معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: ظرف یک سال گذشته و از آغاز فعالیت مرکز مشاوره هپاتیت در این شهرستان، 215 نفر مبتلا به بیماری هپاتیت C شناسایی که از این تعداد 92 نفر آنها به صورت قطعی درمان شدند.
کد خبر: ۷۰۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷ 26 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:جلال کریمی، اظهار داشت: از دی ماه سال 96 تا کنون به یک هزار و 315 نفر از مراجعان به مراکز دولتی درمان سوء مصرف مواد، کمپ های ترک اعتیاد، زندانیان و افراد در معرض خطر در زمینه هپاتیت مشاوره ارایه شده است.
وی افزود: از مجموع این افراد، 32 نفر به صورت توام مبتلا به هپاتیت C و HIV بودند که هپاتیت 10 نفر از این افراد درمان شده است.
کریمی ادامه داد: مرکز مشاوره هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی فسا به عنوان پنجمین مرکز مشاوره هپاتیت کشور در دی ماه سال 96 با شعار، چشم انداز جهانی حذف هپاتیت تا سال 2030 در این شهرستان راه اندازی شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان کرد: با راه اندازی این مرکز، شناسایی ناقلان به ویژه در جمعیت هایی با رفتارهای پُر خطر جنسی در اولویت کار این معاونت قرار گرفت.
کریمی اضافه کرد: با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی فسا، آزمایشگاه بخش خصوصی و انجمن کبد و گوارش بیمارستان دکتر شریعتی تهران، برنامه غربالگری هپاتیت در زندان فسا، مراکز دولتی درمان سوء مصرف مواد و کمپ های ترک اعتیاد این شهرستان با هدف شناسایی مبتلایان به هپاتیت C و همچنین درمان آنها به اجرا درآمد.
وی گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا از جمله معاونت های بهداشتی پیشرو در سطح کشور در زمینه انجام اقدامات موثر در زمینه پیشگیری از هپاتیت است.
به گفته کریمی، انعقاد تفاهم نامه با سازمان انتقال خون برای واکسیناسیون افراد اهدا کننده خون در مقابل هپاتیت B،
واکسیناسیون زندانیان و ساکنان کمپ های ترک اعتیاد از جمله اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا برای پیشگیری از ابتلای افراد به هپاتیت B است.
هپاتیت C نوعی عفونت است که عمدتا کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علت بروز این بیماری ویروس (HCV) است.
هپاتیت سی اغلب هیچگونه علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می‌شود و پس از چند سال به سیروز کبدی می‌انجامد. در بعضی موارد افراد مبتلا به سیروز کبد دارای نارسایی کبد، سرطان کبد، یا عروق بسیار متورم مری و معده می شوند که مورد آخر می‌تواند منجر به خون‌ریزی تا حد مرگ در بیمار شود.
افراد بیشتر از طریق تماس خونی ناشی از استعمال درون وریدی مواد مخدر، تجهیزات پزشکی ضد عفونی نشده، و تزریق خون به هپاتیت C مبتلا می‌شوند. به صورت تخمینی ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان به هپاتیت Cمبتلا هستند.
هپاتیت B نیز نوعی بیماری عفونی ویروسی در انسان است که عامل آن ویروس (HBV) است.
انتقال این ویروس با قرار گرفتن در معرض خون یا مایعات بیولوژیکی بدن فرد آلوده صورت می‌گیرد. متداول‌ترین شیوه انتشار این ویروس از طریق استفاده از تزریق درون ‌وریدی مواد مخدر، و رفتارهای پُر خطر جنسی است.
بیشترین آسیب این بیماری متوجه کبد است، ویروس این بیماری می‌تواند سبب هر 2 حالت حاد یا مزمن آن شود. در بسیاری از بیماران در ابتدای آلودگی و عفونت اولیه اثری از نشانه‌های بیماری دیده نمی‌شود. در برخی شروع و توسعه سریع بیماری با استفراغ، زردی پوست، خستگی، ادرار تیره و درد شکم همراه است.
این نشانه‌ها اغلب یک تا 2هفته ادامه می‌یابد و به ندرت پیش می‌آید که این عفونت اولیه سبب مرگ بیمار شود. آغاز بروز علائم بیماری هپاتیت Bممکن است ۳۰ تا ۱۸۰ روز به طول انجامد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار