همگان مترو را وسیله‌ای ارزان قیمت، سریع و کم خطر در سیستم حمل و نقل عمومی می‌دانند به همین منظور از دهه ۷۰ این وسیله نقلیه جای خودش را در کلانشهر تهران و در پی آن به سایر کلانشهرهای کشور باز کرد.
کد خبر: ۹۲۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴ 28 December 2020

 

اولین خط مترو تهران و حومه در اسفند ماه سال ۱۳۷۷ افتتاح شد و در آن زمان خط مترو ایستگاه صادقیه تهران به کرج و برعکس راه اندازی گردید و در سال های بعد بیشتر مناطق پایتخت به مرور از خطوط مترو برخودار شدند، خطوطی که هنوز ساخت و بهره‌برداری از آنها ادامه دارد.

مترو به عنوان یک شبکه زیرزمینی و حمل و نقل سریع، سازگار با محیط زیست و  مقرون به صرفه‌ شناخته می‌شود و همچنین به کاهش ترافیک کمک می کند به همین منظور مدیران شهری برنامه ریزی کردند که حداقل در تهران و حومه ۱۱ خط راه اندازی شود که در سال های اخیر بدلیل مشکلات اقتصادی و هزینه های سنگین در احداث خطوط مترو، موتور شتاب مترو سازی در پایتخت در سربالایی قرار گرفت.

در این باره مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه به خبرنگار ایرنا می گوید: شهر تهران که نخستین شهر ایران است که به سیستم حمل و نقل ریلی مجهز شد، برخوردار از هفت خط فعال مترو با طول ۲۴۶ کیلومتر است که ۱۴۹ کیلومتر درون شهری و ۹۷ کیلومتر آن برون شهری است و در حال حاضر ۱۳۰ ایستگاه مترو در حال بهره‌برداری است.

در سه سال اخیر ۱۹ ایستگاه بهره برداری شد

علی امام افزود: تعداد ایستگاه‌های مترو تهران از سال ۱۳۷۷ تا شهریور سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۱۱ ایستگاه بود که از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تاکنون، ۱۹ ایستگاه دیگر مورد بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: تلاش داریم تا پایان سال ۱۰ ایستگاه دیگر در خطوط ۶ و ۷ و ۳ به بهره برداری برسانیم و به عبارتی مدیریت شهری در سه سال اخیر خواهد توانست ۲۹ ایستگاه مترو را مورد بهره برداری قرار دهد که این میزان از متوسط ایستگاه‌های  بهره برداری شده در مدیریت شهری گذشته بیشتر است.

راه اندازی ۹ ایستگاه در سال ۹۷

به گفته وی، ۶ کیلومتر میانی از خط ۷ در تیر ۱۳۹۷، به همراه پنج ایستگاه شهید نواب صفوی، رودکی، کمیل، بریانک و  مهدیه (در  خطوط  هفت و سه) افتتاح شد و همچنین  ایستگاه هلال احمر و بخشی از نیمه شمالی خط ۷ به طول ۷.۵ کیلومتر با ایستگاه‌های میدان صنعت و دانشگاه تربیت مدرس نیز در ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید.

سال ۹۸ و ایستگاه‌های تقاطعی و افتتاح خط ۷ مترو

امام خاطرنشان کرد: با آغاز سال ۱۳۹۸، هفتمین خط مترو تهران افتتاح شد، در ۱۸ فروردین سال گذشته، بخشی از نیمه جنوبی خط ۶ مترو تهران به طول ۹ کیلومتر و با سه ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا مورد بهره‌برداری قرار گرفت که ایستگاه میدان شهدا در تقاطع با خط ۴ بوده و به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه مترو تهران برای اولین بار دو رقمی شد و به ۱۰ ایستگاه افزایش یافت.

به گفته وی، در ادامه بخش شرقی خط ۷ حدفاصل ایستگاه مهدیه تا بسیج به همراه ایستگاه میدان محمدیه در ۴ شهریور ۱۳۹۸ افتتاح رسمی شد و به این ترتیب با بهره‌برداری از ایستگاه میدان محمدیه در تقاطع با خط ۱، تعداد ایستگاه‌های تقاطعی مترو تهران به ۱۱ ایستگاه رسید.

مدیرعامل راه آهن شهری تهران و حومه اظهار داشت: ۶ مهر ۱۳۹۸ بخش باقیمانده نیمه جنوبی خط ۶ مترو تهران به طول یک کیلومتر حدفاصل ایستگاه میدان شهدا تا ایستگاه میدان امام‌حسین (ع) به بهره برداری رسید که به این ترتیب با توجه به تقاطعی بودن این ایستگاه با خط ۲، تعداد ایستگاه‌های تقاطعی و دو طبقه مترو تهران به ۱۲ ایستگاه افزایش یافت.

به گفته وی، در دوم دی ۱۳۹۸ ایستگاه مترو مولوی از بخش شرقی خط ۷ مترو افتتاح و به بهره برداری رسید و در ادامه با بهره‌برداری از دو ایستگاه کیانشهر در بخش جنوبی خط ۶ و هشتگرد در توسعه غربی خط ۵ تهران - کرج در ماه‌های بهمن و اسفند همان سال، تعداد ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری تا آن مقطع به ۱۲۸ ایستگاه افزایش یافت.

اقدامات سال جاری در گسترش مترو تهران

امام یادآور شد:‌ امسال نیز دو ایستگاه برج میلاد و امیرکبیر از ۱۲ ایستگاه وعده داده شده مدیریت شهری در ۲۷ آذر به بهره برداری رسید و برنامه ریزی شده حداقل ۱۰ ایستگاه شامل ایستگاه اقدسیه در خط ۳، ایستگاه های تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام (ره)، شهید اشرفی اصفهانی و شهید ستاری در خط ۶ و همچنین ایستگاه های شهید محلاتی میدان قیام و  باقرخان را در خط ۷ به بهره برداری برسانیم.

وی همچنین دلایل اصلی تاخیر در افتتاح ایستگاه‌های مترو در سال جاری را به واریز نشدن منابع مالی حاصل از فروش اوراق مشارکت ۱۳۹۸ به حساب شهرداری و نوسان شدید قیمت ارز اعلام کرد.

تکمیل و مناسب سازی ایستگاه ها

امام در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مدیران شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه طی تماس تلفنی با شهروندان پایتخت، ضمن استماع نقطه نظرات و پیشنهادهای شهروندان، به پرسش‌های مطرح شده از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۸۸۸ پاسخ دادند.

به گفته وی، عمده درخواست‌های مطرح شده در گفتگوی تلفنی شهروندان با مدیران ارشد شرکت مترو، به مباحثی در زمینه رفع برخی نواقص ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری، احداث ایستگاه‌های جدید درنقاط مختلف شهر، پیگیری زمان افتتاح ایستگاه‌های در حال تکمیل و مناسب سازی ایستگاه‌های موجود برای افراد کم‌توان جسمی وحرکتی مربوط می‌شد که البته بعضی پیام‌ها نیز به نحوه خدمت رسانی در ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری اختصاص داشت که این درخواست‌ها ثبت و به مسئولان شرکت بهره‌برداری مترو منتقل شد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه تاکید کرد: پیگیری آخرین وضعیت ساخت خطوط مترو شهرهای حومه‌ای پایتخت از دیگر مواردی بود که برخی شهروندان آن را دنبال می‌کردند.

شهردار تهران:‌ تحریم حریف توسعه مترو نشد

شهردار تهران نیز ۲۷ آذر ماه در مراسم بهره برداری از دو ایستگاه مترو برج میلاد و امیر کبیر با بیان اینکه تحریم شرایط حادی را ایجاد کرده است، گفت: این شرایط سخت موجب جلوگیری از توسعه مترو نشد و در این شرایط نیز این مشکلات برای ما فرصتی شد برای توسعه مترو و ما حتی خطوط جدیدی را طراحی و اجرا قرار دادیم.

پیروز حناچی افزود: مقدمات اجرایی شدن خط ۱۰ مترو را در دستور کار قرار دادیم که این خط از میدان کتاب در منطقه ۲ به منطقه ۲۲ می رود و همچنین این خط در  اینده با امتداد در نمایشگاه بین المللی مشکلات ترافیکی این محل را برطرف می کند.

وی با بیان اینکه کرونا موجب کاهش سفرهای مترو تهران شد افزود: تا قبل از شیوع این ویروس روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ سفر توسط مترو تهران انجام می شد که هم اکنون این میزان به ۵۲۰ هزار سفر رسیده و همچنین در اتوبوسرانی نیز شاهد کاهش چشمگیر مسافران هستیم.

شهردار تهران تاکید کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در همه کلانشهرها با هدف کاهش ترافیک و آلودگی است و به اندازه میزان افزایش این ناوگان ازآلودگی کاسته می شود. درحال حاضر شهر تهران و حومه برخوردار از ۱۳۰ ایستگاه مترو فعال است و مدیریت شهری در سه سال گذشته، ۱۹ ایستگاه مترو را به بهره برداری رسانده که تا پایان امسال ۱۰ ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

استاندار تهران: مترو به قدس و ملارد می رود

همچنین توسعه خطوط مترو به شهرهای اطراف تهران نیز طراحی شده و استاندار تهران در این باره اعلام کرده‌است: اقدامات ریلی برای شهرهای قدس، ملارد، پرند و رباط کریم در حال انجام است که در این خصوص تفاهم نامه‌ای با شهرداری تهران منعقد خواهد شد.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: منابع مالی راه‌اندازی قطار حومه‌ای برای چهار شهر جنوب غرب تهران از طریق تهاتر و اعتبار ردیف بودجه ۱۴۰۰ خواهد بود.

وی درباره تأمین قطار برای چهار شهر ملارد، قدس، پرند و رباط کریم افزود: مطالعات این کار توسط راه آهن جمهوری اسلامی درحال انجام است و مقرر شده که شهرداری‌های موردنظر، زمین را در اختیار راه آهن قرار دهند و همچنین باید شهرک‌های جدیدی که در این چهار شهر هستند، در ساخت این مسیر ریلی مشارکت کنند تا شرکت راه آهن جمهوری اسلامی نسبت به ساخت آن اقدام کند.

استاندار تهران تاکید کرد: توسعه ناوگان مترو تهران در شهرهای اطراف تهران مورد تاکید است و تلاش داریم به غیر از این چهار شهر خط عملیات اجرایی مترو تهران به شهر جدید پردیس را نیز عملیاتی کنیم.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده حجم بسیاری از خودروهای شخصی روزانه از شهرهای اطراف برای رفتن به محل کار به تهران می آیند و در ساعات عصرگاهی نیز این حجم خودروها از تهران خارج می شوند و شاهد افزایش ترافیک هستیم و ما برای کنترل این رفت و آمد چاره ای نداریم جز اینکه خطوط مترو را به این شهرها برسانیم.

به گزارش ایرنا، یکی از شاهرگ‌های حمل و نقل عمومی پایتخت، مترو است که به باور بسیاری از کارشناسان بهترین هزینه کرد برای توزیع عادلانه یارانه است.

درحال حاضر شهر تهران برخوردار از ۱۲۸ ایستگاه مترو فعال است و مدیریت شهری در سه سال گذشته، ۱۹ ایستگاه مترو را به بهره برداری رسانده که تا پایان امسال ۱۰ ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار