استاندار فارس با بیان اینکه تلاش می‌کنیم جایگاه نماز جمعه در سومین حرم اهل‌بیت (ع) درخور و شایسته مردم شیراز باشد، از مذاکراتی با نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، مدیران دستگاه‌های استان و مرکز جهت ایجاد یک مصلای نماز جمعه مناسب در این شهر خبر داد.
کد خبر: ۷۶۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲ 27 July 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:عنایت‌الله رحیمی صبح امروز در دیدار اعضای ستاد نماز جمعه شهرستان شیراز ضمن تبریک 40 سالگی اقامه نماز جمعه در کشور اظهار داشت: نماز جمعه باوجودی که از دوران صفویه در ایران موردتوجه بود، اما در دوران پهلوی اول و دوم مورد بی‌توجهی قرار گرفت چراکه این دوران ماهیت دین‌ستیزی داشت.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی جایگاه نماز جمعه دوباره پُررنگ شد و امروز این فریضه نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کند.

مقام عالی دولت در فارس برجسته‌ترین نقش نماز جمعه را نقش عبادی و مذهبی آن دانست و گفت: نقش فرهنگی نماز جمعه نیز امروز بسیار احساس می‌شود که با گسترش شعائر دینی می‌توان این نقش را به‌خوبی ایفا کرد.

استاندار فارس ادامه داد: امروز آسیب‌هایی در جامعه وجود دارد و برخی فکر می‌کنند برای مقابله با آن باید به سمت کارهای خشن و تند رفت، درحالی‌که زبان نرم و برخورد فرهنگی بیشتر جواب می‌دهد؛ و این‌گونه برخوردهای انسان‌ساز و جامعه‌ساز، جزو کارکردهای نماز جمعه است.

 

 

رحیمی با مثال زدن بحث حجاب و عفاف خاطرنشان کرد: روحانیون حجاب و عفاف را به‌عنوان نگاه‌دارنده اصل که نهاد خانواده است، باید با جدیت دنبال کنند و در این راستا کار فرهنگی در اولویت است.

وی با اشاره به نقش سیاسی نماز جمعه نیز گفت: روشن گری و اعتمادآفرینی در این راستا مهم است و اگر فقط به عیوب نظام اسلامی بپردازیم به‌نوعی روحیه ناکارآمدی را پمپاژ کرده‌ایم و این از انصاف به دور است.

استاندار فارس اضافه کرد: نظام اسلامی حتماً کارآمدی داشته که با همه تحریم‌ها و تهدیدها، بالنده حرکت کرده و امروز تبدیل به یک‌قطب در تمتم عرصه‌ها در دنیا شده است اما به‌هرحال با آنچه مدنظر امام و رهبری است، هنوز فاصله دارد که برای کم کردن این فاصله‌ها باید تلاش دوچندان کرد.

رحیمی افزود: به نظر بنده صحیح نیست هرروز گروهی گروه دیگر را تخریب کنند و این زیبنده جامعه اسلامی نبوده؛ البته به این معنا نیست که انتقادات را نپذیریم بلکه حتماً آسیب‌هایی داشتیم که باید برطرف شود.

مقام عالی دولت در فارس با اشاره به نقش اجتماعی نماز جمعه نیز گفت: این نقش بسیار قابل‌توجه است چراکه وحدت‌آفرینی و آشنایی بیشتر مؤمنان با یکدیگر در نماز جمعه شکل می‌گیرد.

 

 

استاندار فارس اضافه کرد: نماز جمعه یک بستر مناسب برای شناختن راهکارها و اطلاع از مشکلات جامعه است که باوجود جوانان خوش‌فکر در ستاد نماز جمعه در دوره جدید، می‌توان به آینده امیدوار بود تا این هم‌افزایی بیشتر شود.

رحیمی با بیان اینکه ما همه یک یَد واحد هستیم، خاطرنشان کرد: در 40 سال گذشته همواره نمایندگان ولی‌فقیه در استان فارس از افراد برجسته و فرهیخته بودند که در دوره جدید نیز آیت‌الله دژکام ازجمله همین افراد خوش‌فکر و ولایی بوده که وجودش در استان مغتنم است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم جایگاه نماز جمعه در سومین حرم اهل‌بیت (ع) درخور و شایسته مردم شیراز باشد، از مذاکراتی با نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، مدیران دستگاه‌های استان و مرکز جهت ایجاد یک مصلای نماز جمعه مناسب در این شهر خبر داد.

استاندار فارس افزود: در این راستا حتماً برنامه‌هایی داریم که امیدواریم منتج به نتیجه شود؛ البته جزئیات آن را تا زمان عملی شدن، فعلاً اعلام نمی‌کنیم؛ تنها به همین حد بسنده می‌کنم که گام‌های نخست در این راستا برداشته‌شده تا یک نماد شاخص فرهنگی برجسته تحت عنوان مصلای نماز جمعه شیراز را از خود به یادگار گذاریم.

 

 

رحیمی در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب رهبری نیز اشاره کرد و گفت: این بیانیه یک سند راهبردی است که باید تبدیل به برنامه‌های عملیاتی شود و ما نیز به جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین گفت: از ائمه جمعه نیز انتظار داریم در خطبه‌ها واقعیت‌های جامعه را در نظر گرفته و مبتنی بر آن اظهارنظر کنند.

استاندار فارس در پایان نیز خواستار دیدار با گروه 90 نفری جوانان ستاد نماز جمعه شیراز شد و گفت: بنده علاقه دارم از نزدیک با این جوانان نشستی داشته تا از نظریات و پیشنهادات آنان آگاه شوم.

پیش از سخنان استاندار فارس، رئیس ستاد نماز جمعه شیراز نیز در سخنانی اظهار داشت: نخستین شرط یک نماز جمعه شایسته، یک امام‌جمعه کاردان است که به لطف الهی باوجود آیت‌الله دژکام این شرایط در شیراز حاکم شده است.

وی به نوگرایی در ستاد نماز جمعه شیراز اشاره کرد و گفت: به اعتقاد ما ستادها باید پوست‌اندازی کنند و در این راستا نیاز به زیرساخت‌های مناسب و فضای میدانی است.

فخارزاده همچنین با اشاره به نقش فراگیر نماز جمعه به‌ویژه در پوشش تمام سلایق و افکار سیاسی گفت: سیاستی که امروز در ستاد دنبال می‌شود، انحصارشکنی است چراکه نباید حس شود نماز جمعه منحصر به یک فکر و جناح خاص است.

 

 

رئیس ستاد نماز جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه طیف‌ها در نماز جمعه حضور دارند و با ورود آیت‌الله دژکام به شیراز، سیاست ما دعوت از همه گروه‌ها و سلایق بوده است.

وی تعامل با دستگاه‌های اجرایی، ماهیت بخشی به سیاست‌گذاری‌ها و تقویت حضور جوانان در ستاد نماز جمعه را از رویکردهای ستاد متبوع دانست و اظهار داشت: ستاد نماز جمعه شیراز امروز با 400 همکار و 16 پرسنل اداری بیش از یک سیستم اداری کار می‌کند.

فخارزاده با اشاره به استقرار اعضای ستاد نماز جمعه در مسجد جامع با قدمتی حدود 700 سال نیز اضافه کرد: ستاد با 19 معاونت کار را شروع کرده و خدمات اجتماعی و اردوی جهادی در این راستا سامان‌دهی شده است.

رئیس ستاد نماز جمعه شیراز با اشاره به انتظارات این ستاد نیز گفت: ستاد ردیف بودجه ندارد اما در بحث زکات می‌توان به نماز جمعه کمک کرد که انتظار داریم استاندار فارس این موضوع را مدنظر داشته باشد.

وی همچنین از انتخاب رابطین نماز در ادارات کل استان فارس گفت و افزود: برای امور هماهنگی و مسائلی نظیر سخنرانی پیش از خطبه‌ها این رابطین فعل شده‌اند.

به گزارش فارس در این دیدار، برخی از اعضای جوان ستاد نماز جمعه شیراز نیز به بیان نقطه نظرات و فعالیت های انجام شده در این ستاد پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار