عالی ترین مقام قضایی استان البرز
فاضلی هریکندی با تأکید بر بهبود کیفیت زندانها و لزوم کاهش جمعیت کیفری گفت: وقتی پرونده‌ای در دادسرا، مراحل تحقیقات مقدماتی را طی می‌کند لازم است تا جای ممکن از صدور قرار بازداشت موقت اجتناب شود.
کد خبر: ۸۲۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ 16 February 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ رئیس کل دادگستری استان البرز به مناسبت میلاد فرخنده حضرت زهرا (س) و روز زن از بند نسوان زندان فردیس بازدید کرد. حسین فاضلی هریکندی در این بازدید با اعلام اینکه طی هفت ماهی که از خدمت وی در دادگستری کل استان البرز سپری شده است، تا کنون 2 بار از ندامتگاه کرج و 2 مرتبه از زندان فردیس بازدید داشته‌ است، این امر را نشانگر توجه به زندان و کاهش جمعیت کیفری در این استان خواند.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به استان البرز اظهار داشت: با وجود اینکه البرز دارای مجموعه‌های صنعتی و تولیدی فراوانی است ولی آیت الله رئیسی در جریان این سفر، بازدید سرزده‌ای نیز از زندان کرج داشت که نشان از اهمیت موضوع زندان است؛ گزارشات مبسوط ارائه شده به قوه قضائیه در مورد وضعیت زندان ها و بازدید سرزده رئیس قوه قضائیه از زندان های استان، نشان از توجه ایشان به بهبود وضعیت زندان ها دارد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تأکید بر بهبود کیفیت زندان ها و لزوم کاهش جمعیت کیفری یادآور شد: وقتی پرونده‌ای در دادسرا، مراحل تحقیقات مقدماتی را طی می‌کند لازم است تا جای ممکن از صدور قرار بازداشت موقت اجتناب شود؛ البته در جایی که نیاز به قرار بازداشت بوده و قانون نیز اجازه داده است، طبق قانون باید عمل شود اما جایی که ضرورت ندارد یا اصل قرار صادر شده ولی در جریان تحقیقات، ضرورت ابقای قرار موقت منتفی شده لازم است تجدید نظر انجام شود.

عالی ترین مقام قضایی استان البرز با تأکید بر لزوم صدور حکم متناسب با جرم گفت: در بحث سایر قرارهای تأمینی که منجر به بازداشت می‌شود، باید تأمین متناسب صادر شود.

وی در ادامه تشریح کرد: در قانون جدید، قانونگذار انواع و اقسام مختلفی از قرار تأمین را در نظر گرفته تا قاضی کیفری، دادرس، بازپرس و دادیار در هنگام صدور قرار تأمین با توجه به مولفه‌ها و شاخصه‌ها، قرار تأمینی صادر کنند که اقتضای موضوع را داشته باشد.

رئیس شورای قضایی استان البرز افزود: در ابقای قرار تأمین موضوع ماده 242 قانون آیین دادرسی کیفری نیز از داستان‌ها می خواهیم در زمینه بحث ضرورت ابقای قرار بازداشت موقت و نیز تأمین‌هایی که منتهی به بازداشت می‌شوند، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

فاضلی هریکندی از رؤسای حوزه های قضایی نیز خواست تا هنگام صدور رأی  در مواردی که می‌توان از نهادهای ارفاقی پیش‌بینی شده توسط قانون‌گذار بهره برد و یا مواردی که حقوق شاکی و متضرر از جرم تامین شده است از این نهادهای ارفاقی استفاده کنند.

وی همچنین از دادیاران اجرای احکام و دادیاران مستقر در زندان ها خواست تا در حین اجرای حکم به آزادی مشروط توجه ویژه داشته و به کسانی که مستحق استفاده از آزادی مشروط هستند، این فرصت قانونی داده شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه با اشاره به سیاست‌های قوه قضائیه در مورد محکومین مالی گفت: رئیس قوه قضائیه در این مورد دستورالعمل‌های مختلفی صادر نموده و  در مورد دیون ابتدایی به صراحت اعلام شده وقتی ملائت ثابت نمی‌شود باید اعسار را صادر کنیم. لذا اگر تقسیطی صورت می‌گیرد به گونه‌ای نباشد که پیش‌قسط خارج از توان برای فردی در نظر گرفته شود  که توانایی مالی ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار