کد خبر: ۸۷۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 18 July 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، گچساران تنها شهرستان در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در وضعیت قرمز شیوع بیماری ویروس کرونا قرار گرفته است به همین دلیل این سوال مطرح می شود که جولان ویروس کرونا در این دیار از کجا آب می خورد؟
استان کهگیلویه و بویراحمد هشت شهرستان دارد که هم اکنون پنج شهرستان باشت، بویراحمد، چرام، کهگیلویه و دنا در وضعیت نارنجی و۲ شهرستان دیگر این استان در وضعیت کم خطر انتشار ویروس کرونا قرار دارد.
شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران تقریبا ۱۸ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است اما ۴۰درصد از قربانیان ویروس کرونا و ۲۸ درصد از بیماران کرونایی استان در این شهرستان ثبت شده است. 
۳۸بیمار کرونایی در استان جان خود را از دست دادند که بیشترین قربانیان مربوط به شهرستان گچساران با ۱۵ مورد است.
بیماری ویروس کرونا سه ماه اول خود را در حالی پشت سر گذاشت که انتظار می رفت به دلیل اقلیم مناسب گچساران برای گردشگری در ماه های اسفند تا اردیبهشت این شهرستان شاهد افزایش چشمگیر بیماران کرونایی باشد اما با مشارکت خوب مردم و برنامه ریزی های صورت گرفته کرونا نتوانست در ۱۰۰ روز نخست چندان خودنمایی کند.
گچسارانی ها در حالی سومین ماه انتشار ویروس کرونا را سپری کردند که آمار ابتلا در این خطه حتی از برخی شهرستان های کوچک کهگیلویه و بویراحمد کمتر بود.
با توجه به اینکه گچساران ۱۵ روز متوالی در اردیبهشت ماه امسال هیچ مورد بیماری کرونا نداشت و وضعیت آن سفید بود شهروندان همواره این سوال را مطرح می کنند چه اتفاقی رخ داد که خرداد و تیرماه به یکباره بیماری ویروس کرونا در این خطه اوج گرفت.
دلایل تاخت و تاز کرونا در گچساران
فرماندار گچساران گفت:پس از اعلام چندین روز متوالی که هیچ موردی از ویروس کرونا در این شهرستان گزارش نشد شهروندان بیماری را تمام شده انگاشتند و این باعث جهش تعداد این بیماران شد.
علی خوان پایه افزود: از سرگیری فعالیت مشاعل پرخطر و خستگی مردم برای رعایت مراقبت های بهداشتی از خرداد ماه تعداد بیماران کرونایی در گچساران را تا چند برابر افزایش داد.
وی بیان کرد:نیروهای شاغل در صنعت نفت که برخی به استان های همجوار برای خدمت سفر می کردند یکی  دیگر از دلایل تغییر وضعیت بیماری ویروس کرونا در این شهرستان بوده است.
برخی از نیروهای شاغل در صنعت نفت ۲۰ روز برای انجام فعالیت شغلی به استان های مجاور سفر می کنند و۲۰ روز به گچساران بر می گردند.
علی خوان پایه اظهار داشت: قرار داشتن گچساران در مرز استان های خوزستان و بوشهر که هر دو در وضعیت قرمز ویروس کرونا قرار داشتند از دیگر دلایل جهش ویروس کرونا در این شهرستان بوده است.
تعداد پرشماری از شهروندان گچسارانی برای انجام فعالیت شغلی درصنعت نفت و مجتمع عسلویه ناچار به سفر به استان های خوزستان و بوشهر هستند.
تلاش های مسئولان برای کنترل انتشار بیماری کرونا
وی عنوان کرد:از ابتدای زمان انتشار ویروس کرونا تاکنون ۳۶ نشست درباره بیماری کرونا در این شهرستان با بیش از ۲۰۰ مصوبه برگزار شده که بخش عمده ای از این مصوبات اجرایی شده است.
خوان پایه گفت: استفاده از تمام ظرفیت ها برای پایش مداوم بازار،اصناف پرخطر و اعمال محدودیت ها برای خلوت کردن مکان های عمومی این شهرستان از مهمترین مصوبات این جلسات بود.
وی تاکید کرد: مرحله دوم محدودیت های کرونایی در گچساران نیز تیر ماه امسال اعمال شد و صنوف پرخطر مثل آرایشگاه ها و سالن های ورزشی تعطیل شدند.
خوان پایه ابراز داشت: هم اکنون هم  رستوران های گچساران به صورت بیرون بر فعالیت می کنند.
فرماندار گچساران گفت: در زمان حاضر پارک ها و سالن های عروسی این شهرستان تعطیل است.
وی ابراز داشت:هم اکنون۴۸ بیمار کرونایی در بیمارستان های گچساران بستری هستندکه چهار نفر آنان در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.
وی بیان کرد: مهمترین مشکل این شهرستان در زمینه کمبود پرستار  و پزشک است و در هفته گذشته  یک پزشک متخصص عفونی در گچساران مستقر شد.
علی خوان پایه افزود: پیش بینی های لازم برای خدمات رسانی به بیماران در سه بیمارستان گچساران در صورت بیشتر شدن تعداد بیماران انجام شده است.
وی ابراز داشت:این روزها روند شیوع تا حدی کاهش پیدا کرده است زیرا پس از قرمز شدن وضعیت کرونا در گچساران مردم مشارکت بیشتری برای رعایت مراقبت های فردی و فاصله گذاری اجتماعی داشته اند.
دلایل جهش بیماری کرونا در گچساران از دیدگاه مسئولان علوم پزشکی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از دلایل مهم افزایش چشمگیر تعداد بیماران کرونایی در شهرستان گچساران فضای بسته وکولر است.
محمدمهدی بانشی با اشاره به شرایط آب و هوایی گچساران اظهار داشت: قرار گرفتن تعداد زیادی از شهروندان در محیط بسته و روشن بودن کولر در فضاهای اداری و عمومی باعث چرخش ویروس در این شهرستان شده است.
روز گذشته دمای هوای ۲ ایستگاه هواشناسی شهر دوگنبدان و امامزاده جعفر در شهرستان گچساران ۴۴درجه سانتیگراد اعلام شد.
وی بیان کرد: توصیه می شود شهروندان از تجمع در فضای بسته و زیر کولر خودداری کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شهروندان سعی کنند تا می توانند از پنجره باز به جای کولر به ویژه در خودروها و فضاهای اداری استفاده کنند.
متخصصان حوزه سلامت می گویند: کولر گازی هوای داخل را مکش کرده و خنک می‌کند و دوباره در همان فضا پخش می‌شود،بنابراین اگر ویروس در فضا وجود داشته باشد، ممکن است ویروس منتشر شود.
آنان معتقد هستند که حتی اگر افراد در راهروهای مجتمع های تجاری تردد می‌کنند هم به دلیل استفاده از کولر گازی در مغازه‌ها، بهتر است افراد از ماسک استفاده کنند.
این متخصصان تاکید می کنند:فیلترهای کولرهای گازی در اداره‌ها و فضاهای عمومی به صورت روزانه شسته شود.
بانشی عنوان کرد: حضور در در آئین های دسته جمعی و حتی مهمان های خانوادگی از دیگر دلایل افزایش تعداد بیماران کرونایی در گچساران و دیگر نقاط کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تاکید کرد: وضعیت بیماری کرونای استان همچنان در اوج است.
وضعیت کرونا در دیگر نقاط کهگیلویه و بویراحمد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با توجه به محدودیت های اعمال شده و مشارکت خوب مردم استان از پانزدهم تیر تاکنون وضعیت بیماری کرونا در استان حالت تثبیت شده است.
بانشی گفت: ورودی و خروجی بیماران بستری در بیمارستان های کهگیلویه وبویراحمد تقریبا متعادل است و این امر نشان می دهد رشد فزاینده انتشار کرونا در استان تا حدودی کم شده است.
براساس آخرین گزارش که در روز بیست و هفتم اعلام شده است تاکنون ۲۶۹ هزار و ۴۴۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۳ هزار و ۷۹۱ نفر رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار