پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر به دلیل عدم تامین اعتبار از سوی دولت با تاخیر زمان بهره‌برداری مواجه شده و مدت زمان انتقال زباله به طبعیت نوشهر تمدید شد.
کد خبر: ۷۰۹۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 29 January 2019

 اول آبان ماه سال 96 بود که فرماندار نوشهر خبر از افتتاح و بهره‌برداری پروژه نیروگاه زباله‌سوز نوشهر را داده بود.

خبری که می‌تواند نقطه امید برای رهایی از چنگال زباله و شیرابه‌های آن در غرب استان مازندران باشد.

در حال حاضر روزانه بیش از 250 تن از زباله‌های نوشهر در حاشیه جنگل و رودخانه نزدیک این شهر وارد چرخه طبیعت می‌شود.

به دلیل برنامه‌ریزی برای احداث نیروگاه زباله‌سوز در حال حاضر بحث دفن و ساماندهی اصولی به فراموشی گذاشته شده است و همه نگاه‌ها منتظر افتتاح کارخانه زباله‌سوز نوشهر است.

اما ظاهرا این پروژه هم با کمبود اعتبار جدی مواجه شده است و مدیر پروژه ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز در مازندران دلیل عدم بهره‌برداری از این پروژه را نیاز اعتبار 25 میلیارد تومانی اعلام کرده است.

اعتبار قطره چکانی و امیدهای واهی این روزها یکی از چالش‌های جدی است.

چند سالی است که نگاه‌ها در استان مازندران معطوف به بهره‌برداری از کارخانه‌های زباله‌سوز است اما پای تامین اعتبار برای پروژه‌های بزرگ در استان مازندران می‌لنگید.

مهم‌تر از احداث کارخانه زباله‌سوز شیرابه‌های تولید شده از زباله که در حال حاضر به دریا می‌ریزد.

مسئولان استانی از طرفی نگران از دست دادن منابع طبیعی و حفظ و حراست جنگل هستند، از طرفی چشم خودشان را به روی واقعیت‌های تخریب طبیعت به دلیل دفن نامناسب شیرابه بستند.

مشکل دپو زباله در استان مازندران تنها معطوف به غرب استان مازندران نبوده است، در همه جای مازندران بحث دفن و دپو نامناسب آن بیداد می‌کند.

میزان زباله‌های تولید شده در استان مازندران در ایام تعطیلات به دو برابر وضعیت فعلی می‌رسد.

افتتاح کارخانه زباله‌سوز نوشهر که پیشرفت رضایت بخشی داشت تا حدودی نگاه‌ها برای ساماندهی این پروژه را به خودش معطوف کرده بود اما عدم تخصیص اعتبار مناسب و تحویل قطره چکانی آن به مجریان طرح تا حدودی دل نگرانی از انتقال نامناسب زباله به طبیعت مازندران را دوباره تقویت کرد و کابوس زباله همچنان بر محیط زیست مازندران ادامه دارد.

به گزارش بلاغ روزانه بیش از سه هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود که بخش اعظمی از زباله‌های تولیدی استان مازندران تر و حاوی شیرابه است، شیرابه‌ها هم بدون تصفیه و با وضعیت نامناسب وارد چرخه طبیعت استان مازندران می‌شود.

مهم‌ترین برنامه دولت برای ساماندهی زباله در استان مازندران ایجاد کارخانه زباله‌سوز بوده است که در حال حاضر پروژه‌های کارخانه زباله‌سوز ساری و نوشهر با کمبود اعتبارات و تامین اعتبارات قطره چکانی مواجه شده و با وجود قول بهره‌برداری در ایام الله دهه فجر به زمان دیگری موکول شده است.

پروژه زباله‌سوز نوشهر بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی خبرنگار بلاغ نیاز به 25 میلیارد تومان اعتبار دارد که با توجه به مشکلات اعتباری موجود کشور حداقل در سال جاری امید به بهره‌بردرای از این پروژه وجود ندارد.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار