در یادمان صدمین سال تأسیس تربیت معلم ایران مطرح شد
در مراسم یادمان صدمین سال تأسیس تربیت معلم ایران و گرامیداشت هفته پژوهش بخشی از مشکلات نظام آموزشی کشور مورد بررسی قرار گرفته و بر ضرورت تربیت معلمانی فرهیخته برای آینده کشور تاکید شد.
کد خبر: ۶۹۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۸ 25 December 2018

به گزارش تابناک قم، مراسم یادمان صدمین سال تأسیس تربیت معلم ایران و گرامیداشت هفته پژوهش ظهر امروز با حضور مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قم، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و دیگر مدیران و مسوولان استان و برخی اساتید پیشکسوت تربیت معلم در خانه معلم قم برگزار شد.

حسن محمدپور، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قم طی سخنانی در این مراسم با گرامیداشت هفته پژوهش گفت: محور توسعه، نیروی انسانی است. نیروی انسانی کارآمد و ماهر می‌تواند نقش کلیدی در توسعه کشور داشته باشد و آموزش و پرورش در توسعه تمام زمینه‌ها نقش اساسی دارد.

وی افزود: در این تاریخ 100 ساله ایران، تاثیر تعلیم و تربیت معلمان به وضوح مشخص است و امروزه ما از آثار این تعلیم و تربیت بهره‌مندیم. از سال ۱۲۹۷ که تربیت معلم کار خود را آغاز کرد با فراز و نشیب زیادی روبه رو بوده است که در شروع انقلاب شیب تندی داشته و در دهه 80 این شیب کند شده است.

محمدپور در ادامه گفت: خلأ وجود نیروی ماهر در جامعه مشهود بوده و ناکارآمدی روش‌ها نیز آثار منفی داشته است. امروزه نیز نیاز بیشتر به این مساله در جامعه احساس می‌شود و می‌توان گفت در دهه نود با تأسیس دانشگاه فرهنگیان تربیت معلم رونق گرفته است.

وی با بیان اینکه تربیت معلم با تمامی آثار، امروزه فرصت‌ها و آسیب‌هایی دارد که هدف از این مراسم نکوداشت و بازیابی فرصت‌ها و آسیب‌ها است اذعان کرد: از جمله فرصت‌ها می‌توان به تعداد زیادی دانشجو در سال‌های مختلف با رتبه‌های دورقمی و تک رقمی و نگاه ویژه مسئولان نظام به آن اشاره کرد.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان قم خاطرنشان کرد: مهم‌ترین تهدید هم این است که آیا ما خود را در جایگاه یک دانشگاه اثر گذار می‌بینیم یا خیر؟ اگر اینطور است، دانشگاه فرهنگیان متاسفانه از نظر فیزیک هیچ تغییری نکرده است، درصورتی که یک دانشگاه برتر باید با خواسته‌ها و نیازهای دانشجو به روز شود و دیگر اینکه از اساتید موفق و به نام استفاده شود.

محمد پور با اشاره به وجود پردیس طالقانی پسرانه و پردیس دخترانه حضرت معصومه(س) گفت: در پردیس دخترانه حدود 300 دانشجو در حال تحصیل هستند که با دانشجویان تکمیل ظرفیت این تعداد به ۷۰۰ نفر می‌رسد. در پردیس پسرانه هم ۷۵۰ دانشجو در حال تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: همچنین مهارت آموزانی که به صورت آزاد تحصیل کرده‌اند و اکنون باید یک سال در این پردیس‌ها آموزش ببینند به حدود ۴۰۰ نفر می‌رسند.

جوهره اصلی توانمندسازی آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است

محمد مهدی زاده، استاد پیشکسوت تربیت معلم نیز در این مراسم نقطه عطف معلمی را عاطفه و نقطه اوج آن را تواضع و فروتنی دانست و گفت: در مراکز تربیت معلم کشور، علم و دانش و محتوا زیاد است همچنین روش تدریس و تکنولوژی آموزشی، اما میدان و عرصه معلم کلاس است و کلاس‌داری هم، امروز غریب واقع شده است.

مهدی زاده خطاب به مسوولان و مدیران گفت: کلاس‌داری باید عجین با هنر باشد و در انتخاب دانشجو باید دقت کرد. بسیاری از معلمان جایگاه و منش خود را نمی‌دانند که باید در همین دانشگاه فرهنگیان این مسائل را مورد توجه قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه نیاز کشور بیش از هرچیزی به معلم فرهیخته است اذعان کرد: ما معتقدیم جوهره اصلی برای توانمندسازی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است.

این استاد پیشکسوت با بیان اینکه مرکز تحقیق و پژوهش دانشگاه فرهنگیان باید مرکز توجه به چالش‌های آموزشی باشد، دانشگاه فرهنگیان را بیانگر نبوغ یک ملت دانست و تصریح کرد: طی ۵۴ سال تدریس به این نتیجه رسیده‌ام که کلاس‌داری بیش از هرچیز مهم است و مدرس باید چهار اصل را به یاد داشته باشد؛ اول اینکه پس از تدریس از تدریس خود لذت ببرد، دوم اینکه مخاطب را تشویق به یادگیری کند، سوم اینکه یادگیری را تفهیم دهد و در آخر اینکه یادگیری را تعمیق دهد.

وی افزود: مرکز توانمند سازی، پایگاه واقعی و هویت واقعی معلم را دانشگاه فرهنگیان معرفی می‌کند و رسالت واقعی یک معلم باید کشف استعداد باشد.

قم استانی پیر از نظر نیروی انسانی آموزشی است

حمیدرضا شیخ‌الاسلام، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز در این مراسم، شاخص توسعه ملی را سرمایه اجتماعی و اقتصادی دانست و سرمایه اجتماعی را به عنوان مهم‌ترین مقوله در این زمینه نام برد.

وی گفت: باتوجه به آماری که در سطح کلان کشور ارائه شده، مردم بیشترین اعتماد را به معلمان دارند. معلمان نیز به تجارب گذشته و همچنین انگیزه نیاز دارند.

وی با بیان اینکه باتوجه به آمار اکنون 255 هزار دانش آموز در استان قم مشغول به تحصیل هستند و حدود ۱۴۰۰ واحد آموزشی فعال در استان وجود دارد افزود: ما تصمیم داشتیم این تعداد دانش آموزان را در سال ۱۴۰۴ داشته باشیم اما به خواست خدا از سال قبل نزدیک به ۱۵ هزار دانش آموز به محصلان قمی افزوده شده است.

شیخ الاسلام با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش گفت: استان قم استان پیری از نظر نیروی انسانی است؛ درست است طبق ماده ۲۸ می‌توان تحصیل کرده‌ها را بعد از یک سال آموزش به نیروی ماهر تبدیل کرد ولی باید یک راهکار جامع برای نظام آموزشی در کشور ارائه شود.

وی خاطر نشان کرد: تمام نیروهایی که در سال 74 در آموزش و پرورش استخدام شدند اکنون در شرف بازنشستگی هستند و امروز باید فکری برای نیروی انسانی در آموزش و پرورش شود.

در پایان این مراسم از تعدادی از معلمان پژوهشگر و پیشکسوت استان تقدیر شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار