معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر گفت: یکصدمین سالگرد شهادت رئیس‌علی دلواری سردار نهضت مقاومت جنوب کشور در مقابل استعمار، 11 شهریورماه در شهر دلوار با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 31 August 2015
تابناک بوشهر: فتح‌الله حقیقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری کنگره بزرگداشت رئیس‌علی دلواری اظهار داشت: مردم استان بوشهر و خطه تنگستان در طول تاریخ در مبارزه با استعمار و استبداد به‌مثابه یک چراغ فروزان هستند و نورافشانی می‌کنند و در همین راه نیز شهدایی تقدیم نظام اسلامی کردند.

وی بیان کرد: در بزرگداشت صدمین سال شهادت رئیس‌علی دلواری می‌خواهیم از مقام یک مبارز و یک شهید که حامی اسلام بوده و مبارزه خود را با اجازه از علما آغاز کرده است، تجلیل کنیم.

معاون استاندار بوشهر تصریح کرد: نقش علما و روحانیت همیشه نقش برجسته‌ای بوده و علما همیشه ستون و محور یک جامعه بوده‌اند، علمایی همچون آیت‌الله علم بلادی، سیدمرتضی اهرمی و مجاهد برازجانی از علمایی بودند که رئیس‌علی دلواری برای مقاومت در برابر انگلیس اجازه اجتهاد را از آنها گرفت.

حقیقی در مورد ویژگی‌های مبارزات رئیس‌علی دلواری گفت: یکی از این ویژگی‌ها، پیش‌قدمی دلاورمردانی بود که برای استقلال و حفظ سرزمین خود پیش‌قدم شدند، استقامت مبارزان باوجود تحمل فشارهای اقتصادی جامعه آن روز از دیگر ویژگی‌های قیام رئیس‌علی و یارانش بود.

وی ادامه داد:  عظمت قیام رئیس‌علی در تنهایی آنها دردناک است، چراکه دولت مرکزی به‌جای اینکه به مبارزان کمک کند آنان را تحت‌فشار قرار می‌داد و در این قیام عشق مبارزان به میهن و استقلال کشور در تمام ابعاد برجسته است.

معاون استاندار بوشهر گفت: اسلامیت مبارزه رئیس‌علی دلواری از دیگر ویژگی‌های قیام بود و در آمیزه غیر اسلامی در مبارزه رئیس‌علی و یارانش وجود نداشت.

حقیقی اضافه کرد: عمل به تکلیف در کنار مظلومیت مبارزان از دیگر ویژگی‌های قیام مردم تنگستان بود، حماسه شکوهمند رئیس‌علی و یارانش سال‌ها در سکوت تاریخ باقی ماند، به‌طوریکه هیچ مبارزی تا این اندازه در انزوا نبوده است.

وی در ارتباط با جزییات یادواره صدمین سال شهادت رئیس‌علی دلواری خاطرنشان کرد: با توجه به زوایای پنهان قیام مردم تنگستان، کنگره رئیس‌علی دلواری به دو بخش تقسیم شد، بخش نخست در مورد تجلیل از مقام شهید و یارانش است که 11 شهریورماه با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود.

معاون استاندار بوشهر اظهار داشت: بخش دوم یادواره، تجلیل علمی از مقام رئیس‌علی دلواری است که اواخر آذرماه امسال در مرکز استان با حضور مورخان، محققان تاریخ برجسته کشوری برگزار خواهد شد.

حقیقی بیان کرد: ستاد کنگره با 5 کمیته مالی، علمی، مردمی، اطلاع‌رسانی و امنیتی تشکیل‌ شده و برنامه‌ها از سال گذشته کلید خورد و همچنان نیز ادامه دارد، ضمن اینکه ستاد فرعی هم در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل‌ شده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار