رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات قم کاهش چشمگیری داشته و این هشدار دهند است.
کد خبر: ۹۳۰۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ 06 January 2021

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد پیشگیری؛هماهنگی و فرماندهی مدیریت پاسخ به بحران استان که در استانداری برگزار شد با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت ابتلا به بیماری کرونا و هم‌چنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی وادارات میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن‌ها به‌ویژه موازین بهداشت فردی کاهش چشمگیری داشته است، از 95 درصد به 71 درصد این پایبندی‌ها کاهش داشته و این امر هشداردهنده است .

به گفته وی؛ اگر دوباره این عادی انگاری‌ها به‌ویژه از سوی ادارات دولتی بازگردد با افزایش بیماری در استان روبرو خواهیم شد آن‌هم درزمانی که شاهد اولین ابتلا به ویروس انگلیسی هستیم آن‌هم از نوع تهاجمی که کار را برای ما دشوارتر و مدیریت را دوچندان‌تر خواهد کرد.

کاهش 9 درصدی تست های مثبت در قم

رئیس مرکز بهداشت استان قم بیان کرد: در هفته‌های گذشته آمار نمونه‌های گرفته‌شده که بیشتر در مراکز بهداشتی و سرپایی انجام‌شده است 9 درصد کاهش‌یافته است درزمینهٔ ابتلا به بیماری هم قم در رتبه 27 کشور قرار دارد آمار فویتی های کرونایی هم از میانگین کشوری پایین‌تر است ولی اگر نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی‌وفا باشیم با وضعیت هشداردهنده خطرناکی روبرو خواهیم شد.

محبی افزود: با شناسایی اولین مورد ابتلای به ویروس تهاجمی در کشور باید بیشتر نگران بود در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و اوج‌گیری مجدد این بیماری، شرایط نسبت به پیک‌های گذشته بسیار سخت‌تر خواهد بود.

این مسئول به اشاره به آمار روند بیماری در استان تصریح کرد: روند تجمعی و روزانه ابتلا در کل کشور کاهشی است، آمار بیماران بستری، فوتی و مبتلایان به کرونا در کشور و استان طی هفته گذشته روند کاهشی داشته است، از 17 آذر تا 11 دی‌ماه سال جاری، قم ازنظر ابتلای کرونا در رتبه 27 کشور و ازنظر آمار فوتی‌های بیماران کرونایی نیز این استان از میانگین کشور پایین‌تر است که قم جزو استان‌های مطلوب در این زمینه می‌باشد.

به گفته وی، همچنین میزان فوتی‌های کرونایی در این استان طی یک هفته گذشته روند ثابتی داشته است که انتظار داریم این آمار نیز در هفته آینده کاهش داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حرم مطهر و مسجد جمکران گفت: در حرم مطهرومسجد جمکران رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش و با افزایش جمعیت زائران روبرو است در حرم مطهر 65 درصد و در مسجد مقدس جمکران 80 درصد نسبت به شیوه‌نامه‌های بهداشتی پایبندی وجود دارد.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم ؛روند کاهش دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران نسبت به هفته‌های گذشته نگران‌کننده است گفت: شبستان‌های حرم حضرت معصومه(س) طی روزهای گذشته حجم بسیار زیادی از زائران را پذیرش کرده و برخلاف دستورالعمل‌ها اقدام برخی از بخش‌های حرم مطهر بدون کسب مجوز بازگشایی‌شده است.

محبی اظهار داشت: ازنظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هشتم تا 14 دی‌ماه، ادارات 71 درصد، بانک‌ها 87 درصد، دفاتر پیشخوان 92 درصد، صنایع و اصناف 72 درصد، دفاتر پلیس +10 حدود 70 درصد، مراکز شماره‌گذاری 90 درصد، جایگاه‌های سوخت 94 درصد، آرامستان ها 83 درصد، مراکز معاینه فنی 90 درصد بوده است.

 به گفته وی، نانوایی‌ها 65 درصد، آرایشگاه‌ها 65 درصد، آبمیوه و بستی فروشی‌ها 82 درصد، رستوران‌ها 75 درصد، گیم نت‌ها 70 درصد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای 95 درصد، داروخانه‌ها 78 درصد، مطب‌ها 80 درصد، بیمارستان‌ها 90 درصد و اماکن ورزشی 75 درصد دستورالعمل‌های بهداشت را در یک هفته گذشته رعایت کرده‌اند.

محبی افزود: باید از سازمان بهزیستی به خاطر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مطلوب در مراکز نگهداری سالمندان و ارتقای بهداشتی این مراکز تقدیر و تشکر کرد اما مراکز ورزشی و باشگاه‌های ورزشی به‌رغم تذکرات  نظارت‌های صورت گرفته هم چنان وضعیت نامطلوبی دارند.

وی  در پایان با اشاره به طرح شهید قاسم سلیمانی در حوزه ره‌گیری و ردیابی بیماران گفت: ره‌گیری بیماران در قالب طرح شهید سلیمانی بسیار موفقیت‌آمیز بوده و بیمارانی که محل سکونت آن‌ها برای قرنطینه مناسب نبوده است هم‌اکنون در مرکز نقاهتگاه استان بستری و تحت مراقبت هستند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار