رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم با تاکید بر اینکه این استان یکی از قطب های تولید تخم مرغ در کشور است گفت: در شرایط فعلی در موضوع تامین تخم مرغ مورد نیاز جامعه، اولویت با استان است و فقط مازاد تولید به استان های دیگر صادر شود.
کد خبر: ۹۲۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 23 December 2020

به گزارش تابناک قم، محمود سیجانی در پایان سی و ششمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم اظهار داشت: مطابق مصوبه تنظیم بازار استان هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۲۰ هزار ریال و برای مصرف کننده نهایی ۱۴۵ هزار ریال است.

سیجانی قم را از قطب های تولید تخم مرغ کشور دانست و گفت: با این حال اولویت ما تامین تخم مرغ مصرفی استان است و مازاد تولید را به استان های دیگر می دهیم.

وی افزود: به منظور عرضه تخم مرغ به قیمت یاد شده سازمان جهاد کشاورزی استان قول مساعد تامین روزانه ۴۰ تُن تخم مرغ را داد که با توجه به کمبود و مشکل هایی که روزهای قبل در تامین تخم مرغ وجود داشت این اقدام از روز گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تخم مرغ به ۲ شیوه کیلویی و فله و همچنین بسته بندی در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد افزود: قیمت تخم مرغ بسته بندی شده به دلیل هزینه ایی که بسته بندی دارد متفاوت است.

سیجانی یادآور شد: تخم مرغ بسته بندی شده در بسته های ۶ ، ۹ و ۱۶ تایی در بازار موجود است که باید بر اساس قیمت مصوبی که بر روی آن درج شده عرضه شود.

رئیس صمت قم تصریح کرد: تخم مرغ کیلویی نیز باید به مبلغ ۱۴۵ هزار ریال به دست مصرف کننده برسد و بیش از این تخلف است و شهروندان باید گزارش دهند تا با تخلف صورت گرفته برخورد شود.

سیجانی همچنین یادآور شد: ما الان از سطح فروشگاه های بزرگ به سطح صنوف خُرد و محلی نیز ورود پیدا کردیم و از روز گذشته سهمیه تخم مرغ به اتحادیه خواروبار و بنک دار استان داده شده تا با همین قیمت به مغازه های محلی عرضه کنند.

رئیس صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطرح شدن موضوع واگذاری زمین به واحدهای شهرک های صنعتی شهاب و فن آوری اطلاعات گفت: بر اساس تصمیم این جلسه مقرر شد مشکل سند مالکیت این زمین ها رفع شود تا هم در بحث واگذاری و همچنین ترهین محل اجرای طرح در زمان استفاده از تسهیلات بانکی مانعی وجود نداشته باشد.

سیجانی همچنین با اشاره به طرح موضوع تسهیلات رونق و جهش تولید و همچنین تسهیلات تبصره ۱۸ افزود: از ابتدای سال جاری یک پیش بینی ۱۱ هزار میلیاردی برای این تسهیلات داشتیم که حدود هشت هزار میلیارد ریال آن متعلق به بخش صنعت است.

وی افزود: جذب این تسهیلات از اول مردادماه آغاز شده و تا تیرماه ۴۰۰ نیز فرصت این کار وجود دارد و تاکنون حدود ۵۵.۵ درصد در بخش صنعت جذب شده که این نرخ مطلوب است و در ماه های آینده نیز بیش از این جذب خواهد شد.

رئیس صمت قم با اشاره به تسهیلات تبصره ۱۸ گفت: سود این تسهیلات سه درصد تخفیف دارد و تاکنون در این استان ۱۲۸ درصد جذب شده که این موفقیت باعث پرداخت ۱۵۰۰ میلیارد ریال تشویقی شده که به تازگی از محل منابع سایر استان ها تامین شده است.

وی افزود: با توجه به پایان مهلت جذب این تسهیلات در پایان دی ماه بانک ها باید هر چه سریعتر پرونده های معرفی شده را تعیین تکلیف کنند تا ما بلافاصله متقاضیان جدید را معرفی نموده و سهم استان هایی که این تسهیلات را جذب نکردند جذب کنیم.

مسئول دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم همچنین با اشاره به جذب هفت درصدی تسهیلات بخش گردشگری گفت: این بخش باید تسهیلات بیشتری را جذب کند چرا که در غیر این صورت بخشی از سهم آن را با بخش های صنعت و کشاورزی جا به جا می کنیم.

 رئیس صمت قم همچنین موضوع تهاتر ارزی و رفع تعهد ارزی را از مهمترین مشکل های تجار و صنعتگران استان دانست و گفت: با گشایشی که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رخ داد این مجوز داده شد که واحدهای صادراتی برای ورود مواد اولیه و ماشین آلات خود و یا دیگر تولید کنندگان بتوانند تهاتر ارزی را انجام دهند و تعهد ارزی آنها رفع شود.

وی یادآور شد: برای این موضوع یک دبیرخانه ارزی به عنوان اتاق تهاتر ارزی در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده و ما نیز از صنعتگران خواستیم هر گونه تعهد ارزی دارند را رفع کنند.

سیجانی اضافه کرد: صنعتگرانی که مواد اولیه و تحهیزات نیاز دارند نیز اعلام کنند که از طریق این اتاق پیگیری کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تعهد ارزی استان بیان کرد: در سال جاری بالغ بر ۱۱۰ میلیون دلار صادرات در استان داشتیم که پیش بینی می کنیم تا پایان سال به ۲۲۰ میلیون دلار برسد.

وی رقم صادرات استان در سال ۹۸ را نیز ۲۱۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: واحدهای صادراتی استان باید تعهد ارزی خود را برطرف نمایند و برای این منظور نیز می توانند این مبلغ را با مبلغ ارز واردات مواد اولیه مورد نیاز خود و یا واحدهایی که در تامین مواد اولیه مشکل دارند تهاتر کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار