نشست پژوهشگران حوزه‌‏‏های مختلف دانشگاه یزد با معاون پژوهشی وزیر علوم در محل دفتر ریاست دانشگاه یزد برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸ 01 March 2015

به گزارش تابناک یزد، "وحید احمدی" معاون پژوهشی وزیر علوم در این نشست اعلام کرد: دانشگاه یزد ظرفیت خوبی دارد و انتظار می‏‏رود كه از اين ظرفيت، خوب استفاده شود.

وي افزود: تاکید ما روی ارتقای کیفی است و سیاست کلان وزارت علوم در خصوص نشریات علمی- پژوهشی سیاست انقباضی است.

وي با بيان اين كه در حال حاضر  320 انجمن پژوهشی در كشور در حال فعالیت هستند، از اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار به اين انجمن‎‎ها در سال گذشته خبر داد.

احمدي ارقام بودجه‏‏ای را محدود خواند و اظهار كرد: سیاست دفتر امور نشریات هم  این است که به نشریات بین‏‏المللی بیشتر بها داده شود لذا باید به سمت بین المللی‏‏شدن نشریات علمی و پژوهشی برویم.

وی با بیان این که جمعا يكهزار نشریه تخصصی در دانشگاه‏‏ها داریم، بيان كرد: از این تعداد 47 مورد شاخص بین‏‏المللی را کسب کرده‎‎اند.

وي در ادامه عنوان كرد: آمایش و پایش پژوهشی یکی دیگر از اولویت‏‏های معاونت پژوهشی وزارت علوم است که به تعیین موضوعات پژوهشی با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و وضعیت منطقه ای موضوعات می‎‎پردازد بر همین اساس دانشگاه یزد باید موضوعات مربوط به انرژی‏‏های نو را بیشتر پیگیری کند.

معاون پژوهشي وزير علوم گفت: در بحث ارتباط با خارج از کشور، فرصت مطالعاتی باید جایگزین بورس شود و موضوع تحصیل پس از دکتری نيز مربوط به اساتیدی خواهد بود که در صنعت مشغول باشند.

وي در اين باره خاطرنشان كرد: فرصت مطالعاتی و دانشجوی دکتری به اعضاي هیات علمی‏ داده خواهد شد که طرح پژوهشی 5 ساله ارائه داده باشند.

احمدي همچنین از تغييراتي در  آیین‏‏نامه ارتقای اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: در آيين‌نامه جديد نظرات دانشگاه‎‎ها را اعمال خواهیم کرد و در خصوص تخلفات پژوهشی نیز لایحه‏‏ای را به مجلس فرستادیم که در حال بررسی است.

وی در ادامه با تاکید بر این که راه‏‏اندازی شبکه علمی کشور و اتصال دانشگاه‏‎‏ها به آن را در دستور کار داریم، گفت: واگذاری میادین نفتی به دانشگاه‏‏ها در حال انجام است و تاکنون به 5 دانشگاه دولتی و دو دانشگاه آزاد واگذاري صورت گرفته است كه کار بزرگ و بی‏‏سابقه‏‏ای است.

"محمد صالح اولیاء" ريیس دانشگاه یزد در این مراسم با اشاره به رزومه پژوهشی اين دانشگاه گفت: بیش از 25 سال از تاسیس دانشگاه یزد می‏‏گذرد در حالی که اكنون 14 هزار دانشجو و 400 هیات علمی دارد.

وي شاخص دانشجو و استاد و عملکرد پژوهشی دانشگاه به لحاظ سرانه مقالات و طرح‏‎‏های پژوهشی را خوب ارزيابي كرد و گفت: این هدف دور از دسترسی نیست که در رتبه 10 دانشگاه برتر کشور قرار بگیریم و می‏‎توانیم در سال 1399 به این هدف دست یابیم.

"سید محمد تقی المدرسی" معاون پژوهشی دانشگاه نيز در این نشست با بیان فعالیت‏‏های پژوهشی دانشگاه اظهار كرد: ايجاد بستر مناسب در جهت رفع موارد و موانع ناامید کننده پژوهشگران از سیاست‏‏هاي دانشگاه از سال گذشته برای فعالیت‎‎های پژوهشی است لذا در همين راستا نيز بخش آی.سی.تی در دانشگاه راه‎‎اندازی شد تا هزینه‎‎هاي دسترسي به اطلاعات براي پژوهشگران دانشگاه را کم و سرعت را ارتقا دهد.

وي در همين رابطه تاكيد كرد: باید در انجام امور پژوهشی، مقررات دست و پاگیر در بازنگری نحوه هزینه‎‎کرد پژوهانه نيز حذف شود و از سستی و اسراف بیت‏‏المال پرهیز شود.

وی اعلام كرد: دانشگاه يزد دومین دانشگاه بعد از تهران است که پژوهانه را از طریق بن کارت پرداخت و شارژ مي‎‎كند و اعضاي هیات علمی تسویه و گردش حساب را با سهولت بیشتری انجام می‏‏دهند، ضمن اين كه با توجه به امكان واريز از طریق بن کارت پژوهانه به حساب‏‏های دیگر، از دانشگاه تهران نيز جلوتر هستیم.

وی در بیان خدمات پژوهشی دانشگاه نيز گفت: نرم‏‏افزار مربوط به کارهای پژوهشی از اقدامات دیگر معاونت پژوهشی است که کار گزارش‎‎گیری برای ترفیع و ارتقا را سهولت می‎‎بخشد و به طور اتوماتیک مقالات اساتید روی وب دانشگاه قرار می‏‎‎گیرد و در تمام دنیا قابل مشاهده است.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به این که دانشجویان برای استفاده از پایان‎‎نامه‏‏هاي دانشگاه از شهرهای مختلف به دانشگاه یزد می‎‎آیند، با سیستم الکترونیکی کتابخانه نسخه پی.دی. اف پایان نامه‏‏ها نيز روی سایت کتابخانه قرار گرفته و برای دیگر سازمان‎‎های استان نیز این سرویس قابل دسترسی است.

المدرسی گفت: 28 هزار جلد کتاب كه معادل بیش از نصف کتب خريداري شده از اول تاسیس دانشگاه تاكنون است، به تازگي از نمایشگاه‏‏هاي كتاب سفارش داده شد و همچنین بخش نابینایان کتابخانه مرکزی دانشگاه تاسیس شده است و از نیروهای اين بخش نيز برای تولید کتاب گویا استفاده مي‎‎شود.

وی با اشاره به اره‎‎اندازي آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، از مزیت‏‏های آن را مدیریت واحد آزمایشگاه‏‏های دانشگاه براي استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی خواند.

المدرسی در این نشست از افزایش همایش‏‏های ملی در دانشگاه یزد نيز خبر داد و تصریح کرد: طرح فرصت مطالعاتی در صنعت را مطرح کردیم به طوری که اگر عضو هیات علمی وارد صنعت شود، حقوق و مزایای او از سوی صنعت و هم دانشگاه تامین شود ولي هنوز دستوالعمل اجرایی این طرح را دریافت نکرده‎‎ایم.

به گفته وي، تا آخر امسال مرکز نوآوری شرکت‏‏هاي دانش‏‏بنیان دانشگاه را با تخلیه بخشی از ساختمان اداری دانشگاه انجام خواهیم داد که اساتید و دانشجویان بتوانند شرکت‏‏های دانش بنیان را داخل دانشگاه تاسیس کنند.

به گزارش ایسنا، المدرسی همچنین از ایجاد پژوهشگاه انرژی در سال آینده خبر داد و یادآور شد: سال 94، سال جهانی نور نام‏‏گزاری شده است و دانشگاه یزد نیز در این راستا اقدامات ویژه‏‏ای خواهد داشت چرا كه استان یزد اگر چه در زمینه آب محروم است اما در زمینه انرژی خورشیدی ظرفیت بسیار بالایی دارد که باید در این زمینه کارهای پژوهشی برای استفاده از انرژی ‌های نو انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار