حرفی که دیروز تابناک گفت و امروز مسئولان به آن رسیدند
دولت اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال را ادامه آزادراه همت در نظر گرفته و مقرر شده است که با احداث کمربندی جنوبی و شمالی کرج، بخشی از خودروهای در حال تردد این محور وارد جاده چالوس شده و سپس با استفاده از کمربند شمالی کرج، مسیر خود را ادامه دهند.
کد خبر: ۶۹۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ 01 August 2015
به گزارش تابناک – البرز: جاده چالوس به عنوان زیبا‌ترین جاده کشور و چهارمین جاده زیبای جهان شناخته می‌شود.
این محور پل ارتباطی استان‌های البرز و تهران با استان‌های شمالی و شمال غربی کشور به شمار می‌آید و بر اساس آمارهای پلیس راهور، سالانه حدود 20 میلیون خودرو در این محور تردد می‌کنند.
همچنین در ایام تعطیل تردد خودروها در محور کرج – چالوس بالغ بر 70 هزار خودرو می‌شود که به طور قطع این محور گنجایش چنین حجمی از خودروها را نداشته به همین دلیل در ایام تعطیل شاهد ترافیک‌های سنگین در این جاده هستیم.
طی چند سال اخیر پلیس راهور در جاده چالوس برای روزهای جمعه و همچنین روزهای تعطیل محدودیت‌های ترافیکی اعمال می‌کند.
بر اساس این محدودیت‌ها، در روزهای جمعه از حدود ساعت 14 تا 24 حرکت خودروها در محور کرج – چالوس به صورت یک طرفه و از مرزن‌آباد به سمت میدان امیر کبیر کرج انجام می‌شود.
هدف از اعمال این محدودیت‌ها، تسریع در تخلیه بار ترافیکی و بازگشت مسافران است و با توجه به محدودیت‌های جاده چالوس، پلیس راهور چاره‌ای به غیر از کار ندارد.
البته این موارد تنها یک روی سکه است و تلاش در تسریع بازگشت مسافران، زندگی هزاران نفر را با اشکال جدی روبه‌رو می‌سازد.
تابناک البرز در بیست و نهم بهمن سال گذشته با انتشار گزارشی نوشت: جاده چالوس دارای روستاها و بخش‌های بسیاری است که یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های آن در محدوده استان البرز، بخش آسارا است.
بخش آسارا یکی از سه بخش شهرستان کرج در استان البرز است که شامل شامل ۳ دهستان آدران، آسارا و نساء می‌باشد.
دهستان آدران دارای ۱۸ روستا، دهستان آسارا ۲۱ روستا و دهستان نساء دارای ۱۷ روستای تابعه دارند که در مجموع تنها 56 روستا در این بخش واقع شده است.
بخش آسارا با جمعیت بالغ بر 20 هزار نفر دارای بیش از7 هزار واحد مسکونی که تمام ساکنان آن به اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده چالوس اعتراض دارند.
علت اعتراض این است که هیچ راه دسترسی به روستای آنها به غیر از جاده چالوس وجود ندارد.
برخی از اهالی روستاهای فوق می‌گویند، اگر در روز جمعه و یا هر روز تعطیل دیگری که جاده چالوس یک طرفه می‌شود، ما بیمار داشته باشیم، نمی‌توانیم از روستای خود خارج شویم، چرا که جاده یک طرفه است.
بسیاری از اهالی روستاهای این بخش با یکدیگر نسبت فامیلی و قومی دارند و نمی‌توانند هیچ یک از مراسم‌های خود را در روزهای تعطیل برگزار کنند، چرا که امکان تردد میان این روستاها با توجه به یک طرفه شدن جاده چالوس وجود ندارد.
بنابراین برای دید و بازدیدهای معمول هم باید روزهای غیر تعطیل را انتخاب کنند.
به عنوان نمونه، 20 هزار ساکن بخش آسارا، هرگز در روزهای تعطیل و روزهای جمعه مراسم‌های خانوادگی خود اعم از عقد، عروسی و عزا را برگزار نمی‌کنند.
در هفته های گذشته مردم البرز شاهد یک آسیب بزرگ دیگر این یک طرفه شدن جاده چالوس بودند.
درست زمانی که هزاران خودروی متعلق به مسافران تهرانی قصد بازگشت داشتند، سیلی بزرگ در روستای سیجان در حاشیه جاده چالوس اتفاق افتاد و به گفته محمد تقی ایرانی معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج و احسان نصیری مدیر عامل جمعیت هلال احمر یک طرفه بودن جاده چالوس مانعی در راه امدادرسانی بوده است.
متاسفانه در زمانی که تابناک البرز گزارش هایی در این زمینه منتشر می کرد، واکنش جدی از سوی مسئولان البرزی مشاهده نشد، اما به نظر می رسد که سیل اخیر، مدیران ارشد البرز را مجبور به واکنش کرده است.
در همین رابطه سیدحمید طهایی استاندار البرز گفته است: با توجه به اینکه جاده کرج – چالوس دیگر گنجایش و ظرفیت تحمل بار ترافیکی را ندارد، در روزهای تعطیل، این محور یک طرفه می‌شود، یک‌طرفه شدن جاده چالوس مشکلاتی را برای مردم استان البرز به ویژه روستاهای حاشیه جاده ایجاد کرده و باید راهکارهای برون از این مشکل اندیشیده شود.
استاندار البرز ادامه داد: در همین راستا طرح‌هایی برای ایجاد راه‌های جایگزین در دستور کار قرار دارد که یکی از مهمترین این طرح‌ها، احداث جاده نوجان – آتشگاه است که از سال گذشته اعتبارات لازم برای احداث این راه تخصیص یافته است.
طهایی اعلام کرد: هم اکنون کار احداث جاده نوجان – آتشگاه بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بهره‌برداری از این طرح، بخش مهمی از ترافیک منطقه را کاهش می‌دهد.
وی اظهار داشت: پس از بهره‌برداری از این محور، دیگر جاده چالوس یک طرفه نخواهد شد و مشکلاتی که این یک طرفه شدن برای مردم ایجاد می‌کند، برطرف می‌شود.
عالی‌ترین مقام اجرایی در استان البرز اعلام کرد: محور جایگزین دوم مربوط به محور شمشک – دیزین است که در مرحله بهسازی و نوسازی قرار دارد و مقرر شده که در زمان اوج ترافیک، بخشی از خودروها به این محور هدایت شوند.
طهایی همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر دولت اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال را ادامه آزادراه همت در نظر گرفته و مقرر شده است که با احداث کمربندی جنوبی و شمالی کرج، بخشی از خودروهای در حال تردد این محور وارد جاده چالوس شده و سپس با استفاده از کمربند شمالی کرج، مسیر خود را ادامه دهند.
وی اظهار امیدواری کرد، اجرای طرح‌های فوق بار ترافیکی استان البرز به ویژه در جاده چالوس را تا حد چشمگیری کاهش دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار