار سازمان تحقیقات مسکن، 83 درصد شهرهای کشور در برابر بلایای طبیعی آسیب پذیر هستند.
عکاشه سپس به صراحت استان البرز را جزو آسیب‌پذیر نقاط کشور قلمداد کرده و می‌گوید: بر اساس مطالعاتی ویژه‌ای که بر روی 600 شهر کشور صورت گرفته است، شهرهای تهران و کرج مناطقی هستند که به نسبت سایر شهرها از آسیب‌پذیری بالایی برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه ابعاد فاجعه‌ای که برای تهران در آینده در راه است بسیار وسیع خواهد بود، افزود: معتقدم تهران و کرج در یک وضعیت هستند؛ زیرا هر دو شهر در دامنه کوههای البرز و هر دو در اثر حادثه فعال شدن گسل شمالی تهران حادثه‌آفرین خواهند شد.
عکاشی در حالی از وقوع 30 حادثه و بلای طبیعی در کشورمان یاد می‌کند که از این تعداد 22 مورد طی سال‌های اخیر در استان البرز به وقوع پیوسته و گزارش شده است.
در کنار آسیب‌پذیر بودن شهرهای استان البرز به ویژه کرج، به دلیل شرایط طبیعی و موقعیت جغرافیایی، بی‌توجهی به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در 2 دهه اخیر، نا ایمن بودن استان البرز را بیش از پیش کرده است.
معاون استاندار البرز در نشست مدیریت بحران ابعاد تازه‌تری از آسیب‌پذیری مناطق مختلف این استان را تشریح کرده و گفته است: ساخت و سازهای غیر استاندارد و غیر اصولی سال‌های گذشته، موجب شد که البرز دارای بیشترین بافت فرسوده و بافت‌های ناپایدار کشور باشد.
هیربد معصومی رشد بی‌ ضابطه و نامتعارف ساخت و سازهای غیر استاندارد در البرز را به عنوان خطری جدی برای مردم این استان می‌داند.
وی در نشست فوق آماری تامل‌برانگیز ارائه کرده و می‌گوید: 20 هزار هکتار بافت فرسوده و ناپایدار شهری و روستایی است.
بنابراین از مجموع خانه‌ها و ساختمان‌های شهری و روستایی البرز، 200000000 متر مربع فرسوده بوده و با کوچک‌ترین حادثه‌ای تخریب می‌شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار