رییس اداره بهزیستی قشم گفت: ۲ هزار و ۸۸۵ معلول در جزیره قشم شناسایی شده است که ۴۸ درصد از آنان از خدمات مستمر بهزیستی استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸ 06 December 2020

اسماعیل کیانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکهزار و ۴۷۷ معلول باقیمانده در نوبت دریافت خدمات هستند و فقط از خدمات غیر مستمر بهزیستی شهرستان قشم بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: از کل معلولان قشم، تعداد ۱۷ معلول با ضایعه نخاعی در قشم هستند که نسبت به سایر عزیزان در این قشر مشکلات بیشتری دارند.

رییس اداره بهزیستی قشم تصریح کرد: همچنین از این تعداد، سه خانواده با چهار عضو معلول، ۱۰ خانواده با سه عضو معلول، ۵۳ خانواده دارای 2 معلول و بقیه آن‌ها خانواده‌های دارای یک عضو معلول هستند.
وی افزود: یک مرکز روزانه خدمات معلولان ذهنی برای کودکان زیر ۱۴ سال در قشم فعالت می‌کند که ۳۳ خدمت گیرنده را زیر پوشش دارد.

کیانی از طرح‌های پیشگیری اداره بهزیستی خبر داد و اظهار داشت: پیش از بارداری با مراجعه به آزمایشگاه‌های ژنتیک می‌توان از تولد فرزند معلول پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: برای خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی با صدور معرفی‌نامه، آزمایش ژنتیک به صورت رایگان انجام می‌شود.

رییس بهزیستی قشم افزود: طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال هرساله با همکاری شبکه بهداشت و درمان و در ۶۰ پایگاه ثابت و سیار قشم انجام می شود.

وی با بیان اینکه برخی از معلولیت‌ها با اقدام سریع قابل پیشگیری است، تصریح کرد: همه کودکان در بدو تولد نیز در طرح شنوایی سنجی مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرند و در صورت وجود مشکل به متخصص معرفی می‌شوند.

کیانی گفت: در حوزه پیشگیری از معلولیت، جامعه نیازمند فرهنگ سازی است و باید آگاهی افراد جامعه برای جلوگیری از بروز معلولیت ارتقا پیدا کند.

وی افزود: دسترسی این بخش از جامعه به حداقل حقوق شهروندی یکی از دغدغه‌های موجود است که هنوز امکانات قابل توجهی در قشم وجود ندارد.

رییس بهزیستی قشم اظهار کرد: مسوولان و مردم باید زمینه بروز و ظهور استعدادها و توانایی‌های این قشر از جامعه را در اجتماع فراهم کنند.

وی افزود: با ایجاد این شرایط معلولان می‌توانند از همه فضاهای تفریحی، شهری، فرهنگی، خدمات اداری و سایر مکان‌ها بهره کافی را ببرند.

کیانی در پایان تاکید کرد: اگر قانون‌های مرتبط با استخدام و مناسب سازی فضا برای معلولان در قشم اجرایی شود، بسیاری از مشکلات این قشر رفع می‌شود.

شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک حدود یکهزار و ۶۲۸ کیلومتر مربع وسعت و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار