اقتصاد راکد هزارجریب فعال می شود؛
گرچه مازندران را قطب کشاورزی نامیدند و تنها از کشاورزی بودن "قطب" آن را یدک می‌کشد اما امیدواریم مسئولان با توجه به ظرفیت‌های مناطق مازندران ضمن حمایت از کشاورزانی که مبادرت به ....
کد خبر: ۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶ 25 January 2015
فرماندار نکا از احداث کارخانه فراوری گیاهان دارویی در هزار جریب نکا خبر داد.

رحیم قاسمی‌طوسی که در مراسم تودیع و معارفه بخشداران هزارجریب نکا این مطلب را عنوان کرد؛ احداث چنین کارخانه‌ای را امری ضروری برای منطقه دانست.

فرماندار نکا گفت: ارائه خدمات مناسب به بخش محروم و دورافتاده هزارجریب نکا از جمله مسائلی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا از مهاجرت بی‌رویه در این بخش جلوگیری شود.

وی با اظهار این که ظرفیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی در نکا وجود دارد که توجه به این مسئله می‌تواند برای اشتغال‌زایی و توانمندسازی تولیدات موثر واقع شود، گفت: مردم منطقه هزارجریب نکا چشم‌ به‌ راه ارائه خدمات شایسته هستند.

مازندران به دلیل شرایط آب و هوایی از زمین های مستعدی برای کشت های مختلف از جمله گیاهان دارویی برخوردار است ضمن این که در جنگل، دشت و کوه پایه‌های استان گیاهان دارویی به صورت خود رو رشد می‌کند، بعضی از روستاییان نیز مبادرت به کشت انواع گیاهان دارویی می‌کنند. همین موضوع موجب می‌شود تا در فصل برداشت، سیل علاقمندان به گیاهان دارویی به مناطق جنگلی و کوه پایه ای رهسپار می‌شوند.

در کشور پهناور ایران هزاران نوع داروهای گیاهی وجود دارد که در طب سنتی از آن استفاده می‌شود؛ استان فارس با صادرات سالانه ۱۴۷ نوع محصول و گیاه دارویی به ۱۸ کشور هدف صادراتی، ۷۸ درصد از سهم صادرات گیاهان دارویی و مقام نخست کشور را داراست. سال گذشته نیز صادرات گیاهان دارویی فارس بیش از ۴۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت.

حال که قرار است مازندران به دهکده سلامت تبدیل شود باید به یکی از مولفه‌های این دهکده که کشت گیاهان دارویی و بهداشتی است توجه شود.

ایجاد کارخانه کشت گیاهان دارویی و بهداشتی در یکی از کم برخوردارترین مناطق مازندران- هزارجریب نکا نقطه عطفی است برای رونق اقتصادی منطقه.

گرچه مازندران را قطب کشاورزی نامیدند و تنها از کشاورزی بودن"قطب" آن را  یدک می‌کشد اما امیدواریم مسئولان با توجه به ظرفیت‌های مناطق مازندران ضمن حمایت از کشاورزانی که مبادرت به کشت گیاهان دارویی می‌کنند نسبت به ایجاد کارخانه‌های گیاهان دارویی و بهداشتی در شرق و غرب استان اقدام کنند و روزی برسد که مازندران نیز جز استان‌های برتر کشور در زمینه کشت گیاهان دارویی باشد.

راه اندازی کارخانه تولید گیاهان دارویی موجب جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهر می شود و چه بسا جوانانی که برای کار به شهر مهاجرت کردند به منطقه برگردند. شغل بیشتر اهالی منطقه هزارجریب نکا کشاورزی است و ایجاد چنین صنعتی ضمن اینکه با بافت منطقه همخوانی دارد، موجب تغییر زمین های زارعی نمی‌شود و امید تازه‌ای را در دل اهالی منطقه به وجود می‌آورد که پس از سال‌ها محرومیت قرار است چرخ‌های اقتصاد منطقه به حرکت در آید.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار