در حالی که با اعمال محدودیت های دو هفته ای کرونا در استان هرمزگان و رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی، روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از این ویروس مرگبار کمی کاهش یافته، بی توجهی دوباره برخی ها به شیوه نامه های بهداشتی ، زنگ خطر بازگشت بحران کرونایی به این استان را به صدا درآورده است.
کد خبر: ۹۲۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷ 12 December 2020

شواهد حکایت از آن دارد که برخی از گروه های مردم با پایان یافتن محدودیت های کرونا، به خیال این که این غول میکروسکوپی مرگبار رخت از جامعه بربسته، بار دیگر داستان بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی را که تنها سپر ایمن ما در برابر این ویروس منحوس است، از سرگرفته اند و با برگزاری دوباره میهمانی و دورهمی های خانوادگی و استفاده نکردن از ماسک، به استقبال این دشمن سلامتی رفته اند.

به نظر می رسد که باید دوباره به این افراد و گروه ها یادآوری کرد که بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی از ستاد ملی کرونا، وضعیت فعلی را بغرنج تر خواهد کرد و موضوع قرنطینه و ایجاد محدودیت‌های شغلی را دوباره بازخواهد گرداند که این به معنای قربانی شدن برخی ها در برابر بی مسوولیتی برخی دیگر است؛ زیرا که مسوولان در صورت بحرانی بودن شرایط ناچار به اعمال دوباره محدودیت ها برای حفظ سلامت جامعه و عموم مردم خواهند بود.

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا روز ۲۱ آذرماه، ۹۳۷ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و هم اکنون شهرهای بندرعباس، بستک و حاجی آباد در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند و مابقی شهرها در وضعیت زرد به سر می برند.

کاهش استفاده از ماسک در میان مردم هرمزگان

کووید ۱۹ ویروسی است که جان بزرگ و کوچک ، ضعیف و غنی برایش فرقی ندارد و تنها هدفش گرفتن جان آدم ها در هر نقطه از این کره خاکی است و تنها راه شکست آن و قطع زنجیره انتقالش، رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.

کاش برخی ها به این باور و اعتقاد برسند که زدن ماسک ، ضدعفونی کردن دست، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از خروج غیرضروری از منزل سخت تر از مرگ خود و دیگران نیست که همچنان در رعایت این شیوه نامه ها سهل انگاری می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انتقاد از برخی افراد که با وجود هشدارهای بسیار، همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجه هستند، گفت: در روزهای اخیر و با پایان طرح دو هفته ای محدودیت های کرونایی، میزان استفاده از ماسک در میان مردم هرمزگان بیش از پنج درصد کاهش یافته است.

دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: در طول اجرای طرح دو هفته ای محدودیت های کرونا، مردم هرمزگان مشارکت خوبی داشتند و در نتیجه این مشارکت ، در هفته سوم آذرماه شاهد کاهش ۲۶ درصدی موارد ابتلا به کرونا در استان در مقایسه با هفته قبل تر و کاهش ۴۵ درصدی نسبت به دو هفته قبل تر بودیم.

وی افزود: ابتلای بیشتر و همزمان مردم به کرونا نتیجه ای به جز کمبود تخت بیمارستانی، خدمات رسانی کمتر، نیروی بهداشتی و درمانی کمتر و مرگ و میر بیشتر به دنبال ندارد و از همین رو باید با رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان از انتقال و شیوع بیشتر این بیماری پیشگیری کرد.

۲۴۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در هرمزگان بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تا عصر روز ۲۱ آذرماه، ۲۴۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: از مجموع بیماران بستری ۳۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که از این شمار حال ۱۳ نفر وخیم است.

وی افزود: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته فوتی کرونا در هرمزگان ثبت نشده و  شمار جان باختگان در استان همان ۹۳۷ نفر باقی ماند.

وی تصریح کرد: همه ما در خطر ابتلا به این ویروس قرار داریم و با توجه به اینکه عملکرد کووید ۱۹ در بدن هر شخص با شخص دیگر متفاوت است، نمی توان هیچ پیش بینی از وضعیت فرد مبتلا داشت و باید خطر ابتلا به این ویروس و عوارض ناشی از آن را بسیار جدی بگیریم.

دکتر نوروزیان بیان داشت: از شهروندان خواستاریم همچنان روند فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، اجرای اصول بهداشتی و رعایت مدت قرنطینه را تا قطع زنجیره این ویروس مرگبار با جدیت هر چه تمام تر رعایت کنند.

وی ابراز داشت: بیماری کرونا مشکلات بزرگی را برای اقشار مختلف جامعه به وجود آورده است و این وظیفه همگی است که با همدلی و همیاری با این بیماری مقابله کنیم و اجازه ندهیم شرایط بدتر شود و سلامت مردم در خطر قرار بگیرد.

انجام تست سریع کرونا در تمام مراکز  بهداشت روستایی هرمزگان

بیماریابی فعال از مهمترین راهکارها در جهت کنترل هر چه بیشتر ویروس کرونا و پیشگیری از شیوع آن است که با انجام تست های تشخیص سریع کرونا و در صورت رعایت قرنطیه از سوی افراد مبتلا، می توان تا حدودی این هدف را محقق کرد.

در حال حاضر هرمزگان به تست های تشخیص سریع کرونا مجهز شده و طبق اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی این استان، انجام این تست حتی در تمام مراکز  بهداشت روستایی استان امکان پذیر است.

 دکتر محمود حسین پور به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای هفته گذشته و با تجهیز استان به تست های تشخیص سریع کرونا، شنایایی بیماران مبتلا در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می شود.

وی افزود: هم اکنون ۵ مرکز تشخیص کرونا در بندرعباس مرکز هرمزگان آماده نمونه گیری از افراد هستند و مردم در دیگر شهرستان‌ها نیز برای نمونه گیری باید به مراکز تعیین شده تشخیص کرونا مراجعه کنند.

دکتر حسین پور با اشاره به پایان طرح جامع محدودیت های کرونایی، گفت: خوشبختانه مردم هرمزگان مشارکت خوبی در اجرای این طرح داشتند و نتایج خوبی نیز حاصل شده و شرایط استان از قرمز به نارنجی تغییر یافته اما متاسفانه در روزهای اخیر میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان کمی کاهش یافته که این زنگ خطری جدی برای سلامت هرمزگان است.

این مقام مسوول تاکید کرد: مردم باید در نظر داشته باشند که شرایط استان بسیار حساس و شکننده می باشد و اگر پروتکلهای بهداشتی با جدیت رعایت نشود ، شاهد بازگشت دوباره وضعیت قرمز به استان خواهیم بود.

آخرین آمار کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت۲۳۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۱ هزار و ۷۲۸ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز جمعه ۲۱ آذرماه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹ هزار و ۵۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵ هزار و۷۶۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱ میلیون و ۹۲هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۸۷ هزار و۸۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵هزار و ۷۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: در حال حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶۰ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار