کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه عرضه اجناس بی‌کیفیت در بازارروزها سلامت مردم را با خطر مواجه می‌کند، گفت: این بازارها مورد تایید بهداشت نیست.
کد خبر: ۷۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶ 09 August 2015
بهمن خدادادیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: بازارروزهای کرمانشاه فاقد هرگونه نظارت بهداشتی است، چراکه شهرداری هماهنگی لازم را برای استعلام با دستگاه‌های نظارتی انجام نداده است.

خدادادیان عدم مکان‌یابی مناسب برای بازارروزهایی همچون جمعه‌بازار و شنبه‌بازار را از جمله مشکلات عمده بیان کرد و افزود: شهرداری بدون هیچ مطالعه قبلی قسمتی از زمین برخی شهرک‌ها را برای ایجاد بازارروز به کسبه واگذار کرده است.

این مسئول عرضه مواد غذایی فاقد کیفیت، فاقد بسته‌بندی، ممنوع و فاسدشدنی، عرضه مواد آرایشی و بهداشتی فاقد استاندارد، استفاده از کیسه نایلون‌های بازیافتی و نگهداری مواد غذایی در شرایط نامناسب را از دیگر مشکلات بازارروزها ذکر کرد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه ادامه داد: این بازارروزها زیرساخت‌های مناسبی ندارند و کسبه‌های فعال در این مکان‌ها نیز فاقد صلاحیت بهداشتی لازم برای فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه کسبه‌های فعال در این مکان‌ها باید کارت بهداشت داشته باشند، گفت: این کسبه‌ها نه تنها فاقد کارت بهداشت هستند، بلکه برای دریافت مجوز فعالیت در این مکان به اداره تعزیرات نیز مراجعه نکرده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، طبق قانون، شهرداری باید برای ایجاد بازارروزها با بهداشت هماهنگی‌های لازم را انجام دهد که در حال حاضر شهرداری کرمانشاه هیچ‌گونه هماهنگی با بهداشت نداشته است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه بازارروزها سلامت مردم را تهدید می‌کنند، یادآور شد: بازارروزها مورد تایید بهداشت نیستند و تهدیدی برای بهداشت محسوب می‌شوند.

خدادادیان گفت: عرضه اجناس بی‌کیفیت و با کیفیت پایین همچون خرما، نوشابه، مواد آرایشی بهداشتی در بازارروزها سلامت مردم را با خطر مواجه می‌کند چرا که مردم به دلیل عدم آگاهی و با فرض اینکه این مکان‌ها زیر نظر بهداشت هستند، اقدام به خرید و مصرف این قبیل کالاها می‌کنند.

این مسئول پیشنهاد کرد: شهرداری با هماهنگی بهداشت مکان‌هایی برای بازار‌روزها ایجاد کنند و با غرفه‌بندی این مکان‌ها را به کسبه‌هایی که دارای کارت بهداشت هستند، اختصاص دهد، چرا که با این کار امکان نظارت و پیگیری تخلفات به‌وجود می‌آید.

به گفته وی، بازارروزهای فعلی کرمانشاه فاقد هرگونه یخچال و دستگاه‌های برودتی هستند و کسبه آنجا اقدام به عرضه مواد فاسدشدنی همچون، سس مایونز، تخم‌مرغ و... در دمای بعضا بالای 40 درجه سانتی‌گراد می‌کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه یادآور شد: مواد فاسدشدنی نباید در بازارهایی که شرایط نگه‌داری آن‌ها وجود ندارد، عرضه شود و تنها موادغذایی خشک، که شرایط فساد پایینی دارند را می‌توان در این بازارها عرضه کرد.

خدادادیان با اشاره به عرضه اجناس تاناکورا در برخی از بازارروزها، تاکید کرد: عرضه تاناکورا در این مکان‌ها ممنوع است و این اجناس باید قبل از عرضه تمام مراحل بهداشتی‌سازی را طی کنند.

وی از برخوردهای جدی با متخلفان بازارروزها خبر داد و گفت: بیشترین برخوردهای صورت گرفته از سمت بهداشت مربوط به بحث ذبح غیرمجاز بوده است که به‌صورت قاطعانه با عرضه‌کنندگان گوشت غیربهداشتی برخورد کرده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه طبق ماده 55 بند 20 نظارت و برخورد با مشاغل مزاحم از وظایف شهرداری است، خاطرنشان کرد: ما در مورد غیربهداشتی بودن این بازارروزها به شهرداری هشدار داده‌ایم که هیچ رسیدگی توسط شهرداری صورت نگرفته است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار