استاندار همدان گفت: به دنبال انسداد چاههای غیرمجاز کشاورزی، از سال گذشته تاکنون حدود 90 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.
کد خبر: ۶۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲ 28 July 2015
استاندار همدان گفت: به دنبال انسداد چاههای غیرمجاز کشاورزی، از سال گذشته تاکنون حدود 90 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

 به گزارش ایرنا؛ محمدناصر نیکبخت در دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران در همدان اظهار کرد: 93 تا 95 درصد از آب استان همدان در بخش کشاورزان مصرف می شود که اگر کشاورزان 10 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند می توان به اندازی ظرفیت هشت سد آب ذخیره کرد.

وی اضافه کرد: بطور حتم نمی توان از تغییر اقلیم و خشکسالی جلوگیری کرد ولی می توان خود را در برابر تبعات خشکسالی مقاوم کرد به این منظور در استان همدان 900 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

وی گفت: همچنین با هدایت پساب شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح مقرر شد 25 حلقه چاه موجود در این نیروگاه نیز از رده خارج شود.

وی اضافه کرد: برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از کشت محصولات آب بر و استفاده از شیوه غرق آبی در دستور کار است.

وی افزود: اجرای طرح سامانه آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی از دیگر شیوه های جلوگیری از هدر رفت آب است که در این راستا مجهز شدن سالانه 12هزار هکتار از اراضی همدان به این سیستم هدفگذاری شده است.

نیکبخت بیان کرد: از 43 فقره بلایای طبیعی شناخته شده در جهان 33 مورد آن در ایران و 20 مورد آن در استان همدان رخ می دهد.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز خسارت به کشاورزان بیمه کردن محصولات کشاورزی و باغی است.

وی اضافه کرد: با توجه به زمانبر شدن پرداخت خسارت و سختگیری بیمه در تعیین خسارت، کشاورزان اعتمادی به سازمانهای بیمه گر نداشته و از بیمه کردن محصولات امتناع می کنند.

استاندارهمدان تاکید کرد: ساختمانهای فرسوده که دارای بن ضعیف هستند در زلزله تخریب خواهند شد بنابراین باید نظارت در روند ساخت و ساز مساکن با جدیت و دقت نظر بیشتری باشد.

وی گفت: برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی باعث آمادگی مسوولان و اعضای ستاد بحران برای مقابله با بلایای طبیعی و تلاش در کاستن اثرات آن می شود.

نیکبخت از مسوولان عمرانی و اجرایی خواست در اجرای طرحها ابعاد اقتصادی آن را در نظر گرفته و اعتبارات را را به گونه ای هزینه کنند که به تقویت تولید و توسعه استان بیانجامد.

وی مذاکرات هسته ای را توفیقی بزرگ توصیف کرد و گفت: سرداران دیپلماسی توانستند حقانیت ایران را در این مذاکرات به جهان ثابت کنند.

وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید بود که توانست این مذاکرات را به نتیجه برساند و غیر از این دولت به سرانجام رسیدن مذاکرات سخت و دشوار بود.

دومین کارگاه آموزشی و تمرین ستادی مدیریت بحران روز دوشنبه با حضور معاون وزیر کشور، استانداران همدان و کرمانشاه و اعضای ستاد بحران شش استان غربی کشور به میزبانی همدان برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار