مدیر آبفای شهرستان کرج گفت: مساله فاضلاب در کشور و همچنین البرز به یک معضل جدی تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۸۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ 16 September 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ مدیر آبفای شهرستان کرج اظهار کرد: در گذشته مشکل رها‌سازی فاضلاب خانه‌ها به کوچه و خیابان وجود نداشت و در زمان ساخت یک چاه جذبی هم برای دفع فاضلاب آب آشپزخانه، حیاط و... حفر می‌شد. هنوز هم در بسیاری شهرها که شبکه و سیستم جمع‌آوری فاضلاب شهری ندارند، چاه‌های جذبی با عمق 10‌متر و ساخت 12 متر انباری حفر می‌شوند.
شهرام حافظ با اشاره به افزایش ساخت‌وسازها به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای و بدون نظارت افزود: سازنده‌ها برای کاهش هزینه ساخت از حفر چاه جذبی سر باز می‌زنند و آب آشپزخانه و حیاط را به بیرون از خانه‌ها هدایت می‌کنند. وی اضافه می‌کند: این آب‌ها در جوی روان می‌شوند و در برخی نقاط به دلیل نبود شیب در جوی‌ها راکد می‌مانند و به گنداب و معضلی برای آلودگی بهداشت و محیط‌زیست تبدیل می‌شوند.
حافظ با بیان این‌که سال گذشته در البرز 70 کیلومتر لوله‌گذاری برای فاضلاب انجام شد، می‌گوید: تاکنون 46‌درصد پیشرفت فیزیکی در این زمینه داشته‌ایم و این کار بزرگ نتیجه همدلی نهادهایی مانند آبفا، شهرداری و... است.
مدیر آبفای کرج اظهار می‌کند: در شهرهای اقماری مانند کمالشهر، خرمدشت، گرمدره و محمدشهر طراحی فاضلاب انجام شده و برای ساخت تصفیه‌خانه باید بودجه تخصیص داده شود تا با ادامه کار، این شهرها به سیستم فاضلاب شهری متصل شوند.
حافظ با تاکید بر این‌که ساخت تصفیه‌خانه نیاز به اعتبار و هزینه کلان دارد و زمان‌بر است، می‌گوید: تا زمانی که این امر محقق شود، شهرداری‌ها باید ملک‌هایی را که ساخته می‌شوند و همچنین ملک‌هایی را که فاضلاب خود را به بیرون هدایت کرده‌اند، موظف به حفر چاه جذبی کنند تا از این مشکلات جلوگیری شود. مردم نیز باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. وی تعیین مکان مناسب که شرایط لازم برای ساخت تصفیه‌خانه را داشته باشد از دیگر مشکلات عنوان کرده و می‌افزاید: در برخی مناطق هم اهالی به دلیل نزدیک بودن مکان تصفیه‌خانه به محل سکونتشان، با این کار مخالفت می‌کنند. در نتیجه ساخت تصفیه‌خانه با موانع زیادی همراه است، پس تا زمان راه‌اندازی شبکه جمع‌آوری در همه شهرها و مناطق، باید با حفر چاه جذبی برای این مشکل اقدام کرد.

برچسب ها: آبفا ، فاضلاب ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار