کد خبر: ۷۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۸ 17 August 2015

با حضور برخی از مديران کل استان در پارک علم و فناوری البرز بر همکاری با پارک علم و فناوری در راستای رشد فناوری استان تاکيد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، این جلسه با حضور مهندس ربانی رئيس پارک علم و فناوری البرز، دکتر رمضانی مدير کل آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزی استان البرز، مهندس حميدی مدير کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان البرز، مهندس محمدی مدير کل فناوری اطلاعات استانداری البرز و هيئت همراه تشکيل شد.

مهندس ربانی در ابتدای جلسه با برشمردن دستاورد های مختلف مجتمع تحقيقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز گفت: پژوهشکده های مستقر در اين مجموعه در زمينه های مختلف علمی، پژوهشی فعاليت می کنند که در کشور و منطقه منحصر به فرد هستند.

توليد دکل حفاری چاه های نفتی برای اولين بار، توليد الکترو فيلتر برای جلو گيری از دود کارخانه های سيمان و گچ، توليد موتورهای الکتريکی با کاربردهای نظامی و غيره، بزرگترين مرکز ملی ذخاير زيستی و ژنتيکی کشور با چهارحوزه فعاليت، توليد مواد شيميايی در حوزه نفت و گاز، توليد ترانس‌های صنعتی،مرکز رويان و ..... از جمله مواردی است که در اين مجتمع با زحمات شبانه روزی جهاد گران به آن دست يافته‌ايم.

مهندس ربانی در ادامه در خصوص روند شکل گيری و فعاليت‌های پارک علم و فناوری البرز گفت: پارک علم وفناوری البرز از سال 87 با مجوز وزارت علوم در اين مجتمع مستقر شده است که تا سال 92 هفت شرکت در اين پارک مستقر شدند که البته در سال 93 و با حضور مهندس طهايی به عنوان استاندار البرز فعاليت‌های پارک گسترش يافت و اکنون 54 شرکت دانش بنيان و فناور در پارک علم وفناوری البرز مستقر هستند و توانسته‌اند موفقيت‌های چشمگيری در تجاری سازی ايده های فناورانه داشته باشند.

رئيس پارک علم و فناوری البرز در ادامه ، برخی از شرکت‌های فعال در عرصه آی تی و فناوری اطلاعات را معرفی کرد و افزود: به دليل توانمندی فناوران در استان البرز و فعاليت‌های گسترده پارک علم و فناوری، استان البرز توانست رتبه سوم کشوری فروش محصولات فناورانه توليدی کسب نمايد.

ربانی همچنين با برشمردن ظرفيت‌ها و توانمندی‌های استان البرز در زمينه فناوری تاکيد کرد: با توجه به پيشينه استان البرز در تاسيس مراکز علمی و پژوهشی از جمله مدرسه فلاحت، موسسه رازی و دانشگاه های مختلف و همچنين حضور تعداد زيادی از فناوران در استان البرز می‌توان اين استان را به عنوان قطب علم و فناوری کشور و شهر کرج را به عنوان شهر علمی معرفی کردکه خود مي‌تواند الگويی برای کشورهای اسلامی باشد.

مهندس ربانی در انتهای سخنان خود پيشنهاد کرد مديران استان در زمينه های مختلف بصورت معنا دار آموزش ببينند و از سرمايه‌های فکری و معنوی در استان حمايت شود.

در ادامه جلسه دکتر رمضانی، مدير کل آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزی استان البرز نيز طی سخنانی گفت: بايد متاسف باشيم از اينکه در مجموعه‌ای مانند پارک علم و فناوری البرز و مجتمع تحقيقاتی شهدای جهاد دانشگاهی چنين فعاليت‌های گسترده و موثری صورت مي‌گيرد وبسياری از البرزيها از آن بی‌خبرند.

وی افزود: در حال حاضر ميزان دارايی‌ها ی دانش بنيان کشور ما 20 درصد است که اين رقم در کشور های توسعه يافته 80 درصد است .

دکتر رمضانی در ادامه با اشاره به فعاليت‌های صورت گرفته در حوزه ی کاری خود گفت: ماموريت ما پيگيری نياز سنجی‌های استان، امر پژوهش در برنامه توسعه ششم، ايجاد نظام انگيزشی برای جلب و جذب در استان، گسترش زنجيره‌های پژوهشی در استان و ايجاد مرکز اقتصادی دانش بنيان در استان است.

وی همچنين بر نظارت بيشتر به امور پژوهشی استان البرز و تقويت دوره های پودمانی تاکيد کرد وافزود: اکنون فرصت خوبی است که پارک علم و فناوری البرز خود را به عنوان منطقه ويژه فناوری معرفی کند تا علاوه بر جذب انگيزه‌های فناورانه از امکانات موجود در پارک استفاده بهينه نمايد.

پيشنهاد تور نخبگان استان در پارک علم وفناوری البرز از جمله پيشنهادات دکتر رمضانی در اين جلسه بود .

مهندس حميدی، مدير کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان البرز نيز با بيان اينکه در زمينه آی تی خلاء وجود دارد گفت: در استان سه برنامه را در دستور کار داريم که در حال پيگيری است که شامل: 1- توانمند سازی نيروی انسانی به عنوان شتاب دهی، مانند برگزاری استارت آپ؛ چراکه ايده های بسيار خوبی در استان البرز وجود دارد . 2- ايجاد زير ساخت و تمهيدات توليد محتوا در خدمات آی تی و نرم افزار 3- ارائه خدمات الکترونيکی به دستگاه های اداری و اجرايی استان.

مهندس محمدی، مدير کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری البرز نيز در اين جلسه گفت: برخی از مديران استان را مي‌توان مديران بتنی نام نهاد؛ چراکه بيش از آنکه به ساختار نرم افزاری شهر نشينی توجه داشته باشند به ساختار فيزيکی و ظاهری شهر اهميت مي‌دهند .

وی وجود فرهنگ غالب شهر نشينی در استان البرز را از جمله دلايل وجود نخبگان و فناوران در زمينه آی تی در سطح استان عنوان کرد و در پايان پيشنهاد داد: برای ايجاد نقطه اتصال بين فناوران و پارک علم و فناوری البرز يک ساختمان در داخل شهر کرج تدارک ديد ه شود تا دسترسی را راحت تر کند و دوم اينکه برای ايجاد آگاهی بخشی اقدام به تشکيل NGO ها شود که خود مي‌تواند قدم بسيار خوبی در استان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار