مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به شناسایی ۱۰ خوشه جدید صنعتی در این استان، گفت: در زمان حاضر چهار خوشه فرآوری محصولات باغی، سنگ، عرقیات گیاهی و تولید و بسته‌بندی عسل فعال است و فعالیت خوشه‌های صنعتی جدید نیز به زودی آغاز می‌شود.
کد خبر: ۷۶۵۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 24 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی علی عبدلی  افزود: خوشه‌های صنعتی خشکبار، آجیل، انگور، مبل، چیپس میوه و درب‌های ضد سرقت نیز از دیگر خوشه‌های شناسایی شده این استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ارزش صادراتی چهار خوشه فعال فرآوری محصولات باغی، سنگ، عرقیات گیاهی و بسته‌بندی عسل طی یکسال گذشته ۲ میلیون و ۱۱۶ هزار دلار بوده، اظهار داشت: این میزان به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی صادر شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی ادامه داد: فرآوری محصولات باغی، سنگ، عرقیات گیاهی و بسته‌بندی عسل به ترتیب بیشترین صادرات این خوشه‌ها را طی این مدت به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: مطالعه امکان‌سنجی خوشه فرش دستباف و به‌روزرسانی نقشه استانی خوشه‌های کسب و کار آذربایجان‌غربی نیز از طرح‌های مورد پیگیری این شرکت است.

وی با تاکید بر اینکه بعد از شناسایی خوشه صنعتی، دوره‌های آموزشی برای افراد دخیل و اعضای خوشه‌های صنعتی برگزار می‌شود، بیان کرد: خوشه‌های صنعتی چندین واحد، مجموعه تولیدی و بنگاه اقتصادی مستقر در یک منطقه را با محصول نهایی مشترک به هم پیوند می‌دهد.

وی بیان کرد: این واحدهای تولیدی در قالب خوشه فعالیت‌های همدیگر را هم‌پوشانی کرده و برای رسیدن به اهداف خود از جمله در حوزه تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب و بازاریابی با یکدیگر ارتباط و همکاری برقرار می‌کنند.

خوشه صنعتی (Industrial Cluster) به مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار گفته می‌شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می‌پردازند و از چالش‌ها و فرصت‌های مشترک برخوردار هستند.

آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید آغاز شد.

در حال حاضر ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی از ۳۵ مورد مصوب آذربایجان‌غربی فعال بوده که یکهزار و ۱۰۰ واحد صنعتی را در خود جای داده است و ۲۰ درصد از این واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت می‌کند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک سازمان توسعه ای به شمار می رود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار