دکتر «سید محمود صدر» متخصص قلب و عضو هیات مدیره گروه یاوران ارتقاء سلامت(یاس) در این همایش با اشاره به رتبه سوم یزد به لحاظ مرگ و میرها در حوزه تصادفات، افزود: مهمترین علت مرگ و میرهای غیرطبیعی در کشور را بیماریهای قلبی و عروقی با تعداد حدود ۶۰ هزار نفر، بیماریهای سرطانی با ۳۰ هزار نفر و تصادفات رانندگی با ۱۵ هزار نفر کشته (عموماً ۱۵ تا ۳۵ ساله) شامل میشوند.
وی با اشاره به برخی بسترهای فرهنگی تشدیدکننده رانندگی نامطلوب، افزود: اگر چه بخش عمدهای از تصادفات ناشی از زیرساختهای حمل و نقل ترافیک است، اما حقیقت این است که شهروندان ما دارای نوعی فرهنگ غلط ترافیکی هستند که ناشی از عوامل روانی و اجتماعی است و هر کسی فکر میکند باید گلیم خود را از آب بیرون بکشد اگر چه به قیمت بی تفاوتی به مصالح عمومی و القای نوعی احساس ناامنی شهروندان در عبور از معابر و خیابان باشد.
صدر با تأکید بر اهمیت آموزش و همکاری ادارات مختلف در پیشگیری و اصلاح رفتارهای ترافیکی نامطلوب و کاهش تصادفات، ادامه داد: لازم است به شیوههای مختلف ابعاد خطرناک و خطرآفرین به رانندگان خاطی گوشزد شود که این مهم را نیروی انتظامی میتواند با تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی به ویژه در بین این رانندگان انجام دهد.
وی افزود: وقتی در مورد مسئله ترافیک صحبت میشود که همه توافق دارند باید کاری انجام شود ولی به نظر میرسد مشخص نیست که وظیفه هر نهاد و سازمان چیست و ظرفیتهای آنها مدیریت نمیشود که امیدواریم به مناسبت این همایش این اتفاق بیفتد و منجر به نتایج مطبوب شود.
سرهنگ «محمد پورشمس» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد هم در این همایش گفت: در سال ۸۵ شاهد سالانه ۲۷ هزار نفر کشته در سوانح رانندگی در کل کشور بودیم ولی هم اکنون این آمار به ۱۶ هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: در خصوص تصادفات استان یزد در ۸ ماهه امسال ۴۶ نفر کشته شدهاند که ۳۱ نفر موتورسوار، 13 نفر عابر پیاده، یک راننده اتومبیل و یک فرد خردسال در حال دوچرخهسواری در محل مسکونی بودند.
وی تعداد مجروحین تصادفات هشت ماهه را حدود ۲۹۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۸۹ درصد مقصرین سوانح آقایان و فقط ۱۱ درصد مقصر آنها خانمها بودند.
به گفته پورشمس، در این تصادفات ۷۰ درصد تصادف کنندگان موتور سوار بودند، 27 درصد تصادفات با عابر پیاده بوده است و ۶۰ درصد مقصرین دارای تحصیلات کمتر از دیپلم بودند.
وی با اشاره به این که پلیس براساس وظیفه خود برخورد با تخلفات را در دستور کار خود دارد، گفت: به طور مثال، در استان یزد در هشت ماهه اخیر حدود ۱۱ هزار موتورسیکلت و بیش از پنج هزار خودرو متخلف و حادثه ساز توقیف شده که مجموع این اقدامات و همکاری های سایر نهادها نسبت به سال گذشته شاهد ۲۱ درصد کاهش تلفات بودیم.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان افزود: در خصوص عوامل موثر بر مدیریت ترافیک دو دسته عوامل سخت افزاری (امکانات و تجهیزات کنترل و هدایت ترافیک) و عوامل نرم افزاری (عوامل انسانی) اثرگذارند اما ما معتقدیم نقش عوامل انسانی پررنگ تر است و اگر خودخواهیهایمان را در رفتارهای مان کنار بگذاریم و منافع جمعی را به نفع فردی ترجیح دهیم، میتوان امید داشت بسیاری از مشکلات ترافیکی حل شود.