رئیس نظام پرستاری اهواز تاکید کرد:
گچ‌کوبان بر ضرورت حمایت از جامعه پرستاری از سوی دولت تاکید کرد و گفت: خوزستان با کمبود نیروی پزستار مواجه است و علیرغم مصوبه وزارت بهداشت مبنی بر جذب نیرو، متاسفانه نیروهایی که در آبان ماه آزمون استخدامی دادند همچنان در مرحله گزینش و مصاحبه هستند.
کد خبر: ۸۳۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴ 11 April 2020

«علیرضا گچ‌کوبان» (جمعه ۲۲ فروردین) یکی از معضلات در جامعه پرستاری را نوع استخدام آنها دانست و اظهار کرد: پرستارانی که در دانشگاه در حال خدمت هستند شامل رسمی، قراردادی، پیمانی، شرکتی، تبصره‌ای هر کدام نوعی از حقوق را دارند که به خودی خود تبعیضی در این جامعه محسوب می‌شود.
 
رئیس نظام پرستاری اهواز با بیان اینکه دو پرستار ممکن است با سابقه یکسان مشغول به خدمت باشند ولی نوع حقوق آنها تفاوت داشته باشد افزود: پرسنل شرکتی علوم پزشکی اهواز هنوز حقوق اسفند ماه خود را دریافت نکرده‌اند و از نظر حقوقی، پرداختی و زمان دریافت در مضیقه هستند.
 
وی ادامه داد: در شرایطی که کشور درگیر بیماری کرونا بوده و پرستاران خط مقدم‌ مبارزه با این بیماری هستند، باید مورد حمایت قرار گیرند، اما متاسفانه امکانات کافی ندارند و همانند سربازی با اسلحه خالی فعالیت می‌کنند.
 
گچ‌‌کوبان تصریح کرد: مشکلات کار، حقوق و استرس و اضطراب کار و همچنین نداشتن خوابگاه مناسب برای پرستاران در بیمارستان رازی برای اینکه به‌خاطر آلودگی به خانه نروند از جمله مواردی است که مشکلات این قشر زحمتکش را دو چندان کرده است.
 
وی ضمن انتقاد از عدم کافی بودن حقوق پرسنل شرکتی عنوان کرد: متاسفانه همین حقوق در زمان درستی نیز به آنها پرداخت نمی‌شود؛ پرسنل رسمی و پیمانی نیز در زمانی که تمام ادارات در عید و زمان شیوع بیماری کرونا تعطیل بود، علاوه بر اینکه مشغول به کار بودند، اضافه کار آنها نیز پرداخت نشده است.
 
رئیس نظام‌ پرستاری اهواز خاطر نشان کرد: با شروع کرونا دنیا به وجود پرستار و نیاز مبرم جامعه به آن واقف شد و متوجه جایگاه مهم آنها در سیستم درمان شدند.
 
وی تاکید کرد: تمام دنیا با توان بالا در حال بها دادن به این قشر زحمت‌کش هستند، اما کشور ما بعد از گذشت سه ماه از این بحران، در حالی که مصوبه طرح افزایش ۵۰ درصدی احکام از سال ۹۴ و ۹۵ در بسیاری از ادارات اجرایی شد، اواخر اسفند سال قبل این طرح بعد از چهار سال برای پرستاران‌ اجرا شد.
 
گچ‌کوبان ابراز کرد: پاداش‌های کرونا از دانشگاه علوم پزشکی تهران و اهواز و سایر علوم پزشکی‌ها متغیر و نامنظم بوده که دردی را دوا نمی‌کند و باعث تبعیض و اختلاف بین‌ پرستاران شده است.
 
وی رسیدگی و اهمیت به پرستاران به‌خصوص در این برهه زمانی بیماری کرونا را نامناسب عنوان کرد و گفت: لباس حفاظ فردی پرستاران دارای استاندارد لازم نیست و با توجه به ۱۲ ساعت شب کاری و ۶ ساعت کار در روز، پرستاران نیازمند لباس‌های استاندارد هستند که به دلیل همین موضوع تعدادی از پرستاران در شهرهای مختلف و کشور بر اثر این بیماری به شهادت رسیدند.
 
رئیس نظام پرستاری اهواز از کمبود ماسک N95 در بین پرسنل بیمارستان‌ها خبر داد و اضافه کرد: این ماسک‌ها سهمیه‌بندی شده و پرستار در تمام طول شیفت فقط از یک ماسک می‌تواند استفاده کند و اگر ماسک دچار آسیب شود باید از ماسک سه‌لایه استفاده کنند.
 
وی از قوانین مصوب مجلس برای جامعه پرستاری که هنوز اجرایی نشده است، گلایه کرد و اذعان داشت: یکی از این قوانین تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بوده که از تیر ۸۶ بدون یک رای مخالف در مجلس به تصویب رسید، ولی متاسفانه به‌دلیل بهانه‌هایی وزارت بهداشت از تدوین آیین‌نامه اجرایی آن سر باز زده و نبود بودجه را از دلایل آن می‌داند.
 
گچ‌کوبان ادامه داد: در صورتی که اجرای این قانون به نفع مردم بوده زیرا هزینه‌هایی که پرستار انجام‌ می‌دهد به‌عنوان پزشک نیست و به عنوان پرستار ثبت می‌شود که در این راستا قیمت تمام شده آن برای مردم ارزان‌تر خواهد بود.
 
وی عنوان کرد: این قانون به سود بیمار بوده و باعث می‌شود هزینه کمتری را پرداخت کند و پرستار نیز بابت کارهایی که انجام داده خود هزینه‌ها را دریافت می‌کند.
 
رئیس نظام‌ پرستاری اهواز با اشاره به قانون مشاغل سخت و زیان‌آور که در سال ۸۸ مصوب شد و هیچ دانشگاه علوم پزشکی به صراحت زیر بار آن نرفته تصریح کرد: این دانشگاه‌ها با نزاع قانون و دیوان عدالت اداری تا حدودی مجبور به اجرای آن شدند.
 
وی بیان کرد: ابتدای شروع طرح تحول سلامت بیشترین بار کاری روی دوش پرستاران افتاد و کمترین دید در این طرح نسبت به پرستاران بود و در پروپوزال اولیه اسمی‌ از پرستاران آورده نشد و نام پزشک و بیمار در آن درج شده بود.
 
گچ کوبان با ابراز گلایه از اینکه بعد از طرح تحول سلامت کارانه پرستاران مرتب عقب افتاد خاطر نشان کرد: حدود یکسال است که کارانه پرستاران عقب افتاده و آخرین کارانه دریافتی اردیبهشت سال ۹۸ بوده است.
 
وی اظهار داشت: تمام ادارات اضافه‌کاری را از بودجه جاری پرداخت می‌کنند ولی اضافه‌کاری اجباری پرستاران از درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها باید تامین شود و هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی آن را سقف تعیین می‌کنند.
 
رئیس نظام‌ پرستاری اهواز گفت: سقف دانشگاه علوم پزشکی اهواز مربوط به سال ۹۵ بوده و با توجه به افزایش حقوق‌ها تغییر ساعت اضافه‌کاری در این سال‌ها بر اساس حکم حقوقی متاسفانه با کسری بودجه مواجه بوده و پرستارانی که بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ ساعت اضافه‌کاری اجباری داشتند تنها ۶۰ الی ۸۰ ساعت آن را در نظر گرفته و به آنها پرداخت می‌شد.
 
وی از پرداخت نشدن اضافه کار‌ اجباری پرستاران از دی ماه ۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد و ابراز کرد: با توجه به بخشنامه جدید وزارت بهداشت مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی ساعت کاری پرستاران، هنوز همان ساعت کاری و حتی بیشتر در حال اجراست و اضافه‌کاری نیز به پرستاران تعلق نمی‌گیرد.
 
گچ کوبان به جذب نیروی پرستار اشاره کرد و یاد آور شد: علیرغم مصوبه وزارت بهداشت مبنی بر جذب نیرو، متاسفانه نیروهایی که در آبان ماه آزمون استخدامی دادند در مرحله گزینش و مصاحبه مانده‌اند و جذب نشده‌اند.
 
وی تصریح کرد: به گفته معاونت توسعه و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود ۱۲ هزار پست سازمانی خالی داریم که سهمیه اهواز در آزمون استخدامی آبان ۵۴۰ نفر بوده و هنوز جذب سیستم نشده‌اند؛ قرار بود پرسنل شرکتی برای مقابله با کرونا جذب شود که در اهواز هنوز این کار صورت نگرفته است.

منبع/خبرگزاری شبستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار