معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: برنامه 10 ساله ای با هماهنگی وزارت بهداشت برای مبارزه با بیماری سالک در استان اجرا می شود.
کد خبر: ۶۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱ 28 July 2015
به گزارش تابناک ایلام ،راضی ناصری فر : این طرح به صورت 2 برنامه پنج ساله است که طرح پنج ساله نخست برای تامین اعتبار به شورای برنامه ریزی استان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پیشگیری است، ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبار و اجرای طرح میزان ابتلای مردم به این بیماری به طور چشمگیری کاهش یابد.

وی ادامه داد: کاهش میزان ابتلایان به بیماری و حفظ وضعیت موجود بعد از حصول اطمینان از روند کاهشی سالک در مرحله نخست طرح مد نظر است.

رییس مرکز بهداشت استان ایلام یادآور شد: افزایش سرانه آموزش برای ارگان ها، نهاد ها و اقشار مختلف مردم، تقویت هماهنگی درون بخشی در زمینه اقدامات مربوط به محیط و دفن زباله، مبارزه با مخازن بیماری همچون سگ و جوندگان و سم پاشی محیط های مشکوک و آلوده از اهداف این طرح در مرحله نخست است.

ناصری فر تامین مواد کمک آموزشی، توزیع اقلام دافع حشرات و پشه بند، اقدام های مربوط به کنترل مخازن بیماری ( جونده کشی)، شخم زدن اراضی بایر و کشاورزی، دفع نخاله های ساختمانی، بهبود وضعیت آب و فاضلاب شهری و روستایی را از دیگر موارد گنجانده شده در برنامه پنج ساله نخست مبازره با بیماری سالک برشمرد.

وی ادامه داد: همچنین تسطیح اراضی بایر، انجام طرح ها و فعالیت های تحقیقاتی و علمی، آموزش بهینه سازی و نظافت اصلوی محیط زندگی از جمله محورهای مرحله نخست مبارزه با بیماری سالک در استان ایلام است.

ناصری فر تاکید کرد: پنج میلیارد ریال برای مرحله نخست طرح مبارزه با بیماری سالک در استان ایلام مورد نیاز است.

به گزارش ایرنا، سالک یک بیماری پوستی تقریبا کم خطر است که بر اثر ورود انگل تک سلولی به نام «لشمانیا» به بدن ایجاد می شود و یک بیماری پوستی مشترک بین انسان و تعدادی از حیوانات از جمله جوندگان و سگ است که البته به ندرت موجب مرگ فرد ابتلا به بیماری می شود.

به علت ازدیاد تردد زوار از مرز مهران و نیز زلزله مناطق جنوبی استان، سال گذشته در استان ایلام این بیماری به یک اپیدمی در مناطق گرمسیری استان تبدیل شد به گونه ای که در این سال یک هزار و 561 مورد ابتلا به بیماری سالک در استان گزارش شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار