معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از انتخاب و راه یابی ۱۲ اثر صنایع‌دستی استان به مسابقه ملی "طراحی و ساخت رشته‌های منسوخ‌شده" خبر داد.
کد خبر: ۹۲۵۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 21 December 2020

 

به گزارش مرکزی، قاسم کاظمی افزود: د‌‌‌‌‌‌ر سال های اخیر تلاش‌هایی برای احیای صنایع‌د‌‌‌‌‌‌ستی فراموش شد‌‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌‌ر استان انجام شد‌‌‌‌‌‌ه و این راستا ۱۲ اثر منسوخ شده در استان به مسابقه ملی طراحی و ساخت رشته‌های صنایع دستی منسوخ شده راه یافتند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی یادآورشد: چاقو سازی با تکنیک فولاد جوهری مربوط به دوره صفوی، نگارگری، نقاشی پشت شیشه، سوتک گلی، مشبک فلز، کاشی معرق و کاشی ۷ رنگ و لعاب‌پریده شماری از این رشته‌هاست.
کاظمی افزود: همچنین اثری به نام پاژن با نماد تصاویر قوچ شکاری که به صورت سنگ‌نگاره در منطقه ۷۰ قله حک شده است در آثار ارسالی وجود دارد و در بین آثار ارسالی در رشته‌های از یاد رفته صنایع‌دستی هنرمند خوش ذوقی تصویر سردار سلیمانی را با هنر سوخت روی چوب حک کرده است.
معاون صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: ۱۲ اثر منتخب، از بین ۳۵ اثر ارسالی انتخاب شده‌اند و اکنون قرار است د‌‌‌‌‌‌ر سطح ملی "مسابقه طراحی و ساخت با محوریت صنایع د‌‌‌‌‌‌ستی د‌‌‌‌‌‌ر حال فراموشی" به رقابت گذاشته شود و در نهایت از سه اثر منتخب در سطح ملی تقدیر خواهد شد.
کاظمی ادامه داد:حمايت از صنايع‌دستی و بویژه رشته‌های از یاد رفته و منسوخ‌شده موجب گستردگی فرهنگ بومی است و صنعتگران اين حوزه سرمايه‌های ملي محسوب شده كه با توسعه صنايع‌دستی و ايجاد بستر براي صادرات هدفمند، اشاعه هويت ملی و ميهنی فراهم می‌شود.
او یاد آور شد: آثار ارسالی در نخستین مسابقه طراحی و ساخت د‌‌‌‌‌‌ر صنایع‌د‌‌‌‌‌‌ستی با محوریت رشته‌های د‌‌‌‌‌‌ر حال فراموشی در نمایشگاهی از آثار منتخب، از ۲ تا ۸ د‌‌‌‌‌‌ی‌ماه امسال د‌‌‌‌‌‌ر محل موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار