مایه کوبی تب برفکی در دام‌های سبک استان قزوین از اول دی ماه آغاز می‌شود و تا پایان امسال ادامه دارد.
کد خبر: ۹۲۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 14 December 2020

رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان گفت: همزمان با آغاز فصل زمستان بالغ بر یک میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) واحد‌های صنعتی، روستایی و عشایری استان زیر پوشش مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی قرار می‌گیرند.

غلامرضا توکلی افزود:  در این مرحله از مایه کوبی پرداخت هزینه واکسن و واکسیناسیون بر اساس نرخ تعیین شده، بر عهده دامدار است.

او با بیان اینکه طرح واکسیناسیون دام‌ها  تا پایان سال ادامه دارد، از دامداران خواست به منظور پیشگیری از بروز بیماری با اکیپ‌های مایه کوبی استان برای واکسیناسیون دام‌های خود نهایت همکاری را داشته باشند.

به گفته رئیس اداره بهداشت ومدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان،  بیماری تب برفکی به عنوان یکی از مسری‌ترین بیماری‌های واگیر دام است که در صورت وقوع بیماری در واحد‌های دامی حساس، بیش از ۹۰ درصد جمعیت دامی واحد مبتلا و تا میزان تقریبی ۲۰ درصد باعث تلف شدن دام‌ می‌شوند.

توکلی افزود: تب، ریزش بزاق از محوطه دهانی و آثار تاول و زخم در پستان و محوطه دهانی موجب کاهش اشتهای دام، کاهش تولید شیر و گوشت و تلفات دام  از علائم بیماری تب برفکی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار