مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه کاروان‌سرای شاه عباسی قصرشیرین در خطر است، گفت: از ادراه‌کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه برای این وضعیت شاکی هستیم.
کد خبر: ۷۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 09 August 2015

علی فعله‌گری با اشاره به وضعیت نابسامان کاروان‌سرای شاه‌عباسی شهرستان قصرشیرین، اظهار کرد: وضعیت این کاروان‌سرا برای متولیان میراث فرهنگی استان به یک مسئله بغرنج تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه متولی ساماندهی وضعیت این کاروان‌سرا نیست، افزود: با توجه به وقفی بودن این کاروان‌سرا، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه متولی این موضوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بیان داشت: کاروان‌سرای مذکور در زمان جنگ تحمیلی کاملا ویران و با خاک یکسان شده بود.

فعله‌گری افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با استفاده از پلان‌های مجموعه کاروان‌سراهای عباسی با هزینه هنگفت آن‌ را مرمت کرده است.

وی یادآور شد: در زمان فرمانداری وقت، تولیت این کاروان‌سرا از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بازپس گرفته و به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده در خصوص پیگیری وضعیت این کاروان‌سرا، متذکر شد: با پیگیری معاون برنامه‌ریزی وقت استاندار کرمانشاه قرار شد تا پایان آبان ماه امسال این کاروان‌سرا تحویل اوقاف باشد.

فعله‌گری تصریح کرد: پس از اتمام قرارداد غرفه‌داران کاروان‌سرا در پایان آبان ماه امسال اداره‌کل اوقاف و امور خیریه حق تمدید قرارداد را ندارد و باید کاروان‌سرا را تحویل دهد.

به گفته وی، پس از اتمام قراردادها، کاروان‌سرای قصرشیرین در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: پس از این فرآیند کاروان‌سرا از سوی این اداره‌کل به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

فعله‌گری به تصرف غیرقانونی محوطه باز و حیاط این کاروان‌سرا اشاره کرد و افزود: افرادی وابسته به غرفه‌داران به‌صورت کاملا غیرقانونی این محوطه را غصب کرده‌اند.

وی این امر را خلاف ضوابط میراث فرهنگی دانست و بیان داشت: این موضوع حتی از دست اداره‌کل اوقاف و امور خیریه نیز خارج شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اظهار کرد: سال گذشته اقدامات زیادی برای تخلیه این کاروان‌سرا صورت گرفت، اما همراهی از سوی متولیان انجام نشد.

فعله‌گری با بیان اینکه فرمانداری قصرشیرین اقدامات خود را برای ساماندهی کاروان‌سرا آغاز کرده است، اضافه کرد: تخلیه کاروان‌سرا نیازمند مصوبه شورای تأمین است.

وی بیان داشت: البته شهرداری قصرشیرین نیز باید مکانی برای استقرار موقت غرفه‌داران این کاروان‌سرا در صورت تخلیه در نظر بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: البته میراث فرهنگی نیز اجاره ماهیانه و سالیانه این کاروان‌سرا را می‌پردازد.

فعله‌گری در مورد اظهاراتی مبنی بر انجام نیت واقف کاروان‌سرا نیز گفت: نیت اصلی واقف برای پذیرایی و اسکان زوار کربلا بوده است.

وی یادآور شد: قصد داریم این کاروان‌سرا را همچون کاروان‌سرای شاه‌عباسی بیستون به یک واحد گردشگری سنتی تبدیل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بیان داشت: این کاروان‌سرا جزء بناهای صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است و برای آن برنامه دارد.

فعله‌گری با تصریح اینکه از لحاظ قوانین میراث فرهنگی این بنا کاملا در خطر است، خاطرنشان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌تواند از افرادی که محوطه را اشغال کرده و حتی از متولیان کاروان‌سرا شاکی شود.

وی گفت: دریافت اجاره از غرفه‌داران تنها وظیفه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در قبال کاروان‌سرا نیست و چون این بنا بیت‌المال و ثبت ملی است باید مرمت هم بشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه داد: در ازای دریافت اجاره ماهیانه 10 میلیون تومانی از غرفه‌داران این کاروان‌سرا چقدر از آن صرف مرمت و بازسازی این بنا شده است که البته وضعیت موجود پاسخ خوبی برای این سوال است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار