کاوش‌های جدید در تپه اشرف اصفهان نشان داد پیشینه این شهر به زمان هخامنشیان یعنی 2 هزار و 500سال پیش می‌رسد.
کد خبر: ۸۷۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ 18 July 2020

سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف با اشاره به کشف 2 سازه اشکانی در تپه اشرف اصفهان گفت: در گمانه پنجاهم عملیات نجات بخشی آثار تاریخی تپه اشرف، یک کارگاه و کوره ذوب فلز کشف شد.
علیرضا جعفری زند با بیان اینکه این کارگاه از سه ردیف سفال تو در تو و بر روی پایه سنگ لاشه ساخته شده است گفت: در اطراف دیواره‌های این سازه اشکانی آثار سوختگی شدید، جوش کوره و قطعات فلز وجود دارد و در یکی از جداره‌های این کوره یک سکه کالکویی اشکانی بدست آمده است.
وی گفت: سکه‌های نقره‌ای بیشتر در مرز‌ها و خارج از امپراتوری‌ها ساخته می‌شد، اما سکه‌های مسی محلی هستند، سکه پیدا شده در کوره ذوب فلز تپه اشرف یک سکه مسی اشکانی است که بر روی آن حروف یونانی کامل مشخص است.
سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف افزود: به دلیل نوع سفال‌های این کوره تشخیص داده شد که مربوط به دوره اشکانی است، اما پیدا شدن این سکه اشکانی کامل تایید کرد که با یک سازه ذوب فلز رو به رو هستیم.
علیرضا جعفری زند با اشاره به اینکه در کنار کوره کشف شده سکوی بلندی وجود دارد که بخشی از آن زیر پیاده رو مدفون است گفت:بخش‌هایی از این کارگاه ذوب فلز زیر خیابان و فضای سبز شهرداری قرار دارد و به همین دلیل امکان پیشروی و پاکسازی کارگاه وجود ندارد.
وی با اشاره به کشف اسکلت یک اسب چهارساله در کنار گورخمره‌های اشکانی این تپه گفت: نوع دفن این اسب به گونه‌ای که سر به سمت بدن حیوان برگردانده شد، یک تدفین رسمی را نشان می‌دهد که متعلق به سال‌های اولیه دوره اشکانی است؛ در این نوع تدفین، جسد حیوان در کنار صاحب آن که فوت شده بود، دفن می‌شد.
سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف در ادامه با اشاره به اهمیت این شواهد تاریخی بی‌سابقه در اصفهان افزود: بعضی از گورستان‌های دوره اشکانی که در نواحی شمال ایران شناسایی و کاوش شد نشان می‌دهد که اسب شخص متوفی را در کنارش دفن می‌کردند.
علیرضا جعفری زند گفت: کشف این نوع تدفین در تپه اشرف برای تاریخ اصفهان بسیار با اهمیت است، چون تاکنون چنین پدیده‌ای در مرکز ایران گزارش نشده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار