معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی متفاوت و صمیمانه به پرسشها و سوالات برگزیدگان از اهالی رسانه و مطبوعات کرمانشاه پاسخ گفت.
کد خبر: ۷۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ 18 August 2015
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساعاتی قبل میهمان جمعی از اهالی رسانه و مطبوعات استان کرمانشاه در یک ضیافت پرسش و پاسخ متفاوت بود.

یک نشست صمیمانه که در آن چهره های برجسته رسانه ای کرمانشاه و البته برخی از موی سپیدکرده های این عرصه میزبان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای پاسخ به پرسش هایشان بودند.

البته نه گفتگوی صمیمانه رسانه ای های یک استان با یکی از مدیران وزارت ارشاد و نه سعه صدر یک مسئول  ارشد برای پاسخگویی به مطبوعاتی های کرمانشاه هیچ یک وجه تمایز و تفاوت این نشست نبود. تفاوت این گفت و شنود و یا به عبارت بهتر نگاشتن و خواندن، برگزار شدن آن دور میز مواج فرکانس های شبکه های اجتماعی بود که با برنامه ریزی و هماهنگی غلام رضا نوری علا از پیشکسوتان عرصه مطبوعات و فرهنگ کرمانشاه پایه گذاری شد.

شاید اولین نکته ای که در این دیدار مجازی جلب توجه می کرد، وقت شناسی حسین انتظامی بود که رأس ساعت مقرر اولین پیام را با آرزوی سرزندگی برای رسانه ای های کرمانشاه مخابره و بر بال امواج اینترنتی برای دقایقی نسبتا طولانی به پرسش های معمولا مفصل اعضای صفحه میزبان این نشست، پاسخ هایی مجمل ارائه کرد.

نرم افزار جدید توزیع آگهی برای مطبوعات آغاز به کار می کند

سردبیر نشریه نقد حال اولین سوال را از انتظامی برای نظام مندی اعطاء آگهی های دولتی در راستای تقویت بنیه اقتصادی مطبوعه های محلی مطرح کرد.

انتظامی در پاسخ به این سوال که درصد بالایی از حجم منابع مالی مربوط به آگهی های دولتی به واسطه حضور فراتر از قاعده نمایندگی های نشریات سراسری در کرمانشاه گویی از استان خارج شده و در این مسیر نشریات محلی سهم اندکی را می توانند جذب کنند، اظهار داشت: از این پس به هیچ ویژه نامه روزنامه سراسری آگهی های دولتی داده نمی شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد مبنای اعلام این موضوع را افتتاح نرم افزار توزیع آگهی دانست و گفت: آگهی های دولتی از این پس توسط نرم افزاری خاص توزیع خواهند شد که از ابتدای شهریور ماه در تهران و از ابتدای مهر ماه در سراسر کشور نصب خواهد شد.

رسیدگی به عدم توزیع آگهی از مسیر ادارت ارشاد استانها در دیوان محاسبات

وی همچنین عدم توزیع آگهی های تبلیغاتی ادارات از مسیر اداره کل فرهنگ و ارشاد استانها را تخلف و نتیجه آن را معرفی متخلفین به دیوان محاسبات اعلام کرد.

انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساز و کار نظارت بر نشریاتی که چند برابر محتوای خود را از آگهی هایی با قیمت زیر نرخ مصوب تشکیل می دهند، گفت: یکی از مشکلات شبکه توزیع کنونی آگهی ها نشریاتی هستند که چند برابر محتوای خود را آگهی های زیر قیمت مصوب چاپ می کنند که بر خلاف فورمول های ابلاغی سال گذشته معاونت مطبوعاتی است و چنین اجازه ای ندارند البته نرم افزار جدید توزیع آگهی قابلیت کنترل چنین مباحثی را دارد.

این مسئول ارشد حوزه مطبوعات کشور جلوگیری از توزیع مجزای ویژه نامه روزنامه های سراسری، عدم اعطای آگهی های دولتی به ویژه نامه ها و محدود کردن آن به صفحات اصلی روزنامه ها، جلوگیری از آگهی نامه های روزانه کانون های تبلیغاتی، دو یا سه برابر شدن یارانه نشریات ۱۰ استان کم برخوردار به شرط عدم توزیع در گستره سراسری و منطقه ای و هدایت ۷۰ درصد آگهی های دولتی به مطبوعات محلی را از مزیت های نرم افزار جدید توزیع آگهی عنوان کرد.

پرداخت یارانه مطبوعات دیگر تابع پیگیری اشخاص نخواهد بود

وی همچنین در پاسخ به سوال جلیل آهنگر نژاد از اساتید ارتباطات دانشگاه های استان کرمانشاه و مدیر مسئول نشریه صدای ازادی در خصوص چرایی کم اطلاعی نشریات و ادارات کل فرهنگ ارشاد استانها از پارامترهای پرداخت یارانه، از تسهیل سیستم پرداخت یارانه به نشریات و عدم نیاز به پیگیری آنها برای دریافت آن خبر داد و گفت: با الکترونیکی شدن اعلام وصول یارانه ها، بی اطلاعی همکاران غیرتهرانی از برخی سازو کارها مانع دریافت یارانه آنها نخواهد شد ضمن اینکه برای روشن شدن جزئیان جداول محاسباتی و متغیرهای آن را به طور مرتب منتشر می کنیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد البته پاسخی برای چرایی تفاوت پرداخت یارانه بین نشریات موسوم به همسو و غیر همسو ارائه نکرد.

انتظامی شفاف سازی در حوزه مطبوعات مخصوصا بخش تقسیم یارانه ها را از افتخارات دولت یازدهم عنوان کرد.

محمد حسین شیریان از اساتید روزنامه نگاری مراکز آموزش عالی استان و نویسنده کتاب فاخر تاریخ مطبوعات کرمانشاه از برنامه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در راستای ارائه آموزش های نوین به اهالی رسانه و خبرنگاران همگام با نیاز به پوست اندازی رسانه های محلی پرسش کرد.

دولت به توسعه آموزشی مطبوعات استانی اعتقاد دارد

حسین انتظامی در پاسخ به این سوال به برگزاری دوره های آموزش خبرنگاری و روزنامه نگاری در مراکز استانها اشاره کرد و گفت: خانه مطبوعات و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها سرفصلهای آموزشی دوره ها را مشخص و معاونت مطبوعاتی نیز به فراخور این سرفصل ها اساتید مربوطه را به مراکز استان ها اعزام می کند و یا از ظرفیت های اساتید بومی استفاده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال فرزاد سهیلی مدیرمسئول نشریه رازآور در خصوص چرایی زمان کوتاه و نا پیوسته دوره های آموزشی و در نتیجه اثرگذاری اندک آنها، تصریح کرد: برای توسعه کشور راهی جز توسعه استانها و برای توسعه استانها راهی به جز آموزش وجود ندارد. دولت به این مسیر اعتقاد دارد و خواهید دید که دوره های آموزشی از این پس سالانه به صورت منظم برگزار خواهد شد.

پرسش انتظامی از مطبوعاتی های کرمانشاه

یکی از گلایه های مطرح شده در این نشست مجازی عدم کیفیت سنجی نشریات و توجه به کمیت انتشار آنها در پرداخت یارانه ها بود که انتظامی لینک خبر  "ضریب کیفی ۱۲۲ نشریه مشخص شد" از سایت معاونت مطبوعاتی را برای پاسخ این گلایه ها ارائه و البته توصیه کرد که این پورتال برای پاسخ به بسیاری از سوالات مورد مطالعه قرار گیرد.

شاید در تنها فرازی از نشست که روند پرسش سوال معکوس شد و معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بنا به ماهیت رسانه ای خود ترجیح داد در مقام پرسشگر برآید آنجا بود که وی از مطالعه یا عدم مطالعه بسته حمایتی از مطبوعات سال ۹۴ توسط رسانه ای های کرمانشاه پرسید که نکته سنجی مدیرمسئول نشریه نقد حال درباره بخشی از بسته حمایتی و پاسخ مدیر خبرگزاری مهر استان کرمانشاه انتظامی را نسبت به روزآمدی مطبوعاتی های کرمانشاه متقاعد کرد.

کارت حرفه ای خبرنگاری با شیوه ای شفاف صادر می شود

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال عبدالله مرادی از عکاسان برگزیده استان کرمانشاه در خصوص ابهام در ادامه فعالیت کار سامانه سمان و امتیازاتی که به خبرنگاران فعال تعلق می گیرد، حاضرین در نشست را به لینک خبر "فهرست خبرنگاران بیمه شده در صندوق هنر" در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع داد و گفت: نمونه ای از فعالیت های سایت سمان اعطاء کارت خبرنگاری حرفه ای به واجدین شرایط است و اسامی دریافت کنندگان هر هفته به صورت شفاف اعلام می شود. البته مدیران مسئول نیز مانند گذشته صرف مدیرمسئولی کارت دریافت نمی کنند بلکه باید واجد شرایط باشند.

انتطامی همچنین در پاسخ به پیشنهاد یحیی معماری خبرنگار خبرگزاری ایرنا در خصوص  تشکیل یک هیأت مشورتی برای رصد کیفیت محتوای نشریات و خبرگزاری های برتر در سطح استانها به جای برگزاری جشنواره مطبوعات، گفت: این پیشنها باید با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مطرح شود تا به ستاد معاونت برای بررسی ارائه شود.

وی البته به سوال مربوط به چگونگی نظارت بر سایتهای مجازی فاقد مجوز پاسخی ارائه نکرد که البته به فراخور گفتگو در یک فضای مجازی از دست رفتن پاسخ به برخی از سوالات چندان غیر طبیعی نیست.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در پایان به پرسش سرپرست خبرگزاری مهر استان کرمانشاه کمی با تمرکز بیشتر و البته در چند مرجله پاسخ داد.

ترجیح می دهم در هیأت نظارت بر مطبوعات نماینده رسانه ها باشم تا دولت

خبرگزاری مهر استان کرمانشاه با طرح این سوال از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که چرا حسین انتظامی هم در کسوت نماینده دولت و هم درقامت نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات حاضر است و آیا این موضوع را باعث سلب یک حق رای با ماهیت جدید در این مجوعه نمی داند، از وی خواست تا این فرصت را برای حضور یک عضو جدید در هیأت نظارت بر مطبوعات فراهم کند.

انتظامی در این رابطه اظهار داشت: این نکته که بیان شد دست است و من با آن موافقم، سال گذشته بسیار در تلاش بودم تا یک نفر مورد اجماع رسانه ها را پیدا کنم، در این رابطه با سه نفر صحبت کردم اما حاضر نشدند که این پیشنهاد را بپذیرند.

وی افزود: برای نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات باید از افراد معتدل، حرفه ای و تمام وقت مطبوعاتی استفاده شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تصریح کرد: من در هیأت نظارت برمطبوعات دقیقا در کسوت نمایندگی مدیران مسئول رای می دهم چراکه آن را به مراتب مهمتر و ارزشمندتر از مسئولیت دولتی می دانم.

حق رای کسی در هیأت نظارت بر مطبوعات سلب نشده است

وی همچنین در پاسخ به مدیرمسئول شبکه اطلاع رسانی مرصاد که آیا فکر نمی کنید با توجه به عضویت دو بعدی شما در هیأت نظارت بر مطبوعات یک حق رای از دولت در اینجا سلب می شود و از هر جهت که بنگریم یک نماینده از دولت یا مدیران مسئول در معرض سلب حق رای خوهد بود، اظهار داشت: من از جانب مدیران مسئول رای می دهم و شخص وزیر هم حضور دارد و از جانب دولت رای خواهد داد.

به گزارش مهر، سفر مجازی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به استان کرمانشاه و گفت و شنود با اهالی رسانه و مطبوعات استانی که به سابقه ۱۰۸ ساله مطبوعاتی تکیه کرده است در نوع خود گامی جدید برای کم شدن فاصله ها و دیدگاه ها میان مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مطبوعاتی هاست.

البته حسین انتظامی اظهار امیدواری کرد به زودی در عالم حقیقی نیز به استان کرمانشاه سفر کند و با رسانه ای های استان به گفتگو بنشیند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار