رییس جهاد کشاورزی قم:
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، کاهش هزینه های تولید را رمز موفقیت و ماندگاری در بخش کشاورزی عنوان کرد.
کد خبر: ۸۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 26 August 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، محمد رضا طلایی در گردهمایی آموزشی تسهیل گران زن روستایی که در مرکز آموزش شهید علیمحمدی قم برگزار شد، اظهار داشت: ظرفیت بسیار بالایی در روستاهای قم وجود دارد که باید از آن به بهترین نحو ممکن بهره برداری کنیم و بتوانیم اقتصاد روستا را بهبود بخشیم.

وی افزود: برای اینکه خانواده ها بتوانند همچنان در روستاها بمانند و از نظر اقتصادی هم بتوانند خود را تامین کنند، باید از ظرفیت های موجود استفاده بهینه نمایند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن تاکید بر کاهش هزینه های تولید در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: امروز به هیچ عنوان امکان برنامه ریزی برای قیمت قبل از تولید وجود ندارد چون این قیمت نسبی است، اما می توان با اقدامات مناسب هزینه تولید را کاهش داد، اگر می خواهیم در بخش کشاورزی ماندگار شویم، چاره ای جز پایین آوردن هزینه تولید نداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیرون آوردن دامداری ها از داخل روستا را کاری غیرکارشناسی عنوان کرد و بیان داشت: وقتی که دامداری ها به بیرون از روستا منتقل شوند، هزینه های تولید افزایش پیدا می کند چرا که برای حفاظت از دامداری باید یک نگهبان را به صورت شبانه روزی استخدام کرد و یک کارگر هم باید کارهای دامداری را انجام دهد در صورتی که وقتی دامداری در کنار خانه یک روستایی باشد، خود او هم نگهبان دام هایش است و هم می تواند دیگر کارهای دامداری را به همراه خانواده انجام دهد و به این صورت هزینه تولید کاهش پیدا می کند.

طلایی اضافه کرد: اگر به دنبال اقتصاد خانوار روستایی هستیم و اگر به دنبال این هستیم که روستاییان در محل سکونت خود بمانند، باید از همه ظرفیت ها به خوبی بهره مند شویم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز توسعه صنایع تبدیلی در کشور جزء ضروریات بخش کشاورزی است، افزود: روستاهای قم برای احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند ولی تا کنون در این خصوص اقدامات جامع و کاملی صورت نگرفته که از آن جمله می توان به عدم معرفی این ظرفیت ها اشاره کرد.

طلایی، تک شهرستانی بودن استان قم را یک ظرفیت بسیار مناسب برای روستاهای قم برشمرد و گفت: امروز در شهر قم بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر زندگی می کنند که بخش عمده ای از این افراد در روزهای پایان هفته و تعطیلات برای گردشگری به سمت روستاهای خوش آب و هوای قم می روند که این می تواند یک ظرفیت بسیار مناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: روستاییان باید بتوانند از ظرفیت حضور این حجم گردشگر در منطقه خود بهترین بهره را ببرند و به لحاظ اقتصادی درآمدزایی مناسبی داشته باشند.

طلایی بیان داشت: روستاییان به جای اینکه املاک و باغ های خود را بفروشند و برخی نیز با تخریب باغ ها در آنها ویلا احداث کنند، باید با ایجاد شرایط اسکان موقت از این باغ ها برای خود درآمدزایی داشته باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار