هیئت پزشکی از ازبکستان برای ادای احترام به مقام بوعلی سینا در همدان حضور یافتند.
کد خبر: ۷۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳ 02 August 2015

هیئت پزشکی از ازبکستان برای ادای احترام به مقام بوعلی سینا در همدان حضور یافتند.

به گزارش فارس؛هیئت پزشکی از ازبکستان به منظور ادای احترام به مقام حکیم هزاره‌ها، شیخ‌الرئیس بوعلی سینا در آرامگاه این شخصیت برجسته حاضر شدند.

این هیئت پزشکی در برنامه‌ای جالب و معنوی، قصد ختم قرآن کریم و هدیه آن به روح حکیم بوعلی سینا را کردند که 29 جزء قرآن را در کشور خود تلاوت و جزء 30 را امروز در آرامگاه بوعلی خواندند.

در این مراسم که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان همدان برگزار شد، با اتمام قرائت قرآن کریم از دیدگان ازبک‌ها اشک جاری شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در این برنامه با اشاره به اینکه صدها جلد کتاب از فلیسوف و پزشک عالیقدر جهانی، حکیم بوعلی سینا به جا مانده است، گفت: این پزشک در همه حوزه‌ها فعالیت داشته است که از جمله آنها می‌توان به کتاب‌هایی در حوزه طب، فلسفه، موسیقی، رساله عشق و ... اشاره کرد.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با بیان اینکه نمی‌توان از همه علمی که این پزشک داشته استفاده کنیم، دلیل آن را به آتش کشیدن آثار وی در حمله افغان‌ها به اصفهان دانست.

وی با یادآوری اینکه باید بیش از پیش بوعلی سینا را به دنیا بشناسانیم، اضافه کرد: چندی پیش که به کشور آلمان رفتم 13 جلد از رساله‌های این فیلسوف بزرگ را به آنجا بردم تا مردم دنیا هر چه بیشتر او را بشناسند.

امام جمعه همدان تصریح کرد: بوعلی سینا شخصیت بی‌نظیری داشته که کسی شبیه آن را در تاریخ ندیده است.

وی خاطر نشان کرد: مجسمه‌ای که از ابن سینا در حاشیه میدان آرامگاه قرار دارد نشانگر شخصیت بزرگ بوعلی سینا نیست و باید مجسمه‌ای خوب از بوعلی ساخته و نصب شود.

رئیس فرهنگستان طب سنتی ازبکستان نیز گفت: فرهنگستان طب سنتی ازبکستان از سال 1996 تأسیس شده و به دنبال احیا و انتشار آثار بوعلی سینا است.

محمد همراه‌اف اظهار کرد: رئیس جمهور ازبکستان تاکید بسیاری در تبلیغ و تحقیق آثار بوعلی دارد، چراکه داروهای بوعلی همگی طبیعی و بی‌ضرر بوده و با هزینه کم به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: ارتباط فرهنگی ایران و ازبکستان باید بیش از پیش افزایش یابد چراکه این ارتباط فواید بسیاری را برای هر دو طرف خواهد داشت.

رئیس فرهنگستان طب سنتی ازبکستان تصریح کرد: امیدواریم با فعالیت‌هایی که برای شناساندن حکیم هزاره‌ها داریم روح بوعلی سینا شاد شود.

وی که به همراه هیئت همراه خود از روستای افشانه شهر بخارا زادگاه طبیب بزرگ بوعلی سینا آمده بود، خاطر نشان کرد: در زادگاه بوعلی یک موزه و یک دانشگاه به نام این حکیم برجسته و یک قبر نمادین برای وی ساخته‌ایم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار