نظر دو نماینده گیلانی درباره برجام؛
اما اختلافات درباره ارسال یا عدم ارسال برجام به مجلس در بین نمایدگان گیلان نیز به قوت خود باقی مانده است که می خواهیم به دو نقطه نظر متضاد بین دو نماینده گیلانی را با هم مرور کنیم.
کد خبر: ۷۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 13 August 2015
به گزارش تابناک گیلان، برجام به مجلس برود یا نرود، 19 مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری  با حضور سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و "نوذر شفیعی" نماینده مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال نخست مجری برنامه مبنی بر این که آیا قرار است بیانیه به صورت لایحه به مجلس ارائه داده شود یا خیر گفت: ابتدا باید دید که آیا توافق برجام به تصویب مجلس نیاز دارد یا خیر.

لاهوتی: آوردن لایحه برجام،به خودی خود منتفی است / نعیمی رز: برجام را به سرعت به مجلس بفرستید!

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان این که برجام به عنوان برنامه  اقدام جامع مشترک  مطرح است افزود: این اقدامات مشترک از سوی دو طرف به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

وی با طرح این سؤال که آیا اقدامات داوطلبانه در چارچوب معاهده است یا خیر عنوان کرد: طبق اصل 77 قانون اساسی تمامی معاهده‌ها، موافقت نامه‌ها و قردادها باید برای تصویب به مجلس ارسال شود.

عراقچی با اشاره به این که عده ای معتقد هستند که برجام نیاز به تصویب مجلس ندارد افزود: موضوعی که در حیطه شورای عالی امنیت ملی قرار می‌گیرد از حیطه اختیارات مجلس خارج می‌شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به این که موضوع برنامه هسته ای در طی 12 سال گذشته در حوزه شورای عالی امنیت ملی مطرح بوده است گفت: دیدگاهی که معتقد است برجام یک معاهده نیست و فقط داوطلبانه است و نیازی به تصویب مجلس ندارد این دیدگاه دیدگاهی قوی به حساب می‌آید.

به گزارش تابناک گیلان، وزارت امور خارجه معتقد است که به لحاظ منافع ملی صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد.

عراقچی با اشاره به دیدگاه سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: دیدگاه وزارت خارجه این است که از منظر منافع ملی باید به موضوع تصویب برجام در مجلس نگریسته شود به طوری که این دیدگاه مطرح می‌کند به لحاظ منافع ملی کشور صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد.

در پایان این عضو ارشد مذاکره کننده ایران گفت: هیچ کدام از اعضای برجام این توافق را در پارلمان‌های خود به تصویب نمی‌رسانند.

اما اختلافات درباره ارسال یا عدم ارسال برجام به مجلس در بین نمایدگان گیلان نیز به قوت خود باقی مانده است که می خواهیم به دو نقطه نظر متضاد بین دو نماینده گیلانی را با هم مرور کنیم.


نماینده مردم آستارا:
درخواست نمایندگان از دولت برای ارسال سریع لایحه برجام به مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: خواسته اکثریت نمایندگان مجلس از دولت این است که در راستای تحقق مطالبه رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه برجام را به سرعت به مجلس بفرستد.

صفر نعیمی‌رز عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ارسال لایحه برجام از سوی دولت برای تصویب مفاد آن در جلسه صحن الزامی است، اظهارکرد: کلیات برجام قبل از این در مجلس به تصویب رسیده و هم‌اکنون نیز نمایندگان نمی‌توانند بدون وجود لایحه در صحن به موشکافی ابعاد مختلف برجام بپردازند و فقط با مصوبه الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ایران مطابقت داده و در صورتی که موردی از عبور از خطوط قرمز در آن مشاهده نشود در مجلس تنها با آری یا نه در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

لاهوتی: آوردن لایحه برجام،به خودی خود منتفی است / نعیمی رز: برجام را به سرعت به مجلس بفرستید!

نماینده مردم بیدار و قدردان آستارا ، لوندویل و حومه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت با ارائه برجام در صحن مجلس نمایندگان را در عمل انجام شده قرار داد بنابراین رئیس مجلس شورای اسلامی برای تصویب متن برجام خواهان تقدیم لایحه‌ای تحت این عنوان از سوی دولت به مجلس شد.

سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس تصریح کرد: اکثریت نمایندگان مجلس در راستای مطالبه رئیس مجلس شورای اسلامی از دولت، اقدام به جمع‌آوری امضاء کرده و از دولت خواسته‌اند که به سرعت لایحه برجام را برای بررسی در صحن و مطابقت ابعاد آن با قانون اساسی به مجلس تقدیم کند.


نماینده مردم لنگرود:
برجام نیازی به تصویب مجلس ندارد


عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس معتقد است که با توجه به تصویب لایحه الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای، نیازی به تصویب برجام در مجلس نیست.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص ضرورت تصویب متن توافق هسته ای ایران و  غرب موسوم به " برجام" در مجلس گفت: بر اساس اصل 125 قانون اساسی، تمام عهدنامه ها و موافقت نامه های بین المللی باید به تائید مجلس برسد. البته ما اخیرا قانونی را در مجلس تصویب کرده ایم و به دولت اجازه داده ایم که شما براساس اصول و در چارچوب این قانون مذاکره کنید.

وی با اشاره به چارچوب هایی که در این قانون مشخص شده است، خاطرنشان کرد:  اول اینکه باید با توافق انجام شده تحریم ها لغو شود، دیگر اینکه باید در این توافق مداخلات نظامی و بازرسی از اماکن دفاعی ممنوع باشد و نکته آخز نیز تائید توافق از سوی شورای عالی امنیت ملی بود.

لاهوتی: آوردن لایحه برجام،به خودی خود منتفی است / نعیمی رز: برجام را به سرعت به مجلس بفرستید!

نماینده مردم لنگرود در مجلس خاطرنشان کرد: با این توافق، دولت می گوید که تحریم ها را لغو کرده ایم و نظر شورای عالی امنیت ملی نیز دقیقا رعایت شده است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در مصوبه مجلس درباره الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای آمده این است که بعد باید نتیجه مذاکرات به مجلس گزارش شود که وزیر امورخارجه این کار را به خوبی در صحن علنی مجلس انجام و گزارش خود را به نمایندگان ارائه داد.

 لاهوتی یادآور شد: در حال حاضر و در شرایط پس از توافق عده ای از نمایندگان در مجلس معتقدند که دولت باید برای "برجام" لایحه بدهد و عده دیگری نیزمعتقدند که اگر "قانون الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای" تصویب نمی شد، بر اساس اصل 125؛ دولت باید لایحه می داد اما باید دید نمایندگان در نهایت به چه جمع بندی می رسند. به نظر می رسد که با این قانون که به تائید شورای نگهبان رسیده و از سوی دولت نیز ابلاغ شده ، آوردن لایحه  برای برجام، به خودی خود منتفی باشد.

این عضو کمیسیون عمران در خصوص کارکرد کمیسیون ویژه برای بررسی برجام که تشکیل آن به تصویب نمایندگان رسیده است، خاطرنشان کرد: کمیسیون ویژه  تنها مشخص می کند که بر اساس اصل 125 قانون اساسی، قانون مصوب مجلس در متنی که به عنوان برجام به مجلس ارائه شده است رعایت شده یا نشده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار