مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، در این خصوص گفت: در پروژه‌ی سایت موزه‌ی میدان امام (ره)، تنها کاوش و مطالعه‌ی آثار یافت شده در وظایف میراث فرهنگی تعریف شده است. 
کد خبر: ۷۰۸۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵ 27 January 2019
میدان امام خمینی (ره) همدان، از جمله بنا‌هایی است که در ایران، به سبک شهرسازی مدرن ساخته شده است، به سبب استفاده از این سبک معماری، همدان از جمله منظم‌ترین شهر‌ها از لحاظ شهرسازی به حساب می‌آید به گونه‌ای که این موضوع در عکس‌های هوایی از این منطقه به خوبی، مشهود است. 

به گزارش ایسنا، این میدان از نظر تشابه نوع معماری و تزئینات بکار رفته در آن با یکی از خیابان‌های شهر کارلس روهه در آلمان قابل قیاس است، تا آنجا که به آن لقب خواهر خوانده‌ی میدان امام (ره) داده شده، به همین جهت این اثر شهرتی جهانی دارد.

علاوه بر این، میدان امام خمینی (ره) به عنوان نماد و سنبل شهر همدان شناخته می‌شود، زیرا در مرکز شهر قرار دارد و خاطرات و وقایع تلخ و شیرین زیادی را به خود دیده است، این محل، که مردم آن را به نام میدان صدا می‌کنند، از زمان پهلوی تا کنون دستخوش تغییرات زیادی شده و آخرین تصمیم برای آن، تبدیل به سایت موزه بود که از حدود دو سال پیش اقدامات تخریب و حفاری آن شروع شده است. 

بر اساس وعده‌های مسئولین و مدیران شهری، مراحل ساخت و تکمیل این پروژه باید تا قبل از رخداد همدان ۲۰۱۸ آماده می‌شد که بنا به دلایل و بهانه‌ای این پروژه تا کنون به اتمام نرسیده و در مرحله‌ی فوندانسیون راکد مانده است.

در این پروژه میراث فرهنگی مسئولیت کاوش، مطالعه‌ی آثار و پی ریزی را بر عهده داشته و شهرداری مجری کامل این طرح بوده که طبق مشاهدات و اظهارات مسئولین، اداره‌ی میراث فرهنگی به طور کامل انجام وظیفه کرده و پروژه را به شهرداری تحویل داده است. 

در حال حاضر این پروژه که هویت همدان محسوب می‌شود، تعطیل شده و هیچ ارگان، نهاد و کارگری در آن مشغول نیست، این اثر ملی مورد بی‌مهری، کم توجهی و بدقولی مسئولان قرار گرفته و همچون کودکی یتیم به حال خود رها شده است تا در خصوص سرنوشت آن تعیین تکلیف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، در این خصوص گفت: در پروژه‌ی سایت موزه‌ی میدان امام (ره)، تنها کاوش و مطالعه‌ی آثار یافت شده در وظایف میراث فرهنگی تعریف شده است. 

علی مالمیر در گفتگو با ایسنا، منطقه همدان، بیان کرد: بر اساس مصوبات و پیگیری‌های انجام شده، اداره کل میراث فرهنگی، متولی ثبت ملی این اثر تاریخی است. 

وی در خصوص همکاری این اداره با شهرداری، اظهار کرد: طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی در ۳۱ فروردین سال‌جاری به شهرداری ابلاغ شد و پس از آن شهرداری مسئولیت ساخت این پروژه را به عهده گرفت. 

مالمیر در خصوص راکد ماندن پروژه‌ی میدان امام (ره)، تصریح کرد: به لحاظ محدودیت منابع اعتباری، شهرداری توانایی تکمیل این پروژه را ندارد و در حال حاضر اقدامی در آن منطقه انجام نمی‌شود. 

وی اظهار کرد: در جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار مقرر شد از منابع حوزه بازآفرینی راه و شهرسازی برای کمک به منابع اعتباری این پروژه استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی با تأکید بر اجرایی شدن این طرح، اضافه کرد: طرح سایت موزه‌ی میدان امام (ره) مصوب شده است و اگر طرح جدیدی جایگزین شود باید آن طرح مجدداً به تصویب برسد. 

مالمیر در پایان خاطر نشان کرد: حدود ۳ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه نیاز است. 

رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: ساخت سایت موزه‌ی میدان امام (ره) در کش و قوس تصمیمات شهرداری قرار دارد. 

کامران گردان، بیان کرد: میراث فرهنگی، تعهدات خود را در خصوص این پروژه انجام داده و آن را به شهرداری تحویل داده است. 

وی اظهار کرد: به میراث فرهنگی و شهرداری پیشنهاد داده‌ایم که اگر توانایی تأمین اعتبار ندارند، پیمانکاری جدید پیدا کرده و این پروژه را تکمیل کنند. 

گردان با بیان اینکه این میدان هویت شهر همدان است، تصریح کرد: در ابتدای تصمیم گیری برای این طرح، پیشنهاد ساخت آبنما را ارائه کردیم، اما میراث فرهنگی آن را رد کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار