گفتگو با مداح اهل بیت
حیدرخواه : پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌ است: من در میان شما دو چیز گران‌بها به امانت می‌گذارم، کتاب خدا و عترت. از این جهت مداحان و ذاکران وظیفه‌ سنگینی برای پروراندن مهرورزی نسبت به این امانت گران‌بها دارند.
کد خبر: ۸۹۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 22 August 2020

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یکی از ارکان همیشگی مجلس گردانی در روضه ها و عزاداری امام حسین (ع) مداحان هستند . کسانی که با بیان حال و روز واقعه کربلا و آنچه که بر فرزندان پیغمبر و یارانش گذشت ، کمک زیادی به حفظ فرهنگ عاشورایی آن واقعه بزرگ کرده اند. مداحانی که در همه گروه های جامعه و در هر شغلی هستند.
محمد مهدی حیدرخواه داری مدرک کارشناسی ارشد حقوق جرم جزا که ۱۵سال در عرصه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد مشغول به کار است یکی از این مداحان است که می گوید : بیش از ۲۶ سال است توفیق نوکری اهل بیت علیهم السلام را با عنایت خدای متعال و لطف ائمه اطهار علیه السلام را دارد.
حیدرخواه که حدود هشت سال رئیس شورای هیات مذهبی شهرستان بویراحمد و ۴ سال رئیس شورای هیات مذهبی استان را در کارنامه خود دارد ادامه در خصوص چگونگی علاقه مندی به مداحی علاقمند شده اید اینگونه توضیح می دهد که از بچگی ذوق و اشتیاق مدح اهل بیت را داشتم. دوران دانش آموزی در تمامی برنامه های دینی و مذهبی مدارس هیات های دانش آموزی به عنوان مداح  شرکت داشتم و در مساجد مختلف به عنوان مکبر و اذان گوی مسجد فعالیت داشتم . مداحی را در مسجد محله با قرائت دعای های مختلف شروع کردم .
وی می گوید : حدود بیست سال است که به صورت حرفه ای به عنوان ذاکر اهلبیت فعالیت دارم .زندگیم را مدیون عنایت ویژه اهل بیت میدانم .
امسال مداحان باید خلاقیت بیشتری به خرج دهند / وظیفه در خصوص دو امانت گرانبهای پیامبر / کهگیلویه و بویراحمد و پدیده

حیدرخواه به محرم امسال با توجه به شیوع کرونا اشاره می کند و ادامه می دهد : قطعاً شیوه عزاداری امسال با توجه به فضای کرونایی متفاوت می‌باشد بنا به صحبت های مقام معظم رهبری که فرمودند : ستاد ملی مبارزه با کرونا هر چه تصمیم گرفتن ملاک می باشد بنده هم به تبعیت از فرمایشات معظم له رعایت پروتکل های بهداشتی ملاک بوده طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا عمل گردد.
پروتکل‌های ابلاغی ستاد کرونا که عزاداری‌ها را محدود کرده، هرچه باشد ما اطاعت و اجرا می‌کنیم؛ چون اقتضاء یک زندگی جمعی است و ما قوانین اجتماعی را اگرچه ناقص یا اشتباه هم باشند، اجرا می‌کنیم تا نظم جامعه شکل بگیرد.
این مداح اهل بیت خطاب به دیگر مداحان و هیئت های عزاداری هم می گوید : هیاتی‌ها و دلسوختگان اباعبدالله الحسین (ع) امسال باید خلاقیت بیشتری به کار ببندند و تا می‌توانند از نمادها و نماهای دیگری برای تعظیم شعائر حسینی استفاده کنند که اصلاً هیچ مغایرتی با پروتکل‌های ایام کرونا نداشته باشد.
وی ادامه می دهد : در نهضت حسینی، شعور بر شعار غلبه دارد. احیاء دین، مبارزه با بدعت، اصلاح امت و حکومت، ‌امر به معروف و نهی از منکر، ستم‌ناپذیری و سازش‌ناپذیری با ظالمان، مقابله با ظلم و مقابله با ظلمت جهل، بسط قسط و عدالت‌گستری، اقامه نماز و اهتمام به آن، اخلاص و ایثار مال و جان مرام عاشورائیان و محتوای شعارهای عاشورایند.
ضرورت توجه به تأثیر فرهنگی محرم بر اقشار جامعه با توجه به جنبه‌های مختلف (اجتماعی، سیاسی، فرهنگی) موضوع امری گریزناپذیر است. محرم از آنجا که منشأ تأثیرات فرهنگی مثبت چون گسترش معنویت و دینداری و آزادگی و تقویت روحیه ایثار وشهادت، استعانت و یاری مظلوم، ظلم‌ستیزی و عدالت‌جویی است به همین منظور نباید برخی پدیده‌ها و فرآیندهای منفی و ناخوشایند وارد این فرهنگ ناب شود.
امسال مداحان باید خلاقیت بیشتری به خرج دهند / وظیفه در خصوص دو امانت گرانبهای پیامبر / کهگیلویه و بویراحمد و پدیده

وی در خصوص تاثیر شرایط فعلی و نوع استقبال مردم از محرم  اینگونه توضیح می دهد که روایتی از پیغمبر اکرم عرض کنم که فرموده است " إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَهً فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً "شهادت امام حسین علیه‌السلام یک داغ سوزانی است در دل مؤمنین که هرگز به سردی نمی‌گراید(و هرگز از بین نخواهد رفت) می‌خواهم عرض کنم که استان ما یک استان تمام شیعه و اهل بیت دوست و ارادت ویژه ای خصوصا خدمت ارباب بی کفنمون امام حسین (ع) دارند شما ببینید باتوجه به همین فضای کرونایی هر کوی و برزنی هر کوچه و خیابانی ، سر در هر خونه ای در این شب‌ها را نگاه کنید ، می بینید علم امام حسین برپاست ، نوجوان و‌ جوان را مشاهده می‌کنید که هر کس دارد به هر طریقی دارد به گونه ای خودش را نشان می دهد و حتما به حول قوه الهی فضای شهر و بخشها و حتی روستاها حتما فضای محرمی البته با رعایت دستورالعملهای بهداشتی محرمی می شود . این عشق و علاقه چیزی نیست که مقطعی و یا مسئله ای  بخواد این عشق و شور حسینی را از مردم ما بگیرد.
این مداح اهل بیت در مورد چالش مداحتن هم می گوید : در خصوص چالش‌های کنونی عرصه مداحی و ستایشگری اهل بیت(ع) میتوان گفت: ذاکران و مداحان باید آیینه‌ای باشند تا پاکی و صفای آموزه‌های اهل بیت(ع) را بازتاب دهند. مداح باید بتواند با صفای دل برای مردم بخواند. دینداران امروز دو پناهگاه بیشتر ندارند؛ روحانیت و ذاکران و مداحان که عواطف و احساسات مذهبی مردم را می‌پرورانند. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده‌ است: من در میان شما دو چیز گران‌بها به امانت می‌گذارم، کتاب خدا و عترت. از این جهت مداحان و ذاکران وظیفه‌ سنگینی برای پروراندن مهرورزی نسبت به این امانت گران‌بها دارند.
 امروز که مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه گریبان بسیاری از مردم را گرفته است، رفتار و وقار و سادگی و متانت روحانیون و مداحان باید بیش از پیش موجب جذب مردم به معارف حقیقی دین شود. روحانیون و مداحان باید به‌گونه‌ای صحبت کنند و به‌گونه‌ای از اهل بیت برای مردم دم بزنند که آرامش، وقار و معنویت را برای آنان به ارمغان بیاورد.
 مهمترین چالش این عرصه را می توان اخلاق دانست سؤال اینجاست که چرا امروز باید در میان بعضی مداحان برخی آن‌ها را «مداح لاکچری» بنامند. البته این افراد بسیار اندک هستند اما چون روزگار، روزگار رسانه است و رسانه می‌تواند از کاه، کوه بسازد، این جریان اندک هم از اهمیت به سزایی برخوردار می‌شود.
وی در مورد مداحان استان می گوید : در مورد این سوال  باید عرض کنم عمده جامعه مداح خصوصاً در استان ما افرادی بسیار ساده‌زیست و پرهیزگار هستند تا پناهگاه مداحان و ذاکران همواره برای مردم، امن و قابل اتکا بماند.
خوشبختانه جامعه مداحان استان دارای شناسنامه  و اساسنامه رسمی هستند.
ما در استان کانون مداحان استان را داریم که هر چهار سال یک بار انتخابات کانون مداحان استان و شهرستان برگزار می گردد و چند نفر از مداحان اهل بیت برای کاندیداتوری ثبت نام می کنند و انتخابات مثل دیگر انتخابات با قانون  و مقررات خاص خود هم در شهرستان‌ها و همچنین در سطح استان برگزار می‌گردد و در این خصوص سازمان تبلیغات استان و شهرستانها متولی این کار می‌باشند  و این کانون مداحان  زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی استان  سازماندهی وشروع به فعالیت می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار