درحالیکه بسیاری از خانه های تاریخی بابل آپارتمان یا برج شدند اما در این بین بخت با خانه آقاجان نسب یار بوده و قرار است برای مرمت و احیا یه مزایده گذاشته شود.
کد خبر: ۷۷۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳ 16 August 2015
به گزارش تابناک نقل از مهر خانه تاریخی آقاجان نسب بابل در محله برج بن از یادگارهای کهن و تاریخی مازندران واقع شده که قرار است برای مرمت و احیا به بخش خصوصی واگذار شود.
مجموعه تاریخی خانه‌های «آقاجان نسب» در محله «برج بن» یکی از محلات قدیمی و اعیان نشین شهر بابل است، در این محله خانه‌های تاریخی و اعیانی بسیاری وجود داشت که متاسفانه بیشتر آنها امروز تخریب شده و جای خود را به آپارتمان داده‌اند.
این خانه جزء معدود خانه‌های تاریخی باقی مانده در این محله است. از سویی «گنجینه بابل» در حیاط این خانه قرار دارد و همنشینی دو سبک معماری قاجاری و پهلوی اول در مکانی به وسعت هزار متر این مجموعه را نسبت به سایر خانه‌های این محله خاص کرده است.
مجموعه مذکور شامل سه خانه جنوبی، شمالی و غربی است. خانه جنوبی که شاه‌نشین این مجموعه است معماری کاملا قاجاری دارد. وجود سه دری و پنج دری‌هایی مزین به شیشه‌های رنگی و ساده، پنجره‌های گره‌چینی، طاقچه‌های گچ کاری شده در تالار آن و بهارخواب که همگی از شاخصه‌های سبک معماری قاجارند همگی گواه این موضوع است.
وجود پله‌های بیرونی، ایوان و ستون‌های پهن که نشان اقتدار و عظمت است در دو ساختمان شمالی و غربی نشان می‌دهد در زمان پهلوی اول الحاقاتی به این دو بنا اضافه شده است.
همچنین سقف هر سه بنا از سفال است و مصالح بکار رفته در آن شامل آهک، سفال، گچ و آجر چهار گوش است که کاملا با آب و هوای مرطوب شمال ایران سازگاری دارد و از مصالح دوران قاجار محسوب شود که نمایانگر اصالت قاجاری هر سه بنا است.
خانه قاجاريه آقاجان نسب در سال ۱۳۷۸ توسط ميراث فرهنگي مازندران خريداري شد و در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۶۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید
محمدرضا پوینده سرپرست صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۳۲ بنای تاریخی از ۱۹ استان کشور از سوی صندوق احیاء به جهت مرمت و بهره برداری به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می شود، گفت: این بناها با اخذ مجوز هیئت وزیران و با هدف احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی انجام می پذیرد.
پوینده گفت: این ۳۲ بنای تاریخی برای مدت متوسط ۱۳ ساله به بخش های عمومی و خصوصی واگذار شده و مدت متوسط مرمت این بناها در حدود ۱۳ ماه می باشد که پس از مرمت از سوی بخش خصوصی به بهره برداری خواهد رسید و مجموع هزینه سرمایه گذاری در این بناها مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیارد ریال است که از سوی بخش خصوصی تامین و هزینه خواهد شد.
سرپرست صندوق احیاء گفت: فرآیند واگذاری بناهای تاریخی را مورد بازنگری قرارداده و با تسهیل امور، زمینه جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاران را فراهم کرده ایم.

کاربری­ "فرهنگی، خدماتی، پذیرایی"

صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی برای واگذاری مجموعه تاریخی خانه‌های «آقاجان نسب» در شهرستان «بابل» در قالب تشریفات قانونی برای سرمایه‌گذاری و واگذاری حق بهره‌برداری این مکان، فراخوان مزایده داد.
کاربری­ این بنا "فرهنگی، خدماتی، پذیرایی"، که با طی فرایند حقوقی، فنی، تعیین کاربری و مطالعات توجیه اقتصادی و در نهایت طی روند قانونی کارشناسی رسمی برای واگذاری در قالب تشریفات قانونی مهیا شده است.
براین اساس کاروانسرای گبرآباد و کاروانسرای مرنجاب در استان اصفهان، حمام سالار در استان زنجان، خانه نجفی در استان بوشهر، کاخ ناصرالدین میرزا و نصیرالدوله در استان تهران، کاروانسرای شاه عباسی دامغان، خانه تدین، خانه طاهریان، کاروانسرای ده نمک، کاروانسرای میاندشت، خانه رجبی و کاروانسرای ایوانکی در استان سمنان، مجموعه کاروانسرای حجت آباد وزیر در استان یزد، خانه امینیان و عمارت شترگلو در استان کرمان، کاروانسرای شاه عباسی لات در استان گیلان، قلعه کنجانچم و قلعه میرغلام هاشمی در استان ایلام، خانه شریف در استان خراسان جنوبی، کاروانسرای مهر و کاروانسرای زعفرانیه در استان خراسان رضوی، کاروانسرای قوام آباد در استان فارس، خانه آقاجان نسب در استان مازندران، کاروانسرای آوه و کاروانسرای دودهک در استان مرکزی، حمام قلعه و حمام محله حاجی دراستان همدان، کاخ شهرستانک در استان البرز، مجموعه ماکو در استان آذربایجان غربی، خانه سوری در استان کشرمانشاه و حمام تنکابنی در استان قزوین از امروز تا دو هفته آتی به مزایده خواهد رفت.
خانه های تاریخی بابل حال و روز خوشی ندارند و یکی پس از دیگر یا برج می شوند و یا آپارتمان و در این بین نقش میراث فرهنگی برای احیای این میراث تاریخی حساس و فراموش نشدنی است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار