کد خبر: ۶۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 29 July 2015
معاون عمرانی استاندار البرز با تاکید بر اینکه شبکه شهر باید به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد، گفت: باید به دنبال ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی در شهر متشکل از تاکسی، اتوبوس و مترو باشیم و کیفیت شبکه حمل و نقل عمومی را ارتقا دهیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، جلسه شورای اسلامی شهر کرج امروز با حضور معاون عمرانی استاندار البرز، مدیرعامل سازمان قطار شهری، شهردار کرج و رئیس و اعضای شورای شهر کرج در صحن علنی شورا با محوریت بررسی مشکلات و معضلات و نیز وضعیت قطار شهری کرج برگزار شد.
معاون عمرانی استاندار البرز با بیان اینکه مشکلات مربوط به ترافیک درون شهری و برون شهری در کرج از پروژه‌های اولویت‌دار استان محسوب می‌شود، اظهار داشت: ایجاد پروژه قطار شهری در این راستا از اهمیت بالایی برای کنترل ترافیک درون شهری برخوردار است.
هیربد معصومی با بیان اینکه ایستگاه‌های مترو کرج پس از یک دهه هنوز ساخته نشده و 2 رام قطار خریداری شده نیز به تهران برده شد و مورد استفاده قرار گرفت، افزود: بازپس‌گیری این قطارها نیز با مشکلات زیادی مواجه شد که با پیگیری موفق به گرفتن آن‌ها شدیم.
معاون عمرانی استاندار البرز با اشاره به اینکه در سال گذشته در جلسه‌ای مقرر شده بود پروژه قطار شهری کرج با حدود 600 میلیارد تومان اعتبار در مدت زمان حدود 13 ماه راه‌اندازی شود، گفت: بخشی از ساخت مترو تهران توسط شهرداری انجام و مابقی براساس کمیسیون ماده 5، ایستگاه‌های مترو و درآمدی که برای شهرداری ایجاد می‌کند، انجام شد.
وی با بیان اینکه  در نظر داشتیم این استراتژی را در مترو کرج اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: زمینی در میدان جمهوری به این امر اختصاص داده شد که بدون بارگذاری 70 میلیارد تومان ارزش داشت که پس از بارگذاری ارزش آن به 216 میلیارد تومان بر اساس کارشناسی دادگستری رسید.
معصومی با بیان اینکه تغییر مدیریتی در شستا سبب وقفه در کار شد، گفت: این امر در حال پیگیری است چراکه در حال حاضر کرج تنها کلانشهری است که در آن مترو راه‌اندازی نشده و از این بابت مظلوم واقع شده است.
وی با تاکید بر اینکه میانگین قیمت برای انجام پروژه در کشور مشخص است، تصریح کرد: تعدیل قیمت پذیرفته شده چراکه در حال حاضر ما با کیلومتری 80 میلیارد تومان در مترو کار می‌کنیم اما در کشور بیش از 100 میلیارد تومان است و به همین سبب تعدیل قیمت بر اساس خواسته پیمانکار باید اتفاق بیفتد.
معاون عمرانی استاندار البرز با اشاره به اینکه تامین منابع از مواردی بود که مورد توجه قرار داشت، اظهار داشت: مقرر شد لیستی غیرنقدی از اراضی تهیه کرده و با بارگذاری مناسب به علاوه سهم دولت انجام می‌شود، چراکه آبروی استان و مسئولان در گرو این پروژه است.
وی خاطرنشان کرد: این تنها راهی است که در دوره چهارم شورای شهر این پروژه با استفاده از 2 رام قطار دیگر با 6 ایستگاه که در کنترل ترافیک شهری تاثیرگذار است، در 14 ماه آینده افتتاح شود.
معصومی با تاکید بر اینکه خط BRT شرقی و غربی نیز باید برای حل مشکل ترافیک در شهر ایجاد شود، اظهار داشت: این فرصت باید فراهم شود تا شهروندان شرقی‌ترین نقطه شهر به غربی‌ترین نقطه آن را در عرض 20 دقیقه طی کنند.
وی با تاکید بر اینکه شبکه شهر باید به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد، گفت: در همه جای دنیا به همین منوال است که اگر فردی خواست از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کند مجبور به تحمل ترافیک باشد و این در حالی است که امکانات حمل و نقل عمومی در شهر مهیا شده باشد.
معاون عمرانی استاندار البرز در برابر اصرار اعضای شورای شهر مبنی بر تعویض پیمانکار قطار شهری، با تاکید بر اینکه قصد دفاع از این پیمانکار را ندارم،گفت: به سبب اینکه این پیمانکار دولتی است، راحت‌تر می‌توانیم با آن کار کنیم چراکه شرایط کشور به گونه‌ای نیست که بتوانیم به بخش خصوصی اعتماد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بررسی در مورد نحوه عملکرد پیمانکار قطار شهری کرج و علل کندروی آن باید بررسی شود، گفت: ما به دنبال مصلحت شهر هستیم و اصراری بر وجود این پیمانکار نداریم اما ادامه کار با هر پیمانکاری ملزم به تعدیل قیمت با توجه به قیمت میانگین کشوری است.
معصومی با بیان اینکه در صورتی که شرکت پیمانکار قطار شهری کرج از قبول زمین‌ها از سوی شهرداری به عنوان سهم کمک آن، سرباز زد و همکاری نکرد، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم در غیر این صورت پیمانکار را تعویض کنیم.
وی بیان کرد: تاکنون دولت مبلغ 406 میلیارد تومان و شهرداری نیز 200 میلیارد از سهم خود را پرداخت کرده‌اند که اقدامات و پیگیری‌های لازم برای پرداخت باقیمانده سهم دولت انجام می‌شود.
معاون عمرانی استاندار البرز با اشاره به معضل بزرگ ترافیک در استان البرز، افزود: حدود 200 هزار خودرو سهم استان البرز از ترافیک بوده که معادل 60 درصد است و 40 درصد از این ترافیک از استان خارج می‌شود که رسیدگی به این موضوع در جهت رفاه حال مردم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه احداث 6 کیلومتر مترو در کنترل ترافیک شهری تاثیرگذار است، گفت: زمانی می‌توان از مترو انتظار داشت تاثیر بسزایی در کنترل ترافیک شهری داشته باشد که به طور کامل تکمیل شده باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال ایجاد شبکه حمل و نقل عمومی در شهر متشکل از تاکسی، اتوبوس و مترو باشیم، تصریح کرد: باید کیفیت شبکه حمل و نقل عمومی ارتقا یابد چراکه تنها به افراد سطح متوسط به پایین جامعه تعلق ندارد و سطوح مرفه جامعه نیز باید از آن استفاده کنند.
معصومی اظهار داشت: احداث بخشی از خط 2 قطار شهری با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در حال انجام است و نحوه تاثیرگذاری آن بر ترافیک شهری باید توسط مشاور مطالعه و برنامه‌ریزی شود.
وی با اشاره به اینکه ایجاد کمربند شمالی- جنوبی به جای تکمیل مترو در حال حاضر پیشنهاد خوبی نیست، افزود: ادامه کنارگذر در میدان امام حسین(ع) رها می‌شد و این نه تنها حسنی برای شهر نداشت بلکه بر بار ترافیکی آن می‌افزود که در این راستا با تغییر خط مسیر به سمت بیلقان و ایجاد کنارگذر، روند این پروژه نیز در حال پیگیری است.
معاون عمرانی استاندار البرز خاطرنشان کرد:در مورد سرمایه‌گذاری در شهر باید نشستی برگزار کرده و این امر را مورد بررسی قرار دهیم.
رضا شریفی با بیان اینکه هیچ راهی به جز بارگذاری زمین‌های مصوب و نیز سهم دولت به عنوان بخش نقدی وجود ندارد، گفت: اعتقاد داریم شرکت پیمانکار قطار شهری قادر به ساخت مترو برای شهر کرج نیست چراکه به سبب دولتی بودن به منافع شهر اهمیت نمی‌دهد و در این راستا بهتر است لغو قرار داد انجام شود و با شرکتی خصوصی قرارداد همکاری منعقد شود.
عضو شورای شهر کرج خاطرنشان کرد: شرکت پیمانکار قطار شهری تاکنون کار شایسته‌ای انجام نداده و از این پس نیز انجام نمی‌دهد و راه‌اندازی مترو کرج توسط این شرکت انجام شدنی نیست.
مریم قهرمانی صارم با بیان اینکه شرکت سابیر با افزایش قیمت‌های مکرر، به طور مداوم برای شهر تعهد ایجاد می‌کند، گفت: این شرکت با مپنا نیز به مشکل برخورده و همچنین راه‌اندازی 6 ایستگاه با 2 رام قطار از نظر مردم امری خنده‌دار است و تنها در مبدا و مقصد ترافیک ایجاد می‌کند.
عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه در حالی که هنوز خط 2 به سرانجام نرسیده اقدامات مربوط به خط 4 و 5 در حال انجام است، گفت: قصد نداریم در شهر مانور دهیم و به همین سبب اگر بخش خصوصی کمک نکند، کار انجام نمی‌شود چراکه در مترو تهران، ایستگاه‌ها به مرکز خرید تبدیل شده که متاسفانه ما از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم تنها از سوی مدیریت شهری پول تزریق شود، تصریح کرد: برای برخی کارها در شهر زیرساخت لازم فراهم نشده و مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران را با بی‌اعتمادی مواجه می‌کند.
سعید فیروزگاه، عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه باید کارشناسی انجام شود تا مشخص شود به چه علت در طول 14 سال قطار شهری تنها 27 درصد پیشرفت فیزیکی‌داشته است، اظهار داشت: من به شخصه با پروژه قطار شهری مخالفم اما سایر اعضای شورا تمام اهتمام خود را برای اجرای این پروژه به کار بسته‌اند و به همین سبب علل عدم راه‌اندازی قطار شهری کرج باید مورد بررسی قرار گیرد.
فاطمه آجورلو، عضو شورای شهر کرج ،با اشاره به اینکه تعدیل قیمت به معنای ادامه همکاری با شرکت پیمانکار قطار شهری کرج است، تصریح کرد: با این روند، مشکلات گذشته مجددا تکرار می‌شود و با توجه به عدم تعهدات این شرکت، در ادامه کار به مشکلات جدی‌تری برخورد می‌کنیم.
غفور قاسمپور عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه باید مشخص شود چه مقدار از ترافیک کرج متعلق به ترافیک برون شهری و چه مقداری درون‌شهری است، افزود: باید کارشناسی شود که با هزینه 700 میلیارد تومانی برای 6 ایستگاه چه مقدار از بار ترافیکی شهر کاهش می‌یابد و پیشنهاد می‌شود با این هزینه کمربند شمالی- جنوبی در شهر احداث شود.
علی ترکاشوند نیز با تاکید بر اینکه مترو برای قشر مستضعف ساخته می‌شود و نباید تنها به ایجاد کمربند در شهر توجه‌کنیم، گفت: اگر منابع تامین نشود به نفع پیمانکار قطار شهری است، چراکه کار نکرده و پول دریافت می‌کند و در این راستا باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود و پیمان مبنی بر اینکه سهم شهرداری تنها از طریق زمین‌ها و به صورت غیرنقدی پرداخت شود و سهم دولت که نقدی است به پیمانکار تحویل داده شود، منعقد شود.
شهردار کرج با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران زیادی وجود دارند که حاضر هستند با شیوه غیرنقدی همکاری کنند، گفت: این فرصتی برای مدیریت شهری کرج محسوب می‌شود که باید از آن استفاده کنیم چراکه در حال حاضر مشکل اصلی عدم نقدینگی است.
به گزارش تسنیم، تکمیل کلی فاز یک قطار شهری کرج ظرف 3 سال با مبلغ هزار و 650 میلیارد تومان انجام می‌شود که در این راستا مصوب شد در صورتی که شرکت پیمانکار قطار شهری بپذیرد که ادامه همکاری با آن در جهت تعدیل قیمت‌ها به صورت تهاتری اراضی باشد، همکاری ادامه دارد و در غیر این صورت نسبت به تعویض پیمانکار اقدام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار