معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: جمعیت گروه هدف در این استان طی سه مرحله به‌صورت تلفنی علیه ویروس کرونا غربالگری شدند.
کد خبر: ۹۲۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶ 24 December 2020

به گزارش تابناک قم، محمدجواد باقریان افزود: در مرحله اول کارشناسان طی تماس تلفنی با تمام شهروندانی که در مراکز خدمات جامعه سلامت و پایگاه‌های بهداشت پرونده دارند،‌ نسبت به غربالگری آن‌ها اقدام کردند.

وی اضافه کرد: در این تماس کارشناسان موفق شدند به بیش از ۹۰ درصد جمعیت قم دسترسی پیدا کنند.

وی گفت: درمرحله دوم که در خردادماه انجام شد، افراد بالای ۱۸ سال هدف طرح بودند که حدود ۸۰۰ هزار نفر در سطح استان از نظر سلامتی غربالگری شدند.

باقریان بیان کرد: در مرحله سوم که در اواخر شهریور تا اواخر مهر صورت گرفت،‌ تمام جمعیت استان قم که دارای پرونده الکترونیک بهداشتی هستند، طی تماس تلفنی تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند.

به گفته وی،‌ به دلیل اهمیت پیشگیری از ابتلا به کرونا در مادران باردار، این گروه به‌صورت هفتگی مورد غربالگری قرار می‌گیرند و درصورتی‌که دارای علامتی باشند به مراکز منتخب ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: سلامت سالمندان بالای ۶۰ سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون و قلبی و عروقی دارند، نیز به‌صورت هفتگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: اگر این گروه‌ها تماس تلفنی را پاسخ ندهند،‌ کارشناسان به درب منازل افراد مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، کارشناسان در غربالگری مواردی از جمله حال عمومی، تب، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای افراد را مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۵ درصد جمعیت استان قم دارای پرونده الکترونیکی در مراکز جامع سلامت قم هستند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار