کد خبر: ۷۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹ 11 August 2015

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز گفت: تامین منابع بخش خصوصی توسط سیستم بانکی کشور مشکلات نقدینگی را مرتفع و توسعه صنعت، تجارت و کشاورزی را میسر می‌کند.

جعفر سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، اظهار کرد: شبکه بانکی کشور در مسیر ارایه تسهیلات و خدمات به بخش خصوصی با مشکلاتی مواجه است و تا زمانی که ضوابط و مقررات فعلی حاکم بر بانک‌ها برطرف نشود نمی‌توان انتظار داشت که سیستم بانکی حامی واقعی صنعت، تجارت و کشاورزی باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی نرخ بهره بانکی از نرخ تورم بالاتر است و تسهیلات دریافتی از بانک‌ها به نحوی است که توان رقابت تولید کنندگان را کاهش داده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وظیفه بخش خصوصی در دوران پسا تحریم، تولید کالاهای با کیفیت و تکلیف دولت ارایه برنامه‌های لازم و حمایت جدی از تولید کنندگان داخلی است.

سلیمانی تاکید کرد: این تصور بسیار غلط و غیر اصولی است که پس از لغو تحریم‌ها شاهد واردات بی‌رویه انواع کالاها باشیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز ادامه داد: باید برای واردات هر کالایی برنامه خاص خود را داشته باشیم و از این پس شاهد واردات کالاها که مشابه آن در کشور تولید می‌شود، نباشیم.

وی یادآورشد: واردات بسیاری از کالاها و نیز انواع تکنولوژی روز برای افزایش کیفیت داخلی ضروری است که این مهم نیز باید بر اساس برنامه‌ریزی و معیارهای تعیین شده انجام پذیرد.

سلیمانی اضافه کرد: اگر قرار است کالاهایی وارد شود و یا سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام پذیرد باید جوانب و اثرات مثبت و منفی آن بررسی واساس ایجاد کسب و کار و حمایت از تولید داخلی انجام شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در دوران بعد از تحریم نباید بازارکشوردر اختیار خارجی ها قرار گیرد و ارز کشور را صرف واردات کالاهای مصرفی کنیم بلکه باید برای آن برنامه ریزی اصولی داشت.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز اضافه کرد: درشرایط کنونی رسیدن به رشد سرمایه گذاری در کوتاه مدت نیازمند توجه به سرمایه گذاری داخلی است.

سلیمانی گفت: افزایش نسبت سرمایه به نیروی انسانی منجر به افزایش توان تولید داخلی و بهبود رشد اقتصادی بلند مدت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه های افزایش رشد اقتصادی تجهیز نیروی انسانی با سرمایه گذاری بیشتر بر ماشین آلات، تجهیزات فیزیکی و ساختمان است.

وی با اشاره به کاهش شدید سرمایه گذاری (داخلی و خارجی) و تضعیف موجودی سرمایه طی سالهای گذشته در سایه تحریمهای اقتصادی گفت: این امر نه تنها باعث کاهش شدید رشد اقتصادی بلکه به تضعیف تولید بالقوه اقتصادی ملی نیز منتهی شده است.

این مقام مسئول افزود: بهبود رشد سرمایه گذاری و تقویت موجودی سرمایه در تضمین رشد اقتصادی کشور تاثیر گذار است.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی البرز در پایان گفت: بررسی روندهای رشد تولید، سرمایه گذاری و موجودی سرمایه طی سال های 71 تا 93 حاکی از وجود یک رابطه همبستگی مثبت و قوی بین سرمایه گذاری و رشد اقتصادی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار