پیشانی طاق سردر مسجد وکیل شیراز، کاشی هفت رنگ وجود دارد، در زیر طاق نیز با کاشی هفت رنگ مقرنس کاری شده است.
کد خبر: ۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰ 26 February 2015

به گزارش شبستان:در پیشانی طاق سردر مسجد وکیل شیراز، کاشی هفت رنگ وجود دارد، در زیر طاق نیز با کاشی هفت رنگ مقرنس کاری شده است. دو طرف جرز طاق نیز با تصاویر گل و بته کاشی کاری شده است و در دو طرف در ورودی دو کتیبه قرار گرفته که با خط ثلث عالی بر روی آن عبارت محمد، علی، الله اکبر بر روی کاشی نگاشته شده است.

بر فراز چارچوب این در، سنگ سه گوشی است که بر پایین آن نیز همان عبارت نگاشته شده و در پایان نیز تاریخ 1260 هجری قمری نوشته شده است. در ورودی به سوی کریدوری هشت ضلعی باز می شود که سقف آن با تصاویر گل و بته کاشی کاری شده و بر روی آن با خط کوفی عبارات «لا اله الا الله» و «یا علی» نوشته شده است. بر دیوار رو به روی در ورودی مجلسی کاشی کاری شده به شکل مربع مستطیل قرار دارد که به دو بخش تقسیم شده است و بر روی این دو حدیثی از حضرت رسول (علیه السلام) با خط نستعلیق نوشته شده است.

در زیر این کتیبه، قطع سنگی گندم کاری به شکل مربع مستطیل قرار گرفته که با خط نستعلیق عباراتی بر روی آن نگاشته شده است. در کنار این قطعه سنگ، کتیبه ای از سنگ مرمر مربع شکل قرار دارد که با خط نسخ بر روی آن عباراتی نگاشته شده است. بر دیوار رو به روی حیاط نیز سنگی سه گوش با عبارات «لا اله الا الله» به خط کوفی قرار گرفته است. در زیر آن نیز بخشی از آیت الکرسی نگاشته شده است.

دالان هشت ضلعی به دو راهرو متصل است که در زوایه نود درجه ای راهرو سوم، حیاط مسجد با طول شصت متر و عرض شصت متر با کف پوشی از سنگ مرر قرار گرفته است. در انتهای راهرو اول سمت چپ در ورودی، دست شویی و اتاق قرار دارد که پیش از این اتاق طلاب بوده و هم اینک به انبار تبدیل شده است. در وسط حیاط حوضی به طول بیست متر عرض پنج متر و عمق دو متر با تخته سنگ هایی در لبه آن به طول 4-3 متر به کار رفته است.

نمایی از مسجد

در چهار ضلع حیاط، طاق نماهایی قرار گرفته است که تا ارتفاع یک متر از سطح زمین در پایین جرزها ستون ها، سنگ گندمک با تصاویر گل و بته حجاری شده، قرار گرفته است. بر فراز این سنگ ها کاشی کاری شده است و با تصاویر گل و بته، نارنج و اسامی خداوند، مزین شده است. در ضلع شمالی مسجد طاق مروارید با دو گلدسته کاشی کاری شده قرار گرفته که ارتفاع آن بیست متر و پهنای دهنه آن به تنهایی دوازده متر و با جرزهای کاشی کاری شده سمت چپ و راست تاق بیست متر است.

در چهار ضلع طاق مروارید، سه تاق نمای کوچک و یک شاه تویزه قرار دارد. یکی از این طاق نماها، دهنه راه ورود به حیاط مسجد است و سه طاق نمای دیگر جلو رواقی با پنج متر عرض را تشکیل داده اند. نمای بیرونی طاق مروارید، سقف و جرزهای آن نیز با کاشی هفت رنگ با ط رح های گیاهی و هندی پوشیده شده است.

در چهار ضلع حیاط طاق نماهایی قرار گرفته است که تا ارتفاع یک متر از سطح زمین در پایین جرزها ستون ها، سنگ گندمک با تصاویر گل و بته، نارنج و اسامی خداوند، مزین شده است.

در ضلع شمالی مسجد طاق مروارید با دو گلدسته کاشی کاری شده قرار گرفته که ارتفاع آن بیست متر و پهنای دهنه آن به تنهایی دوازده متر و با جرزهای کاشی کاری شده سمت چپ و راست طاق بیست متر است. در چهار ضلع طاق مروارید، سه طاق نمای کوچک و یک شاه تویزه قرار دارد. یکی از این طاق نماها، دهنه راه ورود به حیاط مسجد است و سه طاق نمای دیگر جلو رواقی با پنج متر عرض را تشکیل داده اند، نمای بیرونی طاق مروارید، سقف و جرزهای آن نیز با کاشی هفت رنگ با طرح های گیاهی و هندی و پوشیده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار